Rahtihinnoittelun kehittäminen
Saari, Camilla (2021)
Saari, Camilla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104185057
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena kehittää rakennustarvikealan yrityksen myyntirahdinlaskentaa siten, että se vastaa paremmin toteutuneita rahtikuluja. Tutkimusongelmaksi muodostui siis rahtihinnoittelun epäkannattavuus, ja työn keskeinen tarkoitus oli selvittää syyt rahtihinnoittelun kannattamattomuuden taustalla.
Tutkimuksessa sovellettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen toteutus perustui kahteen tutkimusvaiheeseen, jotka olivat data-analyysi ja data-analyysin tulosten jatkokäsittely testaamalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin rahtihinnoittelun perusteita yhdistämällä rahtipalveluja ja rahditusperusteita kuvaavia teoria-aineistoja.
Analysoimalla kuljetuksiin liittyvää dataa saatiin määritettyä merkittävimmät rahtitappioiden aiheuttajat. Merkittävimmät rahtitappioiden muodostumiseen vaikuttava tekijät liittyivät rahtihinnan alennuksiin, rahtivapaisiin toimituksiin ja erilaisiin rahdin lisäveloituksiin.
Data-analyysin pohjalta määritettyjen rahtitappioiden pääaiheuttajien perusteella määritettiin tutkimuksen testausvaiheessa käytettävät testiskenaariot. Testauksen tavoitteena oli selvittää rahtitappioiden suuruudet eri kuljetuskategorioissa. Testausten tuottamaa tietoa hyödynnettiin kehitystoimien suunnittelussa.
Rahtihinnoittelun kehitystoimet jakaantuivat järjestelmän rahdinlaskentaan tehtäviin muutoksiin ja ihmisille suunnattuihin ohjeisiin rahdin hinnoittelusta. Testausten perusteella määritettiin hintakertoimet kuljetuskategorioille, ja rahdin lisäpalveluiden huomioimiseen rahtihinnassa kirjoitettiin ohjeistus.
Insinöörityön tuloksia hyödynnettiin välittömästi osana yrityksen laajempaa rahtihinnoitteluun keskittyvää projektia. Lisäksi työssä toteutettu rahdinlaskennan toimintalogiikan kuvaaminen ja testauksen raportointialustan laatiminen toimivat hyvänä perustana yrityksen tulevaisuuden kehittämisprojekteille.
Tutkimuksessa sovellettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen toteutus perustui kahteen tutkimusvaiheeseen, jotka olivat data-analyysi ja data-analyysin tulosten jatkokäsittely testaamalla. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin rahtihinnoittelun perusteita yhdistämällä rahtipalveluja ja rahditusperusteita kuvaavia teoria-aineistoja.
Analysoimalla kuljetuksiin liittyvää dataa saatiin määritettyä merkittävimmät rahtitappioiden aiheuttajat. Merkittävimmät rahtitappioiden muodostumiseen vaikuttava tekijät liittyivät rahtihinnan alennuksiin, rahtivapaisiin toimituksiin ja erilaisiin rahdin lisäveloituksiin.
Data-analyysin pohjalta määritettyjen rahtitappioiden pääaiheuttajien perusteella määritettiin tutkimuksen testausvaiheessa käytettävät testiskenaariot. Testauksen tavoitteena oli selvittää rahtitappioiden suuruudet eri kuljetuskategorioissa. Testausten tuottamaa tietoa hyödynnettiin kehitystoimien suunnittelussa.
Rahtihinnoittelun kehitystoimet jakaantuivat järjestelmän rahdinlaskentaan tehtäviin muutoksiin ja ihmisille suunnattuihin ohjeisiin rahdin hinnoittelusta. Testausten perusteella määritettiin hintakertoimet kuljetuskategorioille, ja rahdin lisäpalveluiden huomioimiseen rahtihinnassa kirjoitettiin ohjeistus.
Insinöörityön tuloksia hyödynnettiin välittömästi osana yrityksen laajempaa rahtihinnoitteluun keskittyvää projektia. Lisäksi työssä toteutettu rahdinlaskennan toimintalogiikan kuvaaminen ja testauksen raportointialustan laatiminen toimivat hyvänä perustana yrityksen tulevaisuuden kehittämisprojekteille.