Display-mainosten hallintatyökalun käyttöliittymän suunnittelu
Ojanen, Noora (2021)
Ojanen, Noora
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103314083
Tiivistelmä
Display-mainontaa on toteutettu 1900-luvulta lähtien. Alan kehittyessä uusia alustoja ja teknologioita syntyy jatkuvasti. Display-mainonta on yksi tehokkaimmista tavoista tavoittaa kohdeyleisö ja lisätä brändin näkyvyyttä. Yritykset tarvitsevat oikeanlaisia työkaluja ja alustoja display-mainosprojektien pyörittämiseen, jotta säästetään yrityksen aikaa ja rahaa.
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella toimeksiantajan display-mainosten hallintatyökalulle uusi käyttöliittymä vanhan version tilalle. Display-mainosten hallintatyökalulla hallitaan display-mainosprojekteja ja helpotetaan asiakkaan ja yrityksen välistä kommunikointia. Suunnittelun jälkeen työkalusta tehtiin prototyyppi, jota testattiin loppukäyttäjillä testauskyselyn avulla. Toimeksiantajana toimi Into-Digital Oy.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Tavoitteena oli perehtyä toimeksiantajan display-mainostuotannon työnkulkuun ja käydä läpi käyttöliittymäsuunnittelun eri vaiheita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin yleisesti display-mainontaa, sen historiaa ja sen tulevaisuutta, ja display-mainostuotannon eri vaiheita.
Merkittävin tavoite saavutettiin suunnittelemalla toimeksiantajan display-mainosten hallintatyökalulle uusi käyttöliittymä,
joka toteutettiin käyttäen Adobe XD-suunnittelutyökalua. Prototyyppiä testattiin käyttäjillä, jotka vastasivat kysymyksiin
Google Forms-lomakkeella ja tekivät tehtäviä Maze-testaustyökalulla. Uusi käyttöliittymä paransi sivuston
käyttäjäkokemusta, navigointia ja yleistä visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että kaikki suunnitteluprojektit seuraavat jonkinlaista prosessia. Ei ole yhtä oikeaa
suunnitteluprosessia, vaan jokainen projekti tarvitsee erilaisen lähestymistavan. Suunnitteluprosessin seuraaminen on
tärkeää, jotta tuotteesta pystytään tekemään mahdollisimman hyvä ja käytettävä.
Opinnäytetyön tehtävänä oli suunnitella toimeksiantajan display-mainosten hallintatyökalulle uusi käyttöliittymä vanhan version tilalle. Display-mainosten hallintatyökalulla hallitaan display-mainosprojekteja ja helpotetaan asiakkaan ja yrityksen välistä kommunikointia. Suunnittelun jälkeen työkalusta tehtiin prototyyppi, jota testattiin loppukäyttäjillä testauskyselyn avulla. Toimeksiantajana toimi Into-Digital Oy.
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena. Tavoitteena oli perehtyä toimeksiantajan display-mainostuotannon työnkulkuun ja käydä läpi käyttöliittymäsuunnittelun eri vaiheita. Teoriaosuudessa tarkasteltiin yleisesti display-mainontaa, sen historiaa ja sen tulevaisuutta, ja display-mainostuotannon eri vaiheita.
Merkittävin tavoite saavutettiin suunnittelemalla toimeksiantajan display-mainosten hallintatyökalulle uusi käyttöliittymä,
joka toteutettiin käyttäen Adobe XD-suunnittelutyökalua. Prototyyppiä testattiin käyttäjillä, jotka vastasivat kysymyksiin
Google Forms-lomakkeella ja tekivät tehtäviä Maze-testaustyökalulla. Uusi käyttöliittymä paransi sivuston
käyttäjäkokemusta, navigointia ja yleistä visuaalista ilmettä.
Opinnäytetyön tuloksista voi päätellä, että kaikki suunnitteluprojektit seuraavat jonkinlaista prosessia. Ei ole yhtä oikeaa
suunnitteluprosessia, vaan jokainen projekti tarvitsee erilaisen lähestymistavan. Suunnitteluprosessin seuraaminen on
tärkeää, jotta tuotteesta pystytään tekemään mahdollisimman hyvä ja käytettävä.