Lapsivaikutusten arviointimallin kehittäminen Porin kaupungin sivistystoimialalle
Hydén, Nina (2021)
Hydén, Nina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104014146
Tiivistelmä
Lapsivaikutusten arviointi on menetelmä, jonka perustana ovat lasten oikeudet, lasten edun ensisijaisuus ja lasten hyvinvointi. Lapsivaikutusten arvioinnissa myös osallisuudella ja osallistamisella on suuri merkitys, koska lapsilla ja nuorilla on oikeus tulla kuulluksi ja vaikuttaa itseään koskevissa asioissa. Lapsivaikutusten arviointia ei kuitenkaan toteuteta kuntapäätöksenteossa vielä niin laajalti kuin pitäisi ja se tulisikin saada osaksi päätöksentekorutiinia.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa Porin Kaupungin sivistystoimialalle oma lapsivaikutusten arvioinnin malli, jonka johdosta Porin kaupungissa voidaan aloittaa lapsivaikutusten arvioinnin prosessit päätöksenteon tueksi ja edistää lapsivaikutusten arvioinnin aktiivista käyttöönottoa. Kehittämistyölle oli näin ollen perusteltu tarve.
Opinnäytetyö ja kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja menetelminä hyödynnettiin vertailukehittämistä eli benchmarkingia sekä aineiston vertailuanalyysiä. Opinnäytetyön tietoperustan laatimisessa on käytetty menetelmänä myös kyselytutkimusta. Kehittämistyön tietoperustan muodostaa lapsivaikutusten arvioinnin kannalta olennaiset teemat, kuten lapsen oikeudet, lapsen etu ja osallisuus. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsivaikutusten arvioinnin nykytilaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi työn toimeksiantajalle eli Porin kaupungin sivistystoimialalle oma lapsivaikutusten arvioinnin malli sekä prosessikuvaus, joka sisältää yksityiskohtaisempaa lisätietoa lapsivaikutusten arviointimallin käyttäjälle. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että lasten edun ensisijaisuus ei vielä toteudu kaikessa päätöksenteossa ja näin ollen lapsivaikutusten arvioinnin tietoisuutta tulee lisätä entisestään. Child impact assessment is a method based on children's rights, the best interests of the child and the well-being of children. Social inclusion is also very important in child impact assessments, as children and young people have the right to be heard and to have an impact on matters that affect them. However, child impact assessment is not yet carried out as extensively in municipal decision-making as it should and should be included in the decision-making routine.
The development task of this thesis was to provide the City of Pori's education division with its own child impact assessment model, as a result of which the City of Pori can start child impact assessment processes to support decision-making and promote the active introduction of child impact assessment. There was therefore a justified need for this development work.
The thesis and development work were carried out as research development work, and benchmarking and comparative analysis of the material were utilized also as methods. Questionnaire research has also been used as a method in compiling the theoretical basis of the thesis. The theoretical basis of development work is formed by themes relevant to the child impact assessment, such as the rights of the child, the best interests of the child and social inclusion. This thesis also deals with the current state of child impact assessment, both domestically and internationally.
As a result of this development work, a child impact assessment model was created for the City of Pori´s education division. Also, a process description was made, which contains more detailed additional information for the user of the child impact assessment model. Based on the thesis, it can be stated that the priority of the best interests of children is not yet realized in all decision-making, and therefore the awareness of child impact assessment must be further increased.
Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli tuottaa Porin Kaupungin sivistystoimialalle oma lapsivaikutusten arvioinnin malli, jonka johdosta Porin kaupungissa voidaan aloittaa lapsivaikutusten arvioinnin prosessit päätöksenteon tueksi ja edistää lapsivaikutusten arvioinnin aktiivista käyttöönottoa. Kehittämistyölle oli näin ollen perusteltu tarve.
Opinnäytetyö ja kehittämistyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä ja menetelminä hyödynnettiin vertailukehittämistä eli benchmarkingia sekä aineiston vertailuanalyysiä. Opinnäytetyön tietoperustan laatimisessa on käytetty menetelmänä myös kyselytutkimusta. Kehittämistyön tietoperustan muodostaa lapsivaikutusten arvioinnin kannalta olennaiset teemat, kuten lapsen oikeudet, lapsen etu ja osallisuus. Opinnäytetyössä käsitellään myös lapsivaikutusten arvioinnin nykytilaa niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin.
Kehittämistyön tuloksena syntyi työn toimeksiantajalle eli Porin kaupungin sivistystoimialalle oma lapsivaikutusten arvioinnin malli sekä prosessikuvaus, joka sisältää yksityiskohtaisempaa lisätietoa lapsivaikutusten arviointimallin käyttäjälle. Opinnäytetyön perusteella voidaan todeta, että lasten edun ensisijaisuus ei vielä toteudu kaikessa päätöksenteossa ja näin ollen lapsivaikutusten arvioinnin tietoisuutta tulee lisätä entisestään.
The development task of this thesis was to provide the City of Pori's education division with its own child impact assessment model, as a result of which the City of Pori can start child impact assessment processes to support decision-making and promote the active introduction of child impact assessment. There was therefore a justified need for this development work.
The thesis and development work were carried out as research development work, and benchmarking and comparative analysis of the material were utilized also as methods. Questionnaire research has also been used as a method in compiling the theoretical basis of the thesis. The theoretical basis of development work is formed by themes relevant to the child impact assessment, such as the rights of the child, the best interests of the child and social inclusion. This thesis also deals with the current state of child impact assessment, both domestically and internationally.
As a result of this development work, a child impact assessment model was created for the City of Pori´s education division. Also, a process description was made, which contains more detailed additional information for the user of the child impact assessment model. Based on the thesis, it can be stated that the priority of the best interests of children is not yet realized in all decision-making, and therefore the awareness of child impact assessment must be further increased.