Terveystietoa ensiavusta maahanmuuttajille: Opi ensiavusta pyörtyminen, ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen sekä aikuisen ja lapsen tukehtuminen
Nasseri, Negin; Hagi Farah, Fahiima; Rahimy, Nilab (2021)
Nasseri, Negin
Hagi Farah, Fahiima
Rahimy, Nilab
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154861
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli tehty osana Metropolian Ammattikorkeakoulun ja Helsingin aikuisopiston yhteistyötä. Kohderyhmä koostui Helsingin aikuisopiston maahanmuuttajaopiskelijoista, jotka olivat täysi-ikäisiä miehiä ja naisia eri taustoista. Opinnäytetyön aiheena oli terveystietoa ensiavusta maahanmuuttajille aiheista pyörtyminen, ulkoisen verenvuodon tyrehdyttäminen ja aikuisen sekä lapsen tukehtuminen. Aiheet valittiin kohderyhmän kiinnostuksen ja tarpeen mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tehtiin kohderyhmälähtöinen tuotos. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida sähköiset tuotokset. Sähköisinä tuotoksina olivat yhteensä 15 posteria ja PowerPoint-esitys pyörtymisestä, ulkoisen verenvuodon tyrehdyttämisestä sekä aikuisen ja lapsen tukehtumisesta. Selkeyden vuoksi eroteltiin alle murrosikäisen lapsen ja vauvan tukehtumisen ensiapuohjeet toisistaan. Sähköiset posterit tehtiin suomeksi, somaliksi ja persiaksi. PowerPoint-esityksessä käsiteltiin laajemmin valitut ensiapuohjeet selkeällä suomen kielellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kohderyhmän yleistä tietoa ensiavusta valituista aiheista sekä saavuttaa heidän ymmärryksensä aiheisiin. Tavoitteena oli hyödyntää suomen kielen lisäksi opinnäytetyön tekijöiden omat äidinkielet, joita ovat somalin ja persian kieli.
Helsingin aikuisopiston maahanmuuttajaopiskelijat arvioivat sähköisten tuotosten sisältöä Google Forms -kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 24 Helsingin aikuisopiston opiskelijaa. Kolme neljäsosaa kyselyyn vastanneista koki oppineensa jotain uutta sähköisistä tuotoksista. Opiskelijoiden antama vapaa palaute oli pääosin positiivista. Arvioinnin perusteella selvisi, että opinnäytetyö oli hyödyllinen ja tarpeellinen kohderyhmälle.
Valmiit sähköiset tuotokset lähetettiin PDF-muodossa Helsingin aikuisopiston maahanmuuttajaopiskelijoiden käyttöön yhteyshenkilö Päivi Hedmanin välityksellä. Helsingin aikuisopisto voi hyödyntää opinnäytetyön sähköiset tuotokset tulostettuna tai sähköisenä versiona erilaisissa opetustilanteissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa tehtiin kohderyhmälähtöinen tuotos. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida sähköiset tuotokset. Sähköisinä tuotoksina olivat yhteensä 15 posteria ja PowerPoint-esitys pyörtymisestä, ulkoisen verenvuodon tyrehdyttämisestä sekä aikuisen ja lapsen tukehtumisesta. Selkeyden vuoksi eroteltiin alle murrosikäisen lapsen ja vauvan tukehtumisen ensiapuohjeet toisistaan. Sähköiset posterit tehtiin suomeksi, somaliksi ja persiaksi. PowerPoint-esityksessä käsiteltiin laajemmin valitut ensiapuohjeet selkeällä suomen kielellä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä kohderyhmän yleistä tietoa ensiavusta valituista aiheista sekä saavuttaa heidän ymmärryksensä aiheisiin. Tavoitteena oli hyödyntää suomen kielen lisäksi opinnäytetyön tekijöiden omat äidinkielet, joita ovat somalin ja persian kieli.
Helsingin aikuisopiston maahanmuuttajaopiskelijat arvioivat sähköisten tuotosten sisältöä Google Forms -kyselyn avulla. Kyselyyn vastasi 24 Helsingin aikuisopiston opiskelijaa. Kolme neljäsosaa kyselyyn vastanneista koki oppineensa jotain uutta sähköisistä tuotoksista. Opiskelijoiden antama vapaa palaute oli pääosin positiivista. Arvioinnin perusteella selvisi, että opinnäytetyö oli hyödyllinen ja tarpeellinen kohderyhmälle.
Valmiit sähköiset tuotokset lähetettiin PDF-muodossa Helsingin aikuisopiston maahanmuuttajaopiskelijoiden käyttöön yhteyshenkilö Päivi Hedmanin välityksellä. Helsingin aikuisopisto voi hyödyntää opinnäytetyön sähköiset tuotokset tulostettuna tai sähköisenä versiona erilaisissa opetustilanteissa.