Lapsilähtöinen oppimisympäristö : ihanteellinen oppimisympäristö lapsen näkökulmasta
Taskinen, Anni; Väisänen, Liisa (2012)
Taskinen, Anni
Väisänen, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111515356
Tiivistelmä
Opinnäyteyömme tarkoituksena oli selvittää, minkälainen on lasten näkökulmasta ihanteellinen, eli mahdollisimman lapsilähtöinen oppimisympäristö. Aikaisemman oppimisympäristöä koskevan tutkimustiedon rinnalle nostimme lasten näkemyksiä varhaiskasvatusympäristöstä oppimisympäristönä. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea lapsilähtöistä toimintaa tuottamalla tietoa niin fyysiseen, psyykkiseen kuin sosiaaliseenkin ympäristöön liittyen.
Opinnäytetyömme aineisto on kerätty ja analysoitu laadullisin menetelmin. Teoreettisena viitekehyksenä on lapsilähtöisyys, jonka lisäksi teoriaosuudessa käsittelemme oppimisympäristöä fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Aineiston keräsimme saduttamalla ja haastattelemalla viittä keravalaisen Liikuntapäiväkoti Pompun esiopetusryhmään kuuluvaa lasta. Kahden eri päiväkotikäynnin aikana lapset ensin piirsivät kuvan mielikuvituspäiväkodistaan, joka toimi yksilösadutuksen ja haastattelun tukena. Opinnäytetyön aineisto on analysoitu teoriaohjaavasti.
Tulokseksi saimme, että lasten näkemysten mukaan lapsilähtöisessä oppimisympäristössä lapsella on aikaa ja tilaa monipuoliseen toimintaan, fyysiseen aktiivisuuteen ja ryhmässä toimimiseen. Oppimisympäristö on jaettu erilaisiin tiloihin ja lapsi saa itse valita mihin toimintaan hän näitä tiloja käyttää. Oppimisympäristöön kuuluvat välineet ja materiaalit ovat lasten saatavilla. Oman toimintansa lisäksi lapsella on ihanteellisessa oppimisympäristössä mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua päiväkotiarjen askareisiin, ruokailuun ja päivärytmiin. Lapsen kuvailemassa oppimisympäristössä korostuivat tutut rutiinit lapsen määrittelemässä järjestyksessä. Aikuisen rooli oppimisympäristössä on mahdollistaa toiminta ja luoda turvallinen ilmapiiri.
Yhteisöllisyys, sosiaaliset suhteet ja toisten huomioon ottaminen ovat merkittävä osa lapsilähtöistä oppimisympäristöä. Oppimisympäristöä rakentaessa tulee huomioida lasten halu toimia ryhmässä sekä lapselle yksilölliset ja ominaiset tavat oppia. Kasvattajan tulee olla läsnä, arvostaa ja hyödyntää lapsista saatavaa tietoa oppimisympäristöä luodessa.
Opinnäytetyömme aineisto on kerätty ja analysoitu laadullisin menetelmin. Teoreettisena viitekehyksenä on lapsilähtöisyys, jonka lisäksi teoriaosuudessa käsittelemme oppimisympäristöä fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena kokonaisuutena. Aineiston keräsimme saduttamalla ja haastattelemalla viittä keravalaisen Liikuntapäiväkoti Pompun esiopetusryhmään kuuluvaa lasta. Kahden eri päiväkotikäynnin aikana lapset ensin piirsivät kuvan mielikuvituspäiväkodistaan, joka toimi yksilösadutuksen ja haastattelun tukena. Opinnäytetyön aineisto on analysoitu teoriaohjaavasti.
Tulokseksi saimme, että lasten näkemysten mukaan lapsilähtöisessä oppimisympäristössä lapsella on aikaa ja tilaa monipuoliseen toimintaan, fyysiseen aktiivisuuteen ja ryhmässä toimimiseen. Oppimisympäristö on jaettu erilaisiin tiloihin ja lapsi saa itse valita mihin toimintaan hän näitä tiloja käyttää. Oppimisympäristöön kuuluvat välineet ja materiaalit ovat lasten saatavilla. Oman toimintansa lisäksi lapsella on ihanteellisessa oppimisympäristössä mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua päiväkotiarjen askareisiin, ruokailuun ja päivärytmiin. Lapsen kuvailemassa oppimisympäristössä korostuivat tutut rutiinit lapsen määrittelemässä järjestyksessä. Aikuisen rooli oppimisympäristössä on mahdollistaa toiminta ja luoda turvallinen ilmapiiri.
Yhteisöllisyys, sosiaaliset suhteet ja toisten huomioon ottaminen ovat merkittävä osa lapsilähtöistä oppimisympäristöä. Oppimisympäristöä rakentaessa tulee huomioida lasten halu toimia ryhmässä sekä lapselle yksilölliset ja ominaiset tavat oppia. Kasvattajan tulee olla läsnä, arvostaa ja hyödyntää lapsista saatavaa tietoa oppimisympäristöä luodessa.