Nuorten yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyden edistäminen : Oppitunti 8.-luokkalaisille
Rekilä, Aino; Mäkinen, Rosita (2021)
Rekilä, Aino
Mäkinen, Rosita
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103253810
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin opetustilaisuutena Laihian yläkoulun 8.-luokkalaisille. Opetustilaisuuden aiheena oli mielenterveystaitojen opettaminen. Tavoitteena oli edistää oppilaiden mielenterveystaitojen osaamista sekä näin ollen ehkäistä mielenterveysongelmien syntyä. Mielenterveyshäiriöt ovat yleistyvä kansanterveydellinen ongelma, siksi ennaltaehkäisevä mielenterveystyö on tärkeää. Mielenterveystaitojen opettamisella jo nuoruusiässä voidaan tehokkaasti ehkäistä mielenterveyshäiriöiden syntyä myöhemmällä iällä. Näillä toimilla ehkäistään syrjäytymistä ja edistetään työelämässä pärjäämistä sekä vähennetään yhteiskunnalle mielenterveyshäiriöistä aiheutuvia kustannuksia.
Opetustilaisuudessa kerrottiin nuorten yleisimmistä mielenterveyshäiriöistä PowerPointin avulla. Näitä nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriöitä ovat masennus, syömishäiriöt ja ahdistuneisuushäiriöt. Näiden lisäksi kerrottiin mielenterveyttä edistävistä tekijöistä. Näistä muodostui tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys, joka koostuu luotettavista kotimaisista lähteistä. Oppitunnin lopuksi oppilaat täyttivät vapaaehtoisen palautekyselyn.
Palautelomakkeiden perusteella oppitunti koettiin tarpeelliseksi ja oppitunnilla opittiin mielenterveystaitoja. Oppitunnin vaikutusta mielenterveyshäiriöiden ehkäisyssä ei voida vielä analysoida, sillä tulokset havaitaan vasta pidemmällä aikavälillä.
Opetustilaisuudessa kerrottiin nuorten yleisimmistä mielenterveyshäiriöistä PowerPointin avulla. Näitä nuorten yleisimpiä mielenterveyshäiriöitä ovat masennus, syömishäiriöt ja ahdistuneisuushäiriöt. Näiden lisäksi kerrottiin mielenterveyttä edistävistä tekijöistä. Näistä muodostui tämän opinnäytetyön teoreettinen viitekehys, joka koostuu luotettavista kotimaisista lähteistä. Oppitunnin lopuksi oppilaat täyttivät vapaaehtoisen palautekyselyn.
Palautelomakkeiden perusteella oppitunti koettiin tarpeelliseksi ja oppitunnilla opittiin mielenterveystaitoja. Oppitunnin vaikutusta mielenterveyshäiriöiden ehkäisyssä ei voida vielä analysoida, sillä tulokset havaitaan vasta pidemmällä aikavälillä.