Ledarskapskurs med hästar som verktyg
Kangas, Johanna (2021)
Kangas, Johanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104124642
Tiivistelmä
Examensarbetets huvudsakliga syfte var att utveckla en ledarskapskurs där hästar används som verktyg för ledarskapsövningar. De centrala frågeställningarna är hur man planerar en ledarskapskurs samt om det är möjligt att använda hästar som ledarskapsverktyg för att gynna enskilda personers ledarskapsegenskaper.
Arbetet är uppdelat i kursförberedelser och kursutförande, vilket då innefattar kursuppbyggnaden, den utlärda teorin och de praktiska övningarna. För undersökningen användes egna hästar som verktyg.
Som grund för den empiriska data som samlades in under kursens gång användes kvalitativa enkätundersökningar, i form av ämnesenkäter före och efter kursens utförande samt enkät gällande kursens uppbyggnad.
Insamlade resultatdata indikerar att den här formen av kurs skulle vara till stort gagn för ledarskapsutbildningar inom alla sektorer i näringslivet. Kursdeltagarna blev märkbart mer medvetna om sitt undermedvetna handlande och sitt kroppsspråk och hur detta påverkar deras ledarskapsförmåga. The main purpose of this thesis is to develop a course in leadership where horses are utilized as tools for leadership training exercises. The central questions here are how one plans a course in leadership as well as whether it is possible to use horses as training tools for the improvement of individual people’s leadership abilities.
The thesis is divided into course preparations and course execution, which in this case includes course structuring, the taught theory, and the practical exercises. Our own horses were utilized as teaching tools for this course.
As foundation for the collected empirical data during the course, qualitative surveys were used. These were divided into pre-course, post-course, and general course structure questionnaires.
The collected result data indicates that this kind of leadership course would serve as a great benefit for leadership training programmes within all sectors of the business world. The course participants became notably more aware of their own subconscious actions and body language, as well as how these affect their leadership abilities.
Arbetet är uppdelat i kursförberedelser och kursutförande, vilket då innefattar kursuppbyggnaden, den utlärda teorin och de praktiska övningarna. För undersökningen användes egna hästar som verktyg.
Som grund för den empiriska data som samlades in under kursens gång användes kvalitativa enkätundersökningar, i form av ämnesenkäter före och efter kursens utförande samt enkät gällande kursens uppbyggnad.
Insamlade resultatdata indikerar att den här formen av kurs skulle vara till stort gagn för ledarskapsutbildningar inom alla sektorer i näringslivet. Kursdeltagarna blev märkbart mer medvetna om sitt undermedvetna handlande och sitt kroppsspråk och hur detta påverkar deras ledarskapsförmåga.
The thesis is divided into course preparations and course execution, which in this case includes course structuring, the taught theory, and the practical exercises. Our own horses were utilized as teaching tools for this course.
As foundation for the collected empirical data during the course, qualitative surveys were used. These were divided into pre-course, post-course, and general course structure questionnaires.
The collected result data indicates that this kind of leadership course would serve as a great benefit for leadership training programmes within all sectors of the business world. The course participants became notably more aware of their own subconscious actions and body language, as well as how these affect their leadership abilities.