Aitoja tarinoita etsimässä. Yrityksen tarinallistettu identiteetti kilpailutekijänä sosiaalisessa mediassa
Kemppainen, Heini; Mourujärvi, Heta (2021)
Kemppainen, Heini
Mourujärvi, Heta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253839
Tiivistelmä
Tarinat ovat nousseet yhdeksi tärkeimmäksi erottautumistekijäksi sosiaalisessa mediassa. Kun yrityksen välittämät tarinat perustuvat sen arvoihin, voidaan kilpailijoista erottautua tehokkaammin. Tarinoilla välitetään tunteita ja luodaan autenttisia elämyksiä.
Toimeksiantajana toimi Rovaniemellä sijaitseva majatalo ja käsityömyymälä Lauri. Lauri tarjoaa asiakkailleen historiallisen ja elämyksellisen miljöön. Kehittävän opinnäytetyön tehtävänä oli antaa yritykselle työkaluja sosiaalisen median sekä etenkin Instagramin kehittämiseen. Tavoitteena oli kehittää Laurin Instagram-markkinointia tarinallistamisen keinoin.
Työn tietoperusta koostui markkinoinnista, brändin rakentamisen työkaluista ja tarinallistamisesta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teema- ja sähköpostihaastatteluja ja kehittämismenetelmänä benchmarkingia. Haastattelujen pohjalta lisättiin omaa tietoutta yrityksestä ja vahvistettiin käsitystä sen toimintaa ohjaavista arvoista. Lisäksi benchmarkingin avulla selvitettiin yrityksen Instagramin ja verkkosivujen kehityskohteita.
Työn tuotoksina tehtiin toimeksiantajan arvoihin pohjautuva identiteettiprisma, yrityksen tarinaelementtejä hyödyntävä Stooripuu sekä sosiaalisen median suunnitelma digitaalisen markkinoinnin tueksi. Tuotokset perustuivat opinnäytetyön tehtävään ja tavoitteeseen.
Identiteettiprisman avulla hahmoteltiin brändin vahvuuksia, joiden avulla yritys erottautuu muista. Vahvuuksia olivat esimerkiksi perinteikkyys, autenttisuus ja kiireettömyys. Stooripuun kautta nostettiin esiin potentiaalisia tarinoiden lähteitä, joilla yritys voi luoda kilpailuetua. Tarinaelementeiksi nousivat muun muassa pohjoinen elämäntapa, saamelaiset symbolit ja tarut sekä historiallisuus. Sosiaalisen median suunnitelmalla selvitettiin, millä keinoilla yritys voi kehittää Instagram-tiliään. Keinoiksi valittiin suunnitelmallisuus, kohdentaminen ja optimointi.
Toimeksiantajana toimi Rovaniemellä sijaitseva majatalo ja käsityömyymälä Lauri. Lauri tarjoaa asiakkailleen historiallisen ja elämyksellisen miljöön. Kehittävän opinnäytetyön tehtävänä oli antaa yritykselle työkaluja sosiaalisen median sekä etenkin Instagramin kehittämiseen. Tavoitteena oli kehittää Laurin Instagram-markkinointia tarinallistamisen keinoin.
Työn tietoperusta koostui markkinoinnista, brändin rakentamisen työkaluista ja tarinallistamisesta. Laadullisina tutkimusmenetelminä käytettiin teema- ja sähköpostihaastatteluja ja kehittämismenetelmänä benchmarkingia. Haastattelujen pohjalta lisättiin omaa tietoutta yrityksestä ja vahvistettiin käsitystä sen toimintaa ohjaavista arvoista. Lisäksi benchmarkingin avulla selvitettiin yrityksen Instagramin ja verkkosivujen kehityskohteita.
Työn tuotoksina tehtiin toimeksiantajan arvoihin pohjautuva identiteettiprisma, yrityksen tarinaelementtejä hyödyntävä Stooripuu sekä sosiaalisen median suunnitelma digitaalisen markkinoinnin tueksi. Tuotokset perustuivat opinnäytetyön tehtävään ja tavoitteeseen.
Identiteettiprisman avulla hahmoteltiin brändin vahvuuksia, joiden avulla yritys erottautuu muista. Vahvuuksia olivat esimerkiksi perinteikkyys, autenttisuus ja kiireettömyys. Stooripuun kautta nostettiin esiin potentiaalisia tarinoiden lähteitä, joilla yritys voi luoda kilpailuetua. Tarinaelementeiksi nousivat muun muassa pohjoinen elämäntapa, saamelaiset symbolit ja tarut sekä historiallisuus. Sosiaalisen median suunnitelmalla selvitettiin, millä keinoilla yritys voi kehittää Instagram-tiliään. Keinoiksi valittiin suunnitelmallisuus, kohdentaminen ja optimointi.