Katsaus Pyhtään kirjaston ja Huutjärven koulun yhteistyöhön
Liljeqvist, Anna (2021)
Liljeqvist, Anna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104144775
Tiivistelmä
Pyhtäällä on tehty yhteistyötä Huutjärven koulun kanssa jo pitkään ja yhteistyötavat alkavat vakiintua. Tämä tutkimus käsittelee pääasiassa tämänhetkisiä malleja. Opinnäytteen tavoitteena on tuoda esiin pienen yleisen kirjaston mahdollisuudet toteuttaa yhteistyötä. Miten paljon yhteistyötä pystytään tekemään? Mitä mieltä kirjasto ja koulu ovat yhteistyön tärkeydestä? Työn toimeksiantajana toimi Pyhtään kirjasto.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa ja tutkimusmuotoina toimivat kysely ja asiantuntijahaastattelut. Kysely selvitti Huutjärven koulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia, kun taas haastattelut kartoittivat kirjaston henkilökunnan näkökulmia. Teoriaosuus käsitteli yleisimpiä yhteistyömuotoja sekä Huutjärven koulun oppimissuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että kirjasto tekee mieluusti yhteistyötä koulun kanssa. Myös koulu on pääasiassa hyvin tyytyväinen saamiinsa palveluihin. Opettajat haluaisivat, että kirjaston yhteistyön suunnitteluun varattaisiin enemmän työaikaa. Tuloksissa korostui lukemisen innostamisen ja lukutaidon kehittämisen tärkeys ja se ilmeni myös kirjavinkkausten toiveena. Tähänkin toiveeseen kirjasto on vastannut ja vinkkausta pyritään järjestämään säännöllisesti.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyön kehittämisessä sekä vahvistamaan jo olemassa olevaa pohjaa. Työ tuo esille molempien osapuolien halun työskennellä yhdessä, joka vahvistaa halukkuutta kehittää yhteistyötä uusiin ulottuvuuksiin. There has been collaboration between Pyhtää library and Huutjärvi school for quite a while already. The ways of cooperation have become established. This research covers mainly the current practices. The purpose of this bachelor’s thesis is to bring out the possibilities for a small public library to work with a primary school. How much collaboration can the library do? What do the school and library think of the importance of cooperation? This thesis study was done for the Pyhtää library.
This study is a case study and the research methods used are an inquiry and expert interviews. The inquiry covered the viewpoints and experiences from the teachers, while the interviews surveyed the point of views of the librarians. In the theory part the most common ways of library and school collaboration are discussed, as well as the expectations of Huutjärvi school curriculum.
The results of this research showed that the library gladly works with the primary school. Huutjärvi school seems to be very satisfied with the services they get from the library. However, the teachers did hope there would be more working hours reserved to plan the ways of collaboration. The results highlighted the importance of reading and literacy skills which appeared as wishes for book talks. The Pyhtää library has happily answered to these wishes as well, as they are planning to bring the book talks back as regular activity.
These results can be used to develop and reinforce the existing base of current cooperation. This study brings out the willingness of both parties to work together which strengthens the wish to develop the collaborations into new dimensions.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksen muodossa ja tutkimusmuotoina toimivat kysely ja asiantuntijahaastattelut. Kysely selvitti Huutjärven koulun opettajien näkemyksiä ja kokemuksia, kun taas haastattelut kartoittivat kirjaston henkilökunnan näkökulmia. Teoriaosuus käsitteli yleisimpiä yhteistyömuotoja sekä Huutjärven koulun oppimissuunnitelman vaatimuksia.
Tutkimustulokset osoittivat, että kirjasto tekee mieluusti yhteistyötä koulun kanssa. Myös koulu on pääasiassa hyvin tyytyväinen saamiinsa palveluihin. Opettajat haluaisivat, että kirjaston yhteistyön suunnitteluun varattaisiin enemmän työaikaa. Tuloksissa korostui lukemisen innostamisen ja lukutaidon kehittämisen tärkeys ja se ilmeni myös kirjavinkkausten toiveena. Tähänkin toiveeseen kirjasto on vastannut ja vinkkausta pyritään järjestämään säännöllisesti.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyön kehittämisessä sekä vahvistamaan jo olemassa olevaa pohjaa. Työ tuo esille molempien osapuolien halun työskennellä yhdessä, joka vahvistaa halukkuutta kehittää yhteistyötä uusiin ulottuvuuksiin.
This study is a case study and the research methods used are an inquiry and expert interviews. The inquiry covered the viewpoints and experiences from the teachers, while the interviews surveyed the point of views of the librarians. In the theory part the most common ways of library and school collaboration are discussed, as well as the expectations of Huutjärvi school curriculum.
The results of this research showed that the library gladly works with the primary school. Huutjärvi school seems to be very satisfied with the services they get from the library. However, the teachers did hope there would be more working hours reserved to plan the ways of collaboration. The results highlighted the importance of reading and literacy skills which appeared as wishes for book talks. The Pyhtää library has happily answered to these wishes as well, as they are planning to bring the book talks back as regular activity.
These results can be used to develop and reinforce the existing base of current cooperation. This study brings out the willingness of both parties to work together which strengthens the wish to develop the collaborations into new dimensions.