Kävijöiden osallistaminen Flow Festivalin viestintään
Hulkkonen, Susanna (2012)
Hulkkonen, Susanna
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111615404
Tiivistelmä
Helsinkiläinen musiikki- ja taidefestivaali Flow Festival on kasvanut viimeisten vuosien ajan kiihtyvästi niin kävijämäärän, alueen kuin ohjelmistonkin suhteen. Tapahtumalla on suuri joukko vakikävijöitä, joilla on valtavasti kokemusta ja tietoa festivaalista. Samaan aikaan festivaalilla vierailee vuosittain myös uutta yleisöä.
Kasvavan festivaalin viestinnän on saavutettava erilaiset kohderyhmät mahdollisimman kattavasti. Yleisöä ei voida nähdä suurena homogeenisena massana, kun puhutaan yli 60 000 kävijän festivaalis-ta. Joukkoon mahtuu monenlaisia tiedontarpeita ja tapoja lähestyä tietoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää keinoja osallistaa kävijöitä Flow’n viestintään. Samalla tarkaste-len, ovatko viestinnän kanavat riittävät, ja voitaisiinko niiden käyttöä kehittää.
Yhteisöllisyyden ja osallistamisen tarve on ollut kulttuurialalla pinnalla jo vuosia. Pienemmissä tapah-tumissa yhteisöllisyys parhaimmassa tapauksessa tulee tapahtumaan kuin itsestään. Flow’n kasvun myötä festivaalin täytyy hakea näitä osallistavuuden keinoja sekä viidakkorummun jatkuvuutta uusin keinoin.
Opinnäytetyön tietoperusta on festivaalin organisaation lisäksi mediaosumissa sekä yleisökyselyn vas-tauksissa. Yleisökysely toteutettiin festivaalin jälkeen elo-syyskuun aikana. Tarkastelin erityisesti avoi-mia vastauksia, minkä lisäksi huomioin yleisökyselystä saatua vastauskokonaisuutta.
Kasvavan festivaalin viestinnän on saavutettava erilaiset kohderyhmät mahdollisimman kattavasti. Yleisöä ei voida nähdä suurena homogeenisena massana, kun puhutaan yli 60 000 kävijän festivaalis-ta. Joukkoon mahtuu monenlaisia tiedontarpeita ja tapoja lähestyä tietoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää keinoja osallistaa kävijöitä Flow’n viestintään. Samalla tarkaste-len, ovatko viestinnän kanavat riittävät, ja voitaisiinko niiden käyttöä kehittää.
Yhteisöllisyyden ja osallistamisen tarve on ollut kulttuurialalla pinnalla jo vuosia. Pienemmissä tapah-tumissa yhteisöllisyys parhaimmassa tapauksessa tulee tapahtumaan kuin itsestään. Flow’n kasvun myötä festivaalin täytyy hakea näitä osallistavuuden keinoja sekä viidakkorummun jatkuvuutta uusin keinoin.
Opinnäytetyön tietoperusta on festivaalin organisaation lisäksi mediaosumissa sekä yleisökyselyn vas-tauksissa. Yleisökysely toteutettiin festivaalin jälkeen elo-syyskuun aikana. Tarkastelin erityisesti avoi-mia vastauksia, minkä lisäksi huomioin yleisökyselystä saatua vastauskokonaisuutta.