Sisältömarkkinointi SaaS-yrityksissä – selvitys ulkoistamisen tarpeista
Loikala, Senni (2021)
Loikala, Senni
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104164942
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, millaista sisältömarkkinointia Suomessa toimivat SaaS-yritykset tekevät digitaalisissa toimintaympäristöissä. Tarkoituksena oli selvittää, millaiset sisältömarkkinoinnin toimenpiteet ovat tärkeitä ohjelmistoyritysten markkinoinnissa.
Keskeistä määrällisessä tutkimuksessa oli saada tietoa, millaisia sisältömarkkinoinnin toimenpiteitä ohjelmistoyritykset harkitsevat ulkoistavansa tai ovat jo ulkoistaneet. Pyrkimyksenä oli kartoittaa, millaisille sisältöpalveluille SaaS-yrityksissä on kysyntää.
Aineistoa kerättiin verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella ja tulokset pohjautuvat 22 SaaS-yritykseltä saatuihin vastauksiin.
Kyselyn tuloksia täydennettiin muutamalla tutkimushaastattelulla. Opinnäytetyötä varten toteutettiin teemahaastattelut kahden startup-ohjelmistoyrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden kanssa. Haastatteluiden analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyö on suunnattu sisältömarkkinoinnin palveluntuottajille, kuten markkinointiviestintätoimistoille ja freelancereina työskenteleville markkinoijille. Tarkoituksena oli tarjota näille tahoille tietoa SaaS-yritysten markkinoinnin keskeisimmistä ominaispiirteistä ja sisältöpalveluiden kysynnästä. Opinnäytteen toimeksiantajayritys on helsinkiläinen digimarkkinointitoimisto Wonderus.
Sisältömarkkinointi digitaalisissa kanavissa tarjoaa yrityksille mahdollisuuden herättää kiinnostusta valituissa kohderyhmissä, viedä potentiaalista asiakasta eteenpäin ostoputkessa ja kasvattaa myyntiä pitkällä aikavälillä.
Tutkimukseni osoitti, että monet SaaS-yritykset olivat valmiita ulkoistamaan osittain sisältömarkkinointiaan. Erityisesti pienet ohjelmistoyritykset olivat kiinnostuneita ostamaan sisältöpalveluita.
Keskeistä määrällisessä tutkimuksessa oli saada tietoa, millaisia sisältömarkkinoinnin toimenpiteitä ohjelmistoyritykset harkitsevat ulkoistavansa tai ovat jo ulkoistaneet. Pyrkimyksenä oli kartoittaa, millaisille sisältöpalveluille SaaS-yrityksissä on kysyntää.
Aineistoa kerättiin verkossa toteutetulla kyselytutkimuksella ja tulokset pohjautuvat 22 SaaS-yritykseltä saatuihin vastauksiin.
Kyselyn tuloksia täydennettiin muutamalla tutkimushaastattelulla. Opinnäytetyötä varten toteutettiin teemahaastattelut kahden startup-ohjelmistoyrityksen markkinoinnista vastaavien henkilöiden kanssa. Haastatteluiden analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyö on suunnattu sisältömarkkinoinnin palveluntuottajille, kuten markkinointiviestintätoimistoille ja freelancereina työskenteleville markkinoijille. Tarkoituksena oli tarjota näille tahoille tietoa SaaS-yritysten markkinoinnin keskeisimmistä ominaispiirteistä ja sisältöpalveluiden kysynnästä. Opinnäytteen toimeksiantajayritys on helsinkiläinen digimarkkinointitoimisto Wonderus.
Sisältömarkkinointi digitaalisissa kanavissa tarjoaa yrityksille mahdollisuuden herättää kiinnostusta valituissa kohderyhmissä, viedä potentiaalista asiakasta eteenpäin ostoputkessa ja kasvattaa myyntiä pitkällä aikavälillä.
Tutkimukseni osoitti, että monet SaaS-yritykset olivat valmiita ulkoistamaan osittain sisältömarkkinointiaan. Erityisesti pienet ohjelmistoyritykset olivat kiinnostuneita ostamaan sisältöpalveluita.