Opiskelustressin vaikutus lukiolaisiin: Tutkimus Oulunkylän yhteiskoulun lukiolaisten opiskelustressistä
Hagan, Carita; Flemmich, Milka (2021)
Hagan, Carita
Flemmich, Milka
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153336
Tiivistelmä
Stressi on arkielämän käsite. Sillä kuvataan tilannetta, jossa ihmiseen kohdistuvat vaatimukset tai haasteet ylittävät ihmisen omat voimavarat. Maailman terveysjärjestö on todennut stressin olevan riskitekijä erilaisille sairauksille ja psyykkiselle hyvinvoinnille. Erityisesti nuorten aivot ovat herkempiä kuormitukselle, jonka takia voimakas stressi vaikuttaa epäsuotuisasti nuorten kehitykseen ja hyvinvointiin. Akateeminen stressi on laajalti eri koulutusasteissa esiintyvä ilmiö, ja vasta viimeisen vuosikymmenen aikana opiskelustressin on todettu heikentävän nuorten akateemista suoriutumista. Vuodesta 2006 lähtien kouluterveyskyselyiden tulokset ovat osoittaneet, että lukiolaisten koulu-uupumuskokemukset ovat joko lisääntyneet tai pysyneet ennallaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten koetun opiskelustressin kestoa, laatua, aiheuttajia ja opiskelijoiden kokemia oireita. Tarkoituksena oli kerätä dataa kyselylomakkeiden avulla Oulunkylän yhteiskoulun lukion ensimmäisen ja toisen lukuvuoden opiskelijoilta. Tavoitteena oli, että yhteistyökumppani voisi hyödyntää tutkimustuloksia ja teoreettisia tietoja opiskeluterveydenhuollon kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena yhteystyössä Oulunkylän yhteiskoulun lukion kanssa.
Kyselyssä selvitettiin opiskelustressin laatua, kestoa, stressin aiheuttajia sekä oireita. Tutkimusaineisto analysoitiin määrällisellä ja laadullisella analyysillä. Kyselyyn vastasi 126 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittivat enemmistön lukiolaisista kokeneen opiskeluun liittyvää stressiä sekä sille ominaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Suurin osa opiskelijoista vastasi kokeneensa koulutöiden määrän liialliseksi, vaikeuksia saada motivaatiota opiskeluun sekä murehtivansa koulutöitä vapaa-ajallaan. Tytöt kokivat prosentuaalisesti enemmän opiskelustressiin liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita kuin pojat.
Asiasanat: elimistön toiminnot, koulu-uupumus, lukiolaiset, nuori, opiskelustressi, stressi Stress is a concept in daily life. It describes a situation where demands and challenges a person faces exceed their resources. The World Health Organization has stated that stress is a risk factor for various diseases and mental wellbeing. Especially the brains of younger persons are more vulnerable to stress. This is the reason why intense stress affects the development and wellbeing of the youth unfavourably. Academic stress is a phenomenon that is broadly seen on different educational levels. During the latest decade, academic stress has been noted to weaken the youth’s academic performance. Since 2006, the results of all school health surveys have proven that academic burnouts experienced by upper secondary school students have either increased or stayed the same.
The purpose of this thesis was to research the length, quality and causes of upper secondary school students’ academic stress as well as the symptoms experienced by the students. The purpose was to execute a survey for the first and second-year students at Oulunkylän yhteiskoulu (an upper secondary school in Helsinki, Finland) to collect data. The goal was that the cooperation partner could utilize the theoretical knowledge and the results of the study in the development of their student health care. This thesis was executed as a quantitative study in cooperation with Oulunkylän yhteiskoulu.
The purpose of the survey was to investigate the quality, duration, causes and symptoms of academic stress. The research material was analysed with quantitative analysis. 126 students answered the survey. According to the results of the study, the majority of the students had felt academic stress and the typical physical and mental symptoms of stress. Most of the students felt that the amount of schoolwork was excessive, did not have motivation for studying and worried about schoolwork on their free time. Girls experienced percentually more mental and physical symptoms of stress compared to boys.
Keywords: academic burnout, academic stress, bodily functions, upper secondary school students, stress, youth
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lukiolaisten koetun opiskelustressin kestoa, laatua, aiheuttajia ja opiskelijoiden kokemia oireita. Tarkoituksena oli kerätä dataa kyselylomakkeiden avulla Oulunkylän yhteiskoulun lukion ensimmäisen ja toisen lukuvuoden opiskelijoilta. Tavoitteena oli, että yhteistyökumppani voisi hyödyntää tutkimustuloksia ja teoreettisia tietoja opiskeluterveydenhuollon kehittämisessä. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena yhteystyössä Oulunkylän yhteiskoulun lukion kanssa.
Kyselyssä selvitettiin opiskelustressin laatua, kestoa, stressin aiheuttajia sekä oireita. Tutkimusaineisto analysoitiin määrällisellä ja laadullisella analyysillä. Kyselyyn vastasi 126 opiskelijaa. Tutkimustulokset osoittivat enemmistön lukiolaisista kokeneen opiskeluun liittyvää stressiä sekä sille ominaisia fyysisiä ja psyykkisiä oireita. Suurin osa opiskelijoista vastasi kokeneensa koulutöiden määrän liialliseksi, vaikeuksia saada motivaatiota opiskeluun sekä murehtivansa koulutöitä vapaa-ajallaan. Tytöt kokivat prosentuaalisesti enemmän opiskelustressiin liittyviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita kuin pojat.
Asiasanat: elimistön toiminnot, koulu-uupumus, lukiolaiset, nuori, opiskelustressi, stressi
The purpose of this thesis was to research the length, quality and causes of upper secondary school students’ academic stress as well as the symptoms experienced by the students. The purpose was to execute a survey for the first and second-year students at Oulunkylän yhteiskoulu (an upper secondary school in Helsinki, Finland) to collect data. The goal was that the cooperation partner could utilize the theoretical knowledge and the results of the study in the development of their student health care. This thesis was executed as a quantitative study in cooperation with Oulunkylän yhteiskoulu.
The purpose of the survey was to investigate the quality, duration, causes and symptoms of academic stress. The research material was analysed with quantitative analysis. 126 students answered the survey. According to the results of the study, the majority of the students had felt academic stress and the typical physical and mental symptoms of stress. Most of the students felt that the amount of schoolwork was excessive, did not have motivation for studying and worried about schoolwork on their free time. Girls experienced percentually more mental and physical symptoms of stress compared to boys.
Keywords: academic burnout, academic stress, bodily functions, upper secondary school students, stress, youth