Sote-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden opintojen eteneminen : syitä opintojen viivästymisen taustalla ja keinoja sujuvamman opintopolun mahdollistamiseksi
Kaartinen, Tiina; Nevalainen, Liisi (2021)
Kaartinen, Tiina
Nevalainen, Liisi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134742
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104134742
Tiivistelmä
Opintojen keskeytyminen ja viivästyminen on taloudellisesti merkittävä yhteiskunnallinen ongelma, joka on myös suorassa yhteydessä ammattikorkeakoulujen saamaan rahoitukseen. Opintoja edistäviä keinoja on tärkeää tarkastella, jotta ammattikorkeakoulut voivat kehittää toimintaansa. Opinnäytetyön tavoitteena on kuvata sote-alan ammattikorkeakouluopiskelijoiden opintojen viivästymiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimista tukevia opetusmenetelmiä sekä opintojen etenemistä tukevia pedagogisia ratkaisuja. Opinnäytetyön tarkoituksena on esittää uusia näkökulmia sujuvamman opintopolun mahdollistamiseen sekä keinoja vähentää opintojen viivästymistä, jotta valmistuminen ei pitkittyisi ja työelämään siirtyminen olisi helpompaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmä oli sosiaali- ja terveysalan korkeakouluopiskelijat. Kohderyhmän tavoittamisessa hyödynnettiin sosiaalista mediaa. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka oli avoinna joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, teemoittamalla se kolmeen eri teemaan. Teemoiksi nousivat opintojen viivästymiseen vaikuttavat tekijät, opintoja edistäväksi koetut opetusmenetelmät sekä koettu tuen tarve oppilaitoksen puolelta. Teoriaosuudessa tarkastellaan ammattikorkeakoulun opintojen etenemistä ja rahoitusmallia, opintojen etenemiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriaa, sekä opetusmenetelmiä ja niiden valintaa.
Tulosten mukaan yleisimpiä syitä opintojen viivästymiseen ovat haasteet opinnäytetyön kanssa, työssä käynti opintojen ohella sekä heikko opiskelumotivaatio. Myös Covid-19-pandemia oli vaikuttanut opintojen etenemiseen. Opiskelijat toivovat enemmän tukea opinnäytetyöprosessin kanssa, opettajien parempaa ja nopeampaa tavoitettavuutta sekä herkempää yhteydenottoa opintojen alkaessa jäädä jälkeen. Toivottiin myös enemmän säännöllisiä tapaamisia tutoropettajan kanssa, jotta mahdollisiin opiskeluun liittyviin haasteisiin voidaan puuttua ajoissa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen kohderyhmä oli sosiaali- ja terveysalan korkeakouluopiskelijat. Kohderyhmän tavoittamisessa hyödynnettiin sosiaalista mediaa. Aineistonkeruu toteutettiin Webropol-kyselylomakkeella, joka oli avoinna joulukuun 2020 ja tammikuun 2021 välisenä aikana. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, teemoittamalla se kolmeen eri teemaan. Teemoiksi nousivat opintojen viivästymiseen vaikuttavat tekijät, opintoja edistäväksi koetut opetusmenetelmät sekä koettu tuen tarve oppilaitoksen puolelta. Teoriaosuudessa tarkastellaan ammattikorkeakoulun opintojen etenemistä ja rahoitusmallia, opintojen etenemiseen vaikuttavia tekijöitä, oppimisteoriaa, sekä opetusmenetelmiä ja niiden valintaa.
Tulosten mukaan yleisimpiä syitä opintojen viivästymiseen ovat haasteet opinnäytetyön kanssa, työssä käynti opintojen ohella sekä heikko opiskelumotivaatio. Myös Covid-19-pandemia oli vaikuttanut opintojen etenemiseen. Opiskelijat toivovat enemmän tukea opinnäytetyöprosessin kanssa, opettajien parempaa ja nopeampaa tavoitettavuutta sekä herkempää yhteydenottoa opintojen alkaessa jäädä jälkeen. Toivottiin myös enemmän säännöllisiä tapaamisia tutoropettajan kanssa, jotta mahdollisiin opiskeluun liittyviin haasteisiin voidaan puuttua ajoissa.