Rekrytointi ja rekrytointitarpeen tunnistaminen : Henkilöstöhallinto liiketoiminnan kulmakivenä
Ranttila, Olavi (2021)
Ranttila, Olavi
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104084456
Tiivistelmä
Rekrytointi ja rekrytointitarpeen tunnistaminen on jokaiselle organisaatiolle jatkuva haaste. Rekrytoidessa joko korvataan poistunut työntekijä tai tuetaan kasvua henkilöstöresursseista. Rekrytointitarpeen ajoissa tunnistaminen antaa paremmat mahdollisuudet valmistautua rekrytointiin ja nostaa onnistumisen todennäköisyyttä laadukkaan rekrytoinnin osalta.
Opinnäytetyö käsittelee henkilöstöhankintaa ja antaa valmiin rekrytointimallin prosessin läpivientiin. Toimeksiantajalle tuotettiin laajempi kokonaisuus kehitysehdotelman muodossa parantamaan olemassa olevaa toimintamallia. Opinnäytetyön tuloksena muodostui seitsemänosainen rekrytointimalli. Tätä mallia seuraamalla rekrytointi toteutuu kustannustehokkaasti kattavalla ammattimaisemmalla viestinnällä pohjautuen organisaation määriteltyihin tarpeisiin.
Teoriaosuus kertoo suppeasti toimeksiantajan taustaa ja toimeksiantajan pääasiallista toimialaa. Tästä eteenpäin teoriaosuus keskittyy rekrytointiin, työpaikkailmoituksen laadintaan ja henkilöstösuunnitteluun. Teoriaa kerättiin kirjallisuudesta ja sähköisestä artikkeleista.
Käytännön osuus rakennettiin tutustumalla toimialaan, toimeksiantajaan ja toimeksiantajan henkilöstö-hallinnollisia tehtäviä suorittaviin henkilöihin. Toimeksianto-osuus tuo teorian käytäntöön kehitysehdotelman muodossa helposti käsiteltävässä muodossa yhdistämällä kerätyn teorian toimeksiantajan kehityskohteisiin.
Opinnäytetyö käsittelee henkilöstöhankintaa ja antaa valmiin rekrytointimallin prosessin läpivientiin. Toimeksiantajalle tuotettiin laajempi kokonaisuus kehitysehdotelman muodossa parantamaan olemassa olevaa toimintamallia. Opinnäytetyön tuloksena muodostui seitsemänosainen rekrytointimalli. Tätä mallia seuraamalla rekrytointi toteutuu kustannustehokkaasti kattavalla ammattimaisemmalla viestinnällä pohjautuen organisaation määriteltyihin tarpeisiin.
Teoriaosuus kertoo suppeasti toimeksiantajan taustaa ja toimeksiantajan pääasiallista toimialaa. Tästä eteenpäin teoriaosuus keskittyy rekrytointiin, työpaikkailmoituksen laadintaan ja henkilöstösuunnitteluun. Teoriaa kerättiin kirjallisuudesta ja sähköisestä artikkeleista.
Käytännön osuus rakennettiin tutustumalla toimialaan, toimeksiantajaan ja toimeksiantajan henkilöstö-hallinnollisia tehtäviä suorittaviin henkilöihin. Toimeksianto-osuus tuo teorian käytäntöön kehitysehdotelman muodossa helposti käsiteltävässä muodossa yhdistämällä kerätyn teorian toimeksiantajan kehityskohteisiin.