Mistä on pienet sukupuolet tehty? – sukupuolisensitiivisten työkäytäntöjen kehittäminen ja sukupuolen moninaisuuden huomioiminen varhaiskasvatuksessa
Karttunen, Jyrki (2021)
Karttunen, Jyrki
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123200
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103123200
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen, ja se toteutettiin helsinkiläisessä varhaiskasvatusyksikössä syksyllä 2020. Kehittämistyön tavoitteena oli tuottaa yksikön käyttöön yhdessä varhaiskasvattajien kanssa ohjeistus sukupuolisensitiivisyyttä edistäviin ja toteuttaviin työkäytäntöihin.
Työskentelyn teoreettisena taustana toimi varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvattajien sukupuolisensitiivisyyttä ohjaava lainsäädäntö ja asetukset. Teoria-osuus määrittelee myös sukupuolisensitiivisyyteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyviä käsitteitä ja tarkastelee ajantasaista tutkimusperusteista tietoa.
Kehittämistyöskentelyn menetelmällinen runko pohjautui Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä edistävää työskentelyä varten kootun oppaaseen. Kasvattajahenkilökunnan kanssa yhteiskehittämisen keinoin koottuun ohjeistukseen kerättiin sukupuolisensitiivisyyttä edistäviä ja toteuttavia työkäytäntöjä erityisesti käytetyn kielen, oppimisympäristöjen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin yksikön käyttöön ohjeistus otsikolla ”Meidän tapamme toimia sukupuolisensitiivisesti”. Kehittämistyön kautta varhaiskasvatusyksikössä mahdollistui sisäinen arvokeskustelu. Varhaiskasvatustyön arvoperustaisuutta vahvistavan keskustelun kautta kasvattajat tulivat tietoiseksi sukupuolisensitiivisyyteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä käsitteistä ja teemoista. This thesis is development oriented. The development work project in working life was carried out in an early childhood education unit in Helsinki during autumn 2020. The aim of the thesis was to produce collectively with the early childhood educators a set of instructions that advance and implement gender sensitivity in the working practises, and that the set of practises could be used in the early education unit.
The theoretical background of the thesis and the project is based on the legislation and administrative acts governing early childhood education and early childhood educators practise of gender sensitivity. The theoretical section of the thesis also defines concepts considering gender sensitivity and makes an
overview of gender diversity and the most recent research results.
Methodically the working process was based on a guide by Gender Equality in Early Childhood Education Project, which is designed for processes advancing equality and gender sensitivity. The collective process together with the early childhood educators included working practises that advance and implement gender sensitivity from the perspectives of language, learning environments and gender diversity.
As a result of the developing process a set of gender sensitive working practises were collected under the title ‘Our way of working in gender sensitive manner’. An internal dialogue considering the core values of the work in the early childhood education unit was made possible through the development process. The consciousness of the educators with the gender sensitivity themes and its concepts as well as gender diversity was implemented through a value-based dialogue concerning the core work of early childhood education.
Työskentelyn teoreettisena taustana toimi varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvattajien sukupuolisensitiivisyyttä ohjaava lainsäädäntö ja asetukset. Teoria-osuus määrittelee myös sukupuolisensitiivisyyteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyviä käsitteitä ja tarkastelee ajantasaista tutkimusperusteista tietoa.
Kehittämistyöskentelyn menetelmällinen runko pohjautui Tasa-arvoinen kohtaaminen päiväkodissa -hankkeen tasa-arvoa ja sukupuolisensitiivisyyttä edistävää työskentelyä varten kootun oppaaseen. Kasvattajahenkilökunnan kanssa yhteiskehittämisen keinoin koottuun ohjeistukseen kerättiin sukupuolisensitiivisyyttä edistäviä ja toteuttavia työkäytäntöjä erityisesti käytetyn kielen, oppimisympäristöjen ja sukupuolen moninaisuuden näkökulmista.
Opinnäytetyön tuloksena tuotettiin yksikön käyttöön ohjeistus otsikolla ”Meidän tapamme toimia sukupuolisensitiivisesti”. Kehittämistyön kautta varhaiskasvatusyksikössä mahdollistui sisäinen arvokeskustelu. Varhaiskasvatustyön arvoperustaisuutta vahvistavan keskustelun kautta kasvattajat tulivat tietoiseksi sukupuolisensitiivisyyteen ja sukupuolen moninaisuuteen liittyvistä käsitteistä ja teemoista.
The theoretical background of the thesis and the project is based on the legislation and administrative acts governing early childhood education and early childhood educators practise of gender sensitivity. The theoretical section of the thesis also defines concepts considering gender sensitivity and makes an
overview of gender diversity and the most recent research results.
Methodically the working process was based on a guide by Gender Equality in Early Childhood Education Project, which is designed for processes advancing equality and gender sensitivity. The collective process together with the early childhood educators included working practises that advance and implement gender sensitivity from the perspectives of language, learning environments and gender diversity.
As a result of the developing process a set of gender sensitive working practises were collected under the title ‘Our way of working in gender sensitive manner’. An internal dialogue considering the core values of the work in the early childhood education unit was made possible through the development process. The consciousness of the educators with the gender sensitivity themes and its concepts as well as gender diversity was implemented through a value-based dialogue concerning the core work of early childhood education.