Suomi-koulu kulttuuria edistämässä
Kasper, Petra (2021)
Kasper, Petra
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104154857
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millä keinoilla Sveitsin Lausannessa toimiva Suomi-koulu auttaa ulkosuomalaisia lapsia edistämään suomalaisten kulttuuripiirteiden ymmärtämistä ja oppimista ulkomailla asuttaessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myös Lausannen Suomi-koulun vaikutuksia lasten suomen kielen oppimiseen. Opinnäytetyön aihe valikoitui työsuhteeni aikana lukukaudella 2019–2020, jolloin työskentelin Lausannen Suomi-koulussa opettajana 3–5-vuotiaiden lasten ryhmässä. Toinen ryhmä koostui 6–14-vuotiaista lapsista. Opinnäytetyö on toteutettu toimeksiantona Lausannen Suomi-koululle.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sekä määrällistä- että laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse koululaisten perheille. Kyselylomake lähetettiin 24 vanhemmalle, joista kymmenen vastasi siihen. Lisäksi opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin laadullisen tutkimusmenetelmän tyypillistä aineistonkeruumenetelmää - osallistuvaa havainnointia. Opettajana työskentely mahdollisti osallistuvan havainnoinnin ja tutkimustyön lukukaudella oppituntien aikana opetuksen ohella. Opettajana toimiminen sekä vanhemmille lähetetty kyselylomake mahdollistivat monipuolisen sekä laadukkaan tutkimuksen, jossa Lausannen Suomi-koulun opetuksen onnistumista ja vaikutuksia tutkittiin kaikkien osapuolien toimesta. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia ja mielipiteitä koulun opetuksesta. Tutkimuksessa Lausannen Suomi-koulun opetusta tarkasteltiin suomen kielen ja kirjallisuuden, tapojen, musiikki- ja urheilukulttuurin sekä luonnon, maantieteen ja yhteiskunnan näkökulmasta. Näiden teemojen perusteella tulokset analysoitiin ja opinnäytetyöstä tehtiin johtopäätöksiä Lausannen Suomi-koulun opetusmenetelmien onnistumisesta sekä kehityskohteista.
Lausannen Suomi-koulun opetus vaikutti ulkosuomalaisten lasten kielen ja kulttuurin oppimiseen myönteisesti. Suomi-koulussa käsitellyt teemat paransivat lasten kielen yleistä kielen oppimista ja kommunikointia. Lisäksi lasten sanavaraston kehittyi lukukauden aikana. Suomalaisen musiikki- ja urheilukulttuurin opiskelu kehittivät lasten tuntemusta merkittävistä suomalaisista säveltäjistä, urheilijoista sekä urheilulajeista. Lisäksi urheilukulttuurin opiskelu lisäsi lasten tietoisuutta suomalaisen urheilukulttuurin erityispiirteistä ja historiasta. Suomalaiseen kirjallisuuteen tutustuttiin erityisesti lukemalla ja kirjoittamalla. Innostus suomalaisen kirjallisuuden lukemiseen saatiin siirrettyä myös kotioloihin koulun kirjaston avulla, josta lapset saivat lainata suomalaisia kirjoja kotiin luettavaksi. Luonnon ja maantiedon opiskelu lisäsi erityisesti vanhempien oppilaiden tietoutta suurimmista suomalaisista kaupungeista, järvistä ja merkittävistä paikoista. Suomalaisen yhteiskunnan opetuksella Lausannen Suomi-koulussa ei ollut merkittävää painoarvoa. Tutkimustuloksia ei voida yhdistää kaikkiin ulkomailla toimiviin Suomi-kouluihin, koska jokaisen perheen lähtökohdat, mielikuvat ja kokemukset vaihtelevat. Lisäksi vastaajien suhteellisen pieni otoskoko saattoi heikentää tutkimuksen luotettavuutta.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin sekä määrällistä- että laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen. Opinnäytetyössä käytetty aineisto kerättiin Webropolilla luodun kyselylomakkeen avulla, joka lähetettiin sähköpostitse koululaisten perheille. Kyselylomake lähetettiin 24 vanhemmalle, joista kymmenen vastasi siihen. Lisäksi opinnäytetyön aineistonkeruussa käytettiin laadullisen tutkimusmenetelmän tyypillistä aineistonkeruumenetelmää - osallistuvaa havainnointia. Opettajana työskentely mahdollisti osallistuvan havainnoinnin ja tutkimustyön lukukaudella oppituntien aikana opetuksen ohella. Opettajana toimiminen sekä vanhemmille lähetetty kyselylomake mahdollistivat monipuolisen sekä laadukkaan tutkimuksen, jossa Lausannen Suomi-koulun opetuksen onnistumista ja vaikutuksia tutkittiin kaikkien osapuolien toimesta. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää vanhempien kokemuksia ja mielipiteitä koulun opetuksesta. Tutkimuksessa Lausannen Suomi-koulun opetusta tarkasteltiin suomen kielen ja kirjallisuuden, tapojen, musiikki- ja urheilukulttuurin sekä luonnon, maantieteen ja yhteiskunnan näkökulmasta. Näiden teemojen perusteella tulokset analysoitiin ja opinnäytetyöstä tehtiin johtopäätöksiä Lausannen Suomi-koulun opetusmenetelmien onnistumisesta sekä kehityskohteista.
Lausannen Suomi-koulun opetus vaikutti ulkosuomalaisten lasten kielen ja kulttuurin oppimiseen myönteisesti. Suomi-koulussa käsitellyt teemat paransivat lasten kielen yleistä kielen oppimista ja kommunikointia. Lisäksi lasten sanavaraston kehittyi lukukauden aikana. Suomalaisen musiikki- ja urheilukulttuurin opiskelu kehittivät lasten tuntemusta merkittävistä suomalaisista säveltäjistä, urheilijoista sekä urheilulajeista. Lisäksi urheilukulttuurin opiskelu lisäsi lasten tietoisuutta suomalaisen urheilukulttuurin erityispiirteistä ja historiasta. Suomalaiseen kirjallisuuteen tutustuttiin erityisesti lukemalla ja kirjoittamalla. Innostus suomalaisen kirjallisuuden lukemiseen saatiin siirrettyä myös kotioloihin koulun kirjaston avulla, josta lapset saivat lainata suomalaisia kirjoja kotiin luettavaksi. Luonnon ja maantiedon opiskelu lisäsi erityisesti vanhempien oppilaiden tietoutta suurimmista suomalaisista kaupungeista, järvistä ja merkittävistä paikoista. Suomalaisen yhteiskunnan opetuksella Lausannen Suomi-koulussa ei ollut merkittävää painoarvoa. Tutkimustuloksia ei voida yhdistää kaikkiin ulkomailla toimiviin Suomi-kouluihin, koska jokaisen perheen lähtökohdat, mielikuvat ja kokemukset vaihtelevat. Lisäksi vastaajien suhteellisen pieni otoskoko saattoi heikentää tutkimuksen luotettavuutta.