Pöytäroolipeli Vuosaaren seurakunnan nuorisotyöhön : Raamattuun tutustumista aktiivisen ja osallistavan oppimisen keinoin sekä yhteisöllisyyden rakentamista roolipelaamisen kautta
Pitkäniitty, Joona; Sopanen, Eetu (2021)
Pitkäniitty, Joona
Sopanen, Eetu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153321
Tiivistelmä
Pöytäroolipelit ovat lautapelejä muistuttavia ryhmäaktiviteetteja, jossa pelaajat eläytyvät fiktiivisiin rooleihin, ja yhdessä kokevat ja luovat pelin kontekstissa tapahtuvaa tarinaa. Itse opinnäytetyö on produkti, roolipelipaketti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Vuosaaren seurakunnan nuorisotyön käyttöön roolipelipaketti, joka piti sisällään pelin säännöt ja ohjeet, neuvoja ja ohjeita käyttäjille, sekä pelattaviksi valmiita tarinan kaaria. Tavoitteena oli tehdä lopputuloksesta helppo, kattava, yhteisöllisyyden kokemusta tukeva ja opettava kokonaisuus, jonka kanssa nuoret haluaisivat toimia, ja joka kannustaa heitä oppimaan ja ryhmäytymään. Tuotteen oli tarkoitus sopia nuorteniltoihin sekä roolipelikerhon käyttöön.
Aiheesta kerättiin tietoa, ja hankittiin roolipelisysteemi, jota saatettiin käyttää ja muokata vapaasti. Näiden avulla tehtiin tuote, jonka arvioitiin olevan tarkoitusperien mukainen. Se hyödynsi aktiivisen oppimisen teoriaa, ryhmäytyksen ja yhteisöllisyyden teoriaa, sekä nuorisotyön ja seurakunnan nuorisotyön tarpeita ja periaatteita.
Tuotetta testattiin Hakunilan seurakunnassa ja testanneille nuorille järjestettiin fokusryhmähaastattelu, jossa heiltä kerättiin palautetta tuotteesta. Palaute oli positiivista ja vahvisti tuotteen sopivan seurakunnan nuorisotyöhön. Testanneiden nuorten kerrottiin pitävän tuotteesta, oppineen sen avulla uutta ja tutustuneen toisiinsa paremmin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Vuosaaren seurakunnan nuorisotyön käyttöön roolipelipaketti, joka piti sisällään pelin säännöt ja ohjeet, neuvoja ja ohjeita käyttäjille, sekä pelattaviksi valmiita tarinan kaaria. Tavoitteena oli tehdä lopputuloksesta helppo, kattava, yhteisöllisyyden kokemusta tukeva ja opettava kokonaisuus, jonka kanssa nuoret haluaisivat toimia, ja joka kannustaa heitä oppimaan ja ryhmäytymään. Tuotteen oli tarkoitus sopia nuorteniltoihin sekä roolipelikerhon käyttöön.
Aiheesta kerättiin tietoa, ja hankittiin roolipelisysteemi, jota saatettiin käyttää ja muokata vapaasti. Näiden avulla tehtiin tuote, jonka arvioitiin olevan tarkoitusperien mukainen. Se hyödynsi aktiivisen oppimisen teoriaa, ryhmäytyksen ja yhteisöllisyyden teoriaa, sekä nuorisotyön ja seurakunnan nuorisotyön tarpeita ja periaatteita.
Tuotetta testattiin Hakunilan seurakunnassa ja testanneille nuorille järjestettiin fokusryhmähaastattelu, jossa heiltä kerättiin palautetta tuotteesta. Palaute oli positiivista ja vahvisti tuotteen sopivan seurakunnan nuorisotyöhön. Testanneiden nuorten kerrottiin pitävän tuotteesta, oppineen sen avulla uutta ja tutustuneen toisiinsa paremmin.