Sairaanhoitajien kokemuksia hyväksymis- ja omistautumisterapiasta nuorten mielenterveyshoitotyössä
Hanelius, Annika; Tuominen, Anna-Eveliina (2021)
Hanelius, Annika
Tuominen, Anna-Eveliina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193599
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103193599
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksianto tuli Itä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymältä, jossa hyväksymis- ja omistautumisterapiaa (HOT) oli käytetty kahden vuoden ajan sairaanhoitajien toimesta nuorten mielenterveyshoitotyössä. Opinnäytetyössä tutkittiin sairaanhoitajien kokemuksia HOT:n käytöstä. Työssä selvitettiin myös, mitä HOT:n menetelmiä sairaanhoitajat työssään käyttivät ja millaisiin nuorten mielenterveyden haasteisiin menetelmät olivat tehokkaita.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena ryhmähaastatteluna. Covid-19-pandemian vuoksi haastattelu tehtiin etäyhteydellä. Haastattelurunko muodostettiin puolistrukturoidusti mukaillen HOT:n teoriapohjaa. Haastateltavat valikoituivat tutkimukseen lumipallo- otannalla toimeksiantajan avustuksella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä noudattaen.
Sairaanhoitajat käyttivät HOT:a monien nuorten mielenterveyden haasteiden hoidossa eri erikoissairaanhoidon palveluissa. Eniten sairaanhoitajat käyttivät tietoisen läsnäolon, arvojen ja arvojen mukaisen toiminnan harjoituksia. Sairaanhoitajat käyttivät HOT:n menetelmiä kaikissa potilaskontakteissa, mutta käyttivät niitä hyvin valikoiden ja muokkasivat niitä usein omaan työtapaan sopiviksi. HOT:n haasteita ilmeni vähän ja ne liittyivät yleensä käyttäjän virhearvioon nuoren valmiuksista harjoitusta kohtaan. HOT:n keinojen todettiin olevan tehokkaita nuorten mielenterveyden haasteiden hoidossa.
Lyhyen koulutuksen pohjalta sairaanhoitajat olivat saaneet paljon työvälineitä nuorten kohtaamiseen. Opinnäytetyön tulosten pohjalta voitiin todeta, että HOT:n käytöstä voisi olla laajemmin käytettynä paljon hyötyä nuorten mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa. The thesis was assigned by the East Savo health care district municipal corporation, where acceptance and commitment therapy (ACT) had been in use by nurses for two years in youth mental health care. Nurses’ experiences in the use of ACT were examined in the thesis. The methods of ACT and the adolescents’ mental health issues in which ACT is effective were also examined.
The thesis was executed as a qualitative group interview. Due to the Covid-19 pandemic the interview was conducted remotely. The frame of the interview was loosely based to the theory behind ACT. The assigner of the thesis helped putting together the sampling group. The material of the study was analyzed through content analysis.
ACT was used in various mental health issues of adolescents by the nurses in special health care setting. Mindfulness, values and values-based living were the most used methods of ACT by the nurses. ACT was used with all patients, but the methods were carefully selected depending on the nurse’s preferences and modified to be suited for different patients.
There were not many downsides mentioned about ACT. Usually, failures in the use of ACT were associated with nurses’ own errors to understand the patients’ state of mind. The methods of ACT were stated to be highly effective in the mental health care of adolescents.
Through a brief training on ACT the nurses had acquired plenty of tools to better care for adolescents with mental health issues. The results of the thesis show that the methods of ACT could be used by a greater degree of nurses across the board in prevention and treatment of adolescent mental health issues.
Opinnäytetyö suoritettiin laadullisena ryhmähaastatteluna. Covid-19-pandemian vuoksi haastattelu tehtiin etäyhteydellä. Haastattelurunko muodostettiin puolistrukturoidusti mukaillen HOT:n teoriapohjaa. Haastateltavat valikoituivat tutkimukseen lumipallo- otannalla toimeksiantajan avustuksella. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmiä noudattaen.
Sairaanhoitajat käyttivät HOT:a monien nuorten mielenterveyden haasteiden hoidossa eri erikoissairaanhoidon palveluissa. Eniten sairaanhoitajat käyttivät tietoisen läsnäolon, arvojen ja arvojen mukaisen toiminnan harjoituksia. Sairaanhoitajat käyttivät HOT:n menetelmiä kaikissa potilaskontakteissa, mutta käyttivät niitä hyvin valikoiden ja muokkasivat niitä usein omaan työtapaan sopiviksi. HOT:n haasteita ilmeni vähän ja ne liittyivät yleensä käyttäjän virhearvioon nuoren valmiuksista harjoitusta kohtaan. HOT:n keinojen todettiin olevan tehokkaita nuorten mielenterveyden haasteiden hoidossa.
Lyhyen koulutuksen pohjalta sairaanhoitajat olivat saaneet paljon työvälineitä nuorten kohtaamiseen. Opinnäytetyön tulosten pohjalta voitiin todeta, että HOT:n käytöstä voisi olla laajemmin käytettynä paljon hyötyä nuorten mielenterveyden haasteiden ennaltaehkäisyssä ja hoidossa.
The thesis was executed as a qualitative group interview. Due to the Covid-19 pandemic the interview was conducted remotely. The frame of the interview was loosely based to the theory behind ACT. The assigner of the thesis helped putting together the sampling group. The material of the study was analyzed through content analysis.
ACT was used in various mental health issues of adolescents by the nurses in special health care setting. Mindfulness, values and values-based living were the most used methods of ACT by the nurses. ACT was used with all patients, but the methods were carefully selected depending on the nurse’s preferences and modified to be suited for different patients.
There were not many downsides mentioned about ACT. Usually, failures in the use of ACT were associated with nurses’ own errors to understand the patients’ state of mind. The methods of ACT were stated to be highly effective in the mental health care of adolescents.
Through a brief training on ACT the nurses had acquired plenty of tools to better care for adolescents with mental health issues. The results of the thesis show that the methods of ACT could be used by a greater degree of nurses across the board in prevention and treatment of adolescent mental health issues.