Kahden kulttuurin perheet : hiljaista tietoa ja hyviä käytäntöjä perheiden tueksi
Appolis, Anna-Kaisa (2012)
Appolis, Anna-Kaisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615441
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tehtävänä oli selvittää, miten kaksikulttuuriset perheet tukevat lasten kasvamista kahden kulttuurin välissä, sekä millaisia ajatuksia heillä nousee esiin lastenkasvatuksesta kaksikulttuurisessa perheessä. Työni avulla on tarkoitus jakaa sitä hiljaista tietoa, jota perheillä itsellään on, ja tukea näin muiden kaksikulttuuristen perheiden arkea ja voimavaroja. Työni yhteistyökumppanina toimi Familia Club ry:n Duo-projekti, jonka internet-sivuilta opinnäytetyöni on ladattavissa.
Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kaksikulttuuristen vanhempien ryhmähaastatteluna. Tulosten analysointi tapahtui teemoittelua käyttäen. Teemoittelun pohjana toimi haastattelussa käytetty teema-haastattelurunko.
Opinnäytetyössäni tuli ilmi, että tukiessaan ja kasvattaessaan lapsiaan kahteen kulttuuriin, perheet ovat kohdanneet kulttuureista riippumatta hyvin samankaltaisia haasteita. Keskeisenä tukemisessa näyttäytyi vanhempien välisen yhteistyön ja motivaation merkitys. Myös lapsen etu koettiin tärkeämmäksi kuin oman kulttuurin välittäminen pakolla. Tulosten perusteella vanhemmat suosittelevat kuitenkin tekemään lapsille tutuksi ulkosuomalaisen vanhemman kulttuurista taustaa, vaikka eivät itse toimisikaan kyseisten kulttuuristen kaavojen mukaisesti. Hyvänä kulttuuriin tutustumisen muotona lapselle, vanhemmat kokivat lapsen itsenäisesti solmimat ystävyys- ja sukulaissiteet perheen toisen kulttuurin edustajien kanssa.
Opinnäytetyössäni esiin tulleet kaksikulttuurisia perheitä tukevat ideat ovat hyvin sovellettavissa eri perheille kulttuureista riippumatta. Siten vanhempien tehtäväksi jää pohtia, mitkä ovat heidän perheessään esiintyvät haasteet, ja miten he voisivat soveltaa muiden ideoita omaan kaksikulttuuriseen perhe-elämäänsä.
Opinnäytetyöni toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla kaksikulttuuristen vanhempien ryhmähaastatteluna. Tulosten analysointi tapahtui teemoittelua käyttäen. Teemoittelun pohjana toimi haastattelussa käytetty teema-haastattelurunko.
Opinnäytetyössäni tuli ilmi, että tukiessaan ja kasvattaessaan lapsiaan kahteen kulttuuriin, perheet ovat kohdanneet kulttuureista riippumatta hyvin samankaltaisia haasteita. Keskeisenä tukemisessa näyttäytyi vanhempien välisen yhteistyön ja motivaation merkitys. Myös lapsen etu koettiin tärkeämmäksi kuin oman kulttuurin välittäminen pakolla. Tulosten perusteella vanhemmat suosittelevat kuitenkin tekemään lapsille tutuksi ulkosuomalaisen vanhemman kulttuurista taustaa, vaikka eivät itse toimisikaan kyseisten kulttuuristen kaavojen mukaisesti. Hyvänä kulttuuriin tutustumisen muotona lapselle, vanhemmat kokivat lapsen itsenäisesti solmimat ystävyys- ja sukulaissiteet perheen toisen kulttuurin edustajien kanssa.
Opinnäytetyössäni esiin tulleet kaksikulttuurisia perheitä tukevat ideat ovat hyvin sovellettavissa eri perheille kulttuureista riippumatta. Siten vanhempien tehtäväksi jää pohtia, mitkä ovat heidän perheessään esiintyvät haasteet, ja miten he voisivat soveltaa muiden ideoita omaan kaksikulttuuriseen perhe-elämäänsä.