Lentokelpoisuustarkastusten kehittäminen : LTO toiminnan tarkastelu
Järvineva, Jaakko (2021)
Järvineva, Jaakko
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104215288
Tiivistelmä
Suomi on sitoutunut ottamaan käyttöön eurooppalaisen sotilasilmailun lentokelpoisuuden vaatimuksia (European Military Airworthiness Requirements, EMAR) koskevat vaatimukset soveltuvin osin. Yhteisillä vaatimuksilla parannetaan yhteistyökykyä. Sotilasilmailun viranomaisyksikkö (SVY) implementoi vaatimusten perusteella laaditut omat velvoittavat Sotilasilmailun määräykset (SIM).
Lentokelpoisuuden tarkastusorganisaatiolle (LTO) on sotilasilmailumääräyksissä laadittu osittain EMAR-vaatimuksiin perustuvat omat vaatimukset. LTO käsikirja on laadittu sotilasilmailumääräyksessä olevien vaatimusten sekä työjärjestyksen kautta tulevien tehtävien mukaan. Sotilasilmailun viranomaisyksikön valtuuttamana LTO myöntää kaikille Puolustusvoimien ilma-aluksille lentokelpoisuustodistukset sekä suorittaa käsikirjansa mukaisia lentokelpoisuustarkastuksia.
Lentokelpoisuustarkastusta on tarkasteltu Puolustusvoimien käyttämässä merkityksessä, joka on laajempi kuin yleisesti ilmailussa on lentokelpoisuustarkastus-terminä totuttu käyttämään. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa LTO:n suorittamien lentokelpoisuustarkastusten erot EMAR-vaatimuksiin nähden ja kehittää toimintaa tukemaan EMAR-prosesseja paremmin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista vertailevaa tutkimusta, jossa kerättyä tietoa EMAR-järjestelmästä ja vaatimuksista analysoitiin sekä verrattiin nykyiseen toimintatapaan. Tutkimuspohjaa laajennettiin ottamalla eri valtioiden käytössä olevia järjestelmiä vertailukohdaksi.
Tutkimuksessa todettiin LTO:n toimintojen erot dokumentoinnin, käytettävän termistön sekä tarkastuksiin liittyvien toimintamallien osalta. Havaintojen perusteella laadittiin 10 muutosehdotusta toimintakäsikirjaan. Työn yhteydessä todettiin myös 12 kehityskohdetta muihin prosesseihin koskien ilma-aluksen valvontaa, organisaatioiden vastuiden järjestelyjä sekä valtuuttamista.
Kaikki 22 muutos- ja parannusehdotusta esiteltiin SVY:lle. Kehitysehdotukset viedään implementointityöryhmän käsittelyyn.
Lentokelpoisuuden tarkastusorganisaatiolle (LTO) on sotilasilmailumääräyksissä laadittu osittain EMAR-vaatimuksiin perustuvat omat vaatimukset. LTO käsikirja on laadittu sotilasilmailumääräyksessä olevien vaatimusten sekä työjärjestyksen kautta tulevien tehtävien mukaan. Sotilasilmailun viranomaisyksikön valtuuttamana LTO myöntää kaikille Puolustusvoimien ilma-aluksille lentokelpoisuustodistukset sekä suorittaa käsikirjansa mukaisia lentokelpoisuustarkastuksia.
Lentokelpoisuustarkastusta on tarkasteltu Puolustusvoimien käyttämässä merkityksessä, joka on laajempi kuin yleisesti ilmailussa on lentokelpoisuustarkastus-terminä totuttu käyttämään. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa LTO:n suorittamien lentokelpoisuustarkastusten erot EMAR-vaatimuksiin nähden ja kehittää toimintaa tukemaan EMAR-prosesseja paremmin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista vertailevaa tutkimusta, jossa kerättyä tietoa EMAR-järjestelmästä ja vaatimuksista analysoitiin sekä verrattiin nykyiseen toimintatapaan. Tutkimuspohjaa laajennettiin ottamalla eri valtioiden käytössä olevia järjestelmiä vertailukohdaksi.
Tutkimuksessa todettiin LTO:n toimintojen erot dokumentoinnin, käytettävän termistön sekä tarkastuksiin liittyvien toimintamallien osalta. Havaintojen perusteella laadittiin 10 muutosehdotusta toimintakäsikirjaan. Työn yhteydessä todettiin myös 12 kehityskohdetta muihin prosesseihin koskien ilma-aluksen valvontaa, organisaatioiden vastuiden järjestelyjä sekä valtuuttamista.
Kaikki 22 muutos- ja parannusehdotusta esiteltiin SVY:lle. Kehitysehdotukset viedään implementointityöryhmän käsittelyyn.