Sosiaalinen vastuu työntekijän näkökulmasta
Paulamäki, Milla (2021)
Paulamäki, Milla
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104094483
Tiivistelmä
Yritysvastuu ja sosiaalinen vastuu mielletään nykyään tärkeäksi osaksi yritysten liiketoimintaa. Sosiaalisen vastuun toimilla pystytään positiivisesti vaikuttamaan niin yrityksiin kuin ympäröivään yhteiskuntaan. Aihe on jatkuvasti ajankohtainen ja noussut entistä tarpeellisemmaksi osaksi yritysten vastuullisuussuunnitelmia, sekä luo uusia mahdollisuuksia yrityksille osana liiketoimintaa.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia työntekijöiden käsityksiä yrityksen sosiaalisesta vastuusta heidän näkökulmastaan. Alatavoitteina on tarkoitus selvittää, mitä asioita sosiaalisessa vastuussa työntekijät pitävät tärkeänä sekä miten hyvin sosiaalisen vastuun osa-alueet toteutuvat käytännössä. Tutkimuksen pohjalta tarkoituksena on myös tehdä kehitysehdotuksia perustuen työntekijöiden ehdottamiin kehitysehdotuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Scandic Hotels Oy:lle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee yritysvastuuta ja sosiaalista vastuuta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä kyselylomaketta käyttäen. Kyselyaineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2021 ja sen perusjoukko oli Suomen Scandicin työntekijät johtoa lukuun ottamatta. Vastauksia saatiin 137 kahden viikon aikana.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa vastaajista koki tärkeimmiksi sosiaalisen vastuun toimiksi henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisen sekä työturvallisuudesta huolehtimisen. Vastaajat kokivat myös nämä aiheet tärkeimpinä kehityskohteina, työntekijöiden koulutusten ja osaamisen kehittämisen lisäksi. Myös vallitseva korona-aika on korostanut sosiaalisen vastuun tärkeyttä kyselyyn vastanneiden mielestä, ja vaikuttanut yrityksen sosiaaliseen vastuuseen negatiivisesti esimerkiksi työhyvinvoinnissa ja työturvallisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä, että sosiaalista vastuuta pidetään tärkeänä Scandicilla, sekä kyselyyn vastanneilla on jonkin verran tuntemusta yrityksen sosiaalisesta vastuusta. Työntekijöiden koulutuksiin ja hyvinvointiin toivotaan parannusta, mutta kaiken kaikkiaan Scandic Hotels Oy toteuttaa sosiaalista vastuuta hyvin. Muutamana kehitysehdotuksena on keskittyä enemmän henkilöstön hyvinvoinnin parantamiseen sekä mahdollistaa koulutusten tarjonnan myös etänä. Tutkimustuloksia voisi hyödyntää erityisesti henkilöstön hyvinvoinnissa sekä osaamisen kehittämisessä.
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena on tutkia työntekijöiden käsityksiä yrityksen sosiaalisesta vastuusta heidän näkökulmastaan. Alatavoitteina on tarkoitus selvittää, mitä asioita sosiaalisessa vastuussa työntekijät pitävät tärkeänä sekä miten hyvin sosiaalisen vastuun osa-alueet toteutuvat käytännössä. Tutkimuksen pohjalta tarkoituksena on myös tehdä kehitysehdotuksia perustuen työntekijöiden ehdottamiin kehitysehdotuksiin. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Scandic Hotels Oy:lle.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys käsittelee yritysvastuuta ja sosiaalista vastuuta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella eli määrällisellä menetelmällä kyselylomaketta käyttäen. Kyselyaineisto kerättiin tammi-helmikuussa 2021 ja sen perusjoukko oli Suomen Scandicin työntekijät johtoa lukuun ottamatta. Vastauksia saatiin 137 kahden viikon aikana.
Tutkimustulosten perusteella suurin osa vastaajista koki tärkeimmiksi sosiaalisen vastuun toimiksi henkilöstön hyvinvoinnista huolehtimisen sekä työturvallisuudesta huolehtimisen. Vastaajat kokivat myös nämä aiheet tärkeimpinä kehityskohteina, työntekijöiden koulutusten ja osaamisen kehittämisen lisäksi. Myös vallitseva korona-aika on korostanut sosiaalisen vastuun tärkeyttä kyselyyn vastanneiden mielestä, ja vaikuttanut yrityksen sosiaaliseen vastuuseen negatiivisesti esimerkiksi työhyvinvoinnissa ja työturvallisuudessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan tehdä johtopäätöksiä, että sosiaalista vastuuta pidetään tärkeänä Scandicilla, sekä kyselyyn vastanneilla on jonkin verran tuntemusta yrityksen sosiaalisesta vastuusta. Työntekijöiden koulutuksiin ja hyvinvointiin toivotaan parannusta, mutta kaiken kaikkiaan Scandic Hotels Oy toteuttaa sosiaalista vastuuta hyvin. Muutamana kehitysehdotuksena on keskittyä enemmän henkilöstön hyvinvoinnin parantamiseen sekä mahdollistaa koulutusten tarjonnan myös etänä. Tutkimustuloksia voisi hyödyntää erityisesti henkilöstön hyvinvoinnissa sekä osaamisen kehittämisessä.