VERKKOKIRJA OPPIMISEN VÄLINEENÄ 2–3-VUOTIAIDEN LASTEN MEDIALUKUTAITOJEN JA TUNNETAITOJEN KEHITTÄMISESSÄ
Pulkkinen, Oona; Toivari, Helena (2021)
Pulkkinen, Oona
Toivari, Helena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153345
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Päiväkoti Kaisaniemen kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda teknologia ja mediakasvatus selkeämmäksi osaksi varhaiskasvatusyksikön opetusta. Opinnäytetyön aihe valittiin sen ajankohtaisuuden vuoksi, sillä digitalisaatio lisääntyy ja tämän myötä mediakasvatuksen tärkeys korostuu entisestään.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena valmistui verkkokirja ”Iloinen kirja – kertomuksia ilosta” sadutusmenetelmää hyödyntäen. Produktion pedagogisena tavoitteena oli vahvistaa lasten medialukutaitoja kootun verkkokirjan avulla sekä tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä sadutusmenetelmän avulla. Samalla selvitettiin, kuinka verkkokirjaa voidaan hyödyntää pedagogisena työvälineenä varhaiskasvatuksessa ja kuinka sen yhteistoteuttaminen onnistuu 2–3-vuotiaiden lasten kanssa. Verkkokirjan sisällys koottiin toimintatuokioissa toteutetuista äänitetyistä saduista sekä piirustuksista. Verkkokirja tehtiin Papunetin Papuri-työkalua käyttäen.
Verkkokirjan myötä mediakasvatus tuotiin näkyvämmäksi osaksi pienten lasten opetusta. Lasten medialukutaidot kehittyivät kootun verkkokirjan sekä sadutusmenetelmän avulla, jonka kautta harjoiteltiin tunnetaitoja. Lapset pääsivät verkkokirjan myötä kokemaan ja näkemään, miten omaa mediaa pystytään luomaan ja saivat olla kaikissa sen toteutusvaiheissa mukana. Toimintatuokiot, tunne- ja tilannekuvakortit sekä sadutusmenetelmä tukivat lasten tunnetaitojen kehittymistä. Produktion pitkäaikaisia vaikutuksia media- ja tunnetaitoihin on kuitenkin vaikeaa tässä vaiheessa arvioida, sillä niiden kehittyminen tällä toteutustavalla vaatii toistoa ja eri tunteiden monipuolista käsittelyä eri keinoin.
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen ja sen tuotoksena valmistui verkkokirja ”Iloinen kirja – kertomuksia ilosta” sadutusmenetelmää hyödyntäen. Produktion pedagogisena tavoitteena oli vahvistaa lasten medialukutaitoja kootun verkkokirjan avulla sekä tukea lasten tunnetaitojen kehittymistä sadutusmenetelmän avulla. Samalla selvitettiin, kuinka verkkokirjaa voidaan hyödyntää pedagogisena työvälineenä varhaiskasvatuksessa ja kuinka sen yhteistoteuttaminen onnistuu 2–3-vuotiaiden lasten kanssa. Verkkokirjan sisällys koottiin toimintatuokioissa toteutetuista äänitetyistä saduista sekä piirustuksista. Verkkokirja tehtiin Papunetin Papuri-työkalua käyttäen.
Verkkokirjan myötä mediakasvatus tuotiin näkyvämmäksi osaksi pienten lasten opetusta. Lasten medialukutaidot kehittyivät kootun verkkokirjan sekä sadutusmenetelmän avulla, jonka kautta harjoiteltiin tunnetaitoja. Lapset pääsivät verkkokirjan myötä kokemaan ja näkemään, miten omaa mediaa pystytään luomaan ja saivat olla kaikissa sen toteutusvaiheissa mukana. Toimintatuokiot, tunne- ja tilannekuvakortit sekä sadutusmenetelmä tukivat lasten tunnetaitojen kehittymistä. Produktion pitkäaikaisia vaikutuksia media- ja tunnetaitoihin on kuitenkin vaikeaa tässä vaiheessa arvioida, sillä niiden kehittyminen tällä toteutustavalla vaatii toistoa ja eri tunteiden monipuolista käsittelyä eri keinoin.