Työhyvinvointi varhaiskasvatuksessa : Työhyvinvointi varhaiskasvatuksen hoito- ja kasvatushenkilöstön kokemana
Hanhikorpi, Anne (2021)
Hanhikorpi, Anne
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104205248
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaiseksi Pohjois-Pohjanmaalla olevan kaupungin varhaiskasvatuksen hoito- ja kasvatushenkilöstön kokevat työhyvinvoinnin tilan ja mitkä tekijät työhyvinvointiin vaikuttavat. Työn tavoitteena oli saada totuudenmukaista ja oikeaa tietoa henkilöstön työhyvinvoinnista, miten esimies ja työnantaja vaikuttivat työhyvinvointiin ja miten työntekijät kehittäisivät työhyvinvointia organisaatiossa. Tietoperustaosuudessa käsittelin varhaiskasvatusta, työhyvinvointia ja siihen liittyviä osa-alueita.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä Webropol®-ohjelmaa hyödyntäen. Kysely jaettiin sähköpostilla kaupungin varhaiskasvatuksen hoito- ja kasvatushenkilöstölle (N=52), joista kyselyyn vastasi 26 työntekijää. Analysoin tutkimusaineiston induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokivat, että työhyvinvoinnin tila on suurelta osin hyvä, tietysti varhaiskasvatuksessa tulleet muutokset, ovat tuoneet kehittämistarpeitakin työelämälle. Tutkimustuloksista tulee ilmi, että tällä hetkellä tyytyväisyys omaan työpaikan työhyvinvoinnin tilaan on positiivinen. Työhyvinvointia lisää lasten kanssa tehtävä pienryhmätoiminta, joka mahdollistaa rauhallisemman työskentelyn lasten kanssa. Henkilökunta kokee, että töihin on kiva tulla. Työkaverit ovat huumorintajuisia, työtiimissä kuunnellaan ja autetaan toisia. Työpisteillä on huomioitu ergonomiaan liittyviä asioita, työyhteisön koetaan olevan turvallinen. Työvuorotoiveita otetaan huomioon ja työajat ovat inhimillisiä. Esille nousevat myös kaupungin työhyvinvointitoiminta ja siihen liittyvät edut. Esimiestyöstä esille nousevat kehityskeskustelut, esimies on helposti lähestyttävä ja kuunteleva, omaan työhön on mahdollisuus vaikuttaa.
Tutkimuksesta nousi esille, että työntekijät kehittäisivät työhyvinvointia aktiivisemmalla tiedottamisella, ammattitaitoisella henkilöstöjohtamisella, työvaateiden hankkimisella, monipuolisilla kulttuuri- ja liikuntaseteleillä sekä yhteisillä kehittämispäivillä koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Työhyvinvointikyselystä nousevan tiedon avulla kehitin työhyvinvointisuunnitelman työhyvinvoinnin kehittämiseksi tämän kunnan varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä Webropol®-ohjelmaa hyödyntäen. Kysely jaettiin sähköpostilla kaupungin varhaiskasvatuksen hoito- ja kasvatushenkilöstölle (N=52), joista kyselyyn vastasi 26 työntekijää. Analysoin tutkimusaineiston induktiivista sisällönanalyysiä mukaillen.
Tutkimustulosten mukaan vastaajat kokivat, että työhyvinvoinnin tila on suurelta osin hyvä, tietysti varhaiskasvatuksessa tulleet muutokset, ovat tuoneet kehittämistarpeitakin työelämälle. Tutkimustuloksista tulee ilmi, että tällä hetkellä tyytyväisyys omaan työpaikan työhyvinvoinnin tilaan on positiivinen. Työhyvinvointia lisää lasten kanssa tehtävä pienryhmätoiminta, joka mahdollistaa rauhallisemman työskentelyn lasten kanssa. Henkilökunta kokee, että töihin on kiva tulla. Työkaverit ovat huumorintajuisia, työtiimissä kuunnellaan ja autetaan toisia. Työpisteillä on huomioitu ergonomiaan liittyviä asioita, työyhteisön koetaan olevan turvallinen. Työvuorotoiveita otetaan huomioon ja työajat ovat inhimillisiä. Esille nousevat myös kaupungin työhyvinvointitoiminta ja siihen liittyvät edut. Esimiestyöstä esille nousevat kehityskeskustelut, esimies on helposti lähestyttävä ja kuunteleva, omaan työhön on mahdollisuus vaikuttaa.
Tutkimuksesta nousi esille, että työntekijät kehittäisivät työhyvinvointia aktiivisemmalla tiedottamisella, ammattitaitoisella henkilöstöjohtamisella, työvaateiden hankkimisella, monipuolisilla kulttuuri- ja liikuntaseteleillä sekä yhteisillä kehittämispäivillä koko varhaiskasvatuksen henkilökunnalle.
Työhyvinvointikyselystä nousevan tiedon avulla kehitin työhyvinvointisuunnitelman työhyvinvoinnin kehittämiseksi tämän kunnan varhaiskasvatuksessa.