Nuorten syrjäytymisvaaran tunnistaminen tekoälyä hyödyntäen
Rautiainen, Jani; Sara, Kiia (2021)
Rautiainen, Jani
Sara, Kiia
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084439
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata tekoälyn keinoja lasten ja nuorten syrjäytymisvaaran tunnistamisessa. Tavoitteena oli hyödyntää saatua tietoa ja tekoälyn mahdollisuuksia lasten ja nuorten ohjaamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Menetelmä perustuu tutkimuskysymykseen ja tuottaa valitun aineiston perusteella kuvailevan laadullisen vastauksen. Sisällönanalyysiä käytettiin kuvaamaan tutkittavaa aihetta. Aineiston analyysin onnistuminen edellyttää, että aineistosta saadut vastaukset tutkimuskysymykseen kyetään pelkistämään ja muodostamaan niistä käsitteet, jotka kuvaavat tutkittavaa aihetta. Tämä opinnäytetyön aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Induktiivinen sisällönanalyysi toteutetaan saatavilla olevan aineiston ehdoilla.
Opinnäytetyön hakuprosessissa sovellettiin systemaattisen haun periaatteita. Tiedonhaku tehtiin manuaalisesti ja käyttäen ulkomaisia sekä kotimaisia tietokantoja. Manuaalisia hakuja tehtiin Jyväskylän informaatioteknologian tiedekunnan WHC-hankkeen julkaisuista ja lisäksi hakuja tehtiin käyttäen Finna, Medic, Cinahl, PubMed, EBSCO ja Taylor&Francis Online tietokantoja.
Yksinäisyyden vaikutuksia pystyttiin tunnistamaan tekoälyllisiä laitteita hyödyntäen. Sensorilaitteet kykenivät tunnistamaan tunnetiloja keskusteluissa. Mobiiliapplikaatiolla, joka keräsi puhelimesta ja aktiivisuusrannekkeesta tietoja, joilla pystyttiin seuraamaan ihmisten aktiivisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä.
Lasten ja nuorten syrjäytymiskehitys olisi usein tunnistettavissa jo varhaislapsuudesta lähtien, hyödyntämällä laajemmin sosiaali- ja terveysdataa. Tekoälyä voitaisiin hyödyntää myös neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulujärjestelmissä.
Syrjäytymisen ehkäisyyn ja sosiaaliseen vahvistamiseen on kehitetty tekoälyllisiä keskustelubotteja. Ne tarjoavat käyttäjilleen mm. vertaistukiverkkoja, kognitiivista käyttäytymisterapiaa sekä henkisiä ja fyysisiä harjoitteita. Boteissa on kuitenkin ohjelmoituna muistutukset, että ne ovat tekoälyä ja suosittelevat tarvittaessa käyttäjälle ammattiapua.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Menetelmä perustuu tutkimuskysymykseen ja tuottaa valitun aineiston perusteella kuvailevan laadullisen vastauksen. Sisällönanalyysiä käytettiin kuvaamaan tutkittavaa aihetta. Aineiston analyysin onnistuminen edellyttää, että aineistosta saadut vastaukset tutkimuskysymykseen kyetään pelkistämään ja muodostamaan niistä käsitteet, jotka kuvaavat tutkittavaa aihetta. Tämä opinnäytetyön aineisto analysoitiin käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä. Induktiivinen sisällönanalyysi toteutetaan saatavilla olevan aineiston ehdoilla.
Opinnäytetyön hakuprosessissa sovellettiin systemaattisen haun periaatteita. Tiedonhaku tehtiin manuaalisesti ja käyttäen ulkomaisia sekä kotimaisia tietokantoja. Manuaalisia hakuja tehtiin Jyväskylän informaatioteknologian tiedekunnan WHC-hankkeen julkaisuista ja lisäksi hakuja tehtiin käyttäen Finna, Medic, Cinahl, PubMed, EBSCO ja Taylor&Francis Online tietokantoja.
Yksinäisyyden vaikutuksia pystyttiin tunnistamaan tekoälyllisiä laitteita hyödyntäen. Sensorilaitteet kykenivät tunnistamaan tunnetiloja keskusteluissa. Mobiiliapplikaatiolla, joka keräsi puhelimesta ja aktiivisuusrannekkeesta tietoja, joilla pystyttiin seuraamaan ihmisten aktiivisuutta ja sosiaalista kanssakäymistä.
Lasten ja nuorten syrjäytymiskehitys olisi usein tunnistettavissa jo varhaislapsuudesta lähtien, hyödyntämällä laajemmin sosiaali- ja terveysdataa. Tekoälyä voitaisiin hyödyntää myös neuvola-, varhaiskasvatus- ja koulujärjestelmissä.
Syrjäytymisen ehkäisyyn ja sosiaaliseen vahvistamiseen on kehitetty tekoälyllisiä keskustelubotteja. Ne tarjoavat käyttäjilleen mm. vertaistukiverkkoja, kognitiivista käyttäytymisterapiaa sekä henkisiä ja fyysisiä harjoitteita. Boteissa on kuitenkin ohjelmoituna muistutukset, että ne ovat tekoälyä ja suosittelevat tarvittaessa käyttäjälle ammattiapua.