Leikkausalueen desinfektio ja rajaus : opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoille perioperatiivisen hoitotyön teoriaopintojen tueksi
Sorjonen, Anni; Lapatto, Laura (2021)
Sorjonen, Anni
Lapatto, Laura
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104104544
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tuotettiin sairaanhoitajaopiskelijoille opetusvideo leikkausalueen desinfektiosta ja rajaamisesta. Tavoitteena oli tuottaa teoriaopintoja tukevaa ja käytäntöä havainnollistavaa videomateriaalia oppimisen tueksi.
Leikkausalueen desinfektio ja rajaaminen vaatii teoriaosaamisen lisäksi hoitajalta harjaantunutta kädentaitoa. Leikkausliinojen steriilinä pysyminen sekä ihodesinfektion onnistuminen ovat erittäin olennainen osa potilasturvallista hoitotyötä leikkausyksiköissä. Teoreettinen viitekehys avaa keskeisimmät käsitteet ja toimii videolla käytettävien toimintamallien perustana.
Video esitettiin kahdelle opiskelijaryhmälle ja heitä pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn videon katsomisen jälkeen. Kyselyn perusteella tutkittiin videon onnistumista ja tavoitteisiin pääsemistä. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen. Opiskelijat kokivat opetusvideon tukevan oppimistaan ja auttaneen havainnollistamaan teoriaopintoja.
Leikkausalueen desinfektio ja rajaaminen vaatii teoriaosaamisen lisäksi hoitajalta harjaantunutta kädentaitoa. Leikkausliinojen steriilinä pysyminen sekä ihodesinfektion onnistuminen ovat erittäin olennainen osa potilasturvallista hoitotyötä leikkausyksiköissä. Teoreettinen viitekehys avaa keskeisimmät käsitteet ja toimii videolla käytettävien toimintamallien perustana.
Video esitettiin kahdelle opiskelijaryhmälle ja heitä pyydettiin vastaamaan palautekyselyyn videon katsomisen jälkeen. Kyselyn perusteella tutkittiin videon onnistumista ja tavoitteisiin pääsemistä. Vastausten perusteella voidaan päätellä, että opinnäytetyössä päästiin tavoitteeseen. Opiskelijat kokivat opetusvideon tukevan oppimistaan ja auttaneen havainnollistamaan teoriaopintoja.