Uuden työntekijän osaamisen arviointi KYS:n sädehoitoyksikössä
Rossi, Nina; Hyvärinen, Laura; Savallampi, Anne (2012)
Rossi, Nina
Hyvärinen, Laura
Savallampi, Anne
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012111415281
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tuotettiin check-lista uuden työntekijän osaamisen arviointiin Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) sädehoitoyksikköön. Työn tarkoituksena oli tuottaa sädehoitoyksikölle muistilista, joka toimii pohjana uuden työntekijän osaamisen arvioinnille, mutta myös muistilistana hoidossa huomioitavista asioista sädehoidon hoitokonetyöskentelyssä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Työn tavoitteena oli määritellä keskeiset hoidolliset ja tekniset osaamisalueet, jotka röntgenhoitajan tulee osata laadukkaassa työskentelyssä sädehoidon hoitokoneella. Lisäksi tavoitteena oli määritellä osaamisen arviointikriteerit, joilla uuden työntekijän osaaminen voidaan arvioida edellä mainituilla osaamisalueilla.
Aineistoa opinnäytetyöhön hankittiin kirjallisuudesta ja sädehoitoyksikön röntgenhoitajille suunnatulla kyselyllä. Kyselyssä röntgenhoitajia pyydettiin nimeämään viidellä eri osa-alueella keskeisimmät asiat, jotka uuden työntekijän tulee perehdytyksen jälkeen osata pystyäkseen itsenäiseen työskentelyyn hoitokoneella. Teoriatietoa hankittiin osaamisesta, osaamisen arviointimenetelmistä, sädehoidosta ja röntgenhoitajan osaamisalueista sädehoitotyössä.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön luokittelua. Check-listalle valittiin asioita, “osaamisia”, jotka mainittiin useimmin röntgenhoitajille suunnatun kyselyn vastauksissa. Listalle otettiin mukaan myös sellaisia osaamisia, joita ei mainittu kyselyn vastauksissa, mutta jotka oli lähdekirjallisuudessa mainittu keskeisinä röntgenhoitajan osaamisina sädehoitotyössä. Osaamisen arvioimiseksi listalle määriteltiin kolme osaamisen tasoa, jotka kuvattiin sanallisesti. Valitut osaamisen tasot olivat ”osaa”, ”osaa ohjattuna” ja ”ei osaa”.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin kyselytutkimuksen avulla selvittää, onko check-lista toiminut suunnitellussa tarkoituksessaan ja ollut apuna uusien työntekijöiden osaamisen tason ja mahdollisten lisäperehdytyskohteitten arvioinnissa. On myös mahdollista selvittää, kohtaavatko kirjallisuudessa mainitut ja käytännön työtä tekevien röntgenhoitajien näkemykset toisensa röntgenhoitajan tärkeimmistä osaamisalueista sädehoitotyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Työn tavoitteena oli määritellä keskeiset hoidolliset ja tekniset osaamisalueet, jotka röntgenhoitajan tulee osata laadukkaassa työskentelyssä sädehoidon hoitokoneella. Lisäksi tavoitteena oli määritellä osaamisen arviointikriteerit, joilla uuden työntekijän osaaminen voidaan arvioida edellä mainituilla osaamisalueilla.
Aineistoa opinnäytetyöhön hankittiin kirjallisuudesta ja sädehoitoyksikön röntgenhoitajille suunnatulla kyselyllä. Kyselyssä röntgenhoitajia pyydettiin nimeämään viidellä eri osa-alueella keskeisimmät asiat, jotka uuden työntekijän tulee perehdytyksen jälkeen osata pystyäkseen itsenäiseen työskentelyyn hoitokoneella. Teoriatietoa hankittiin osaamisesta, osaamisen arviointimenetelmistä, sädehoidosta ja röntgenhoitajan osaamisalueista sädehoitotyössä.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällön luokittelua. Check-listalle valittiin asioita, “osaamisia”, jotka mainittiin useimmin röntgenhoitajille suunnatun kyselyn vastauksissa. Listalle otettiin mukaan myös sellaisia osaamisia, joita ei mainittu kyselyn vastauksissa, mutta jotka oli lähdekirjallisuudessa mainittu keskeisinä röntgenhoitajan osaamisina sädehoitotyössä. Osaamisen arvioimiseksi listalle määriteltiin kolme osaamisen tasoa, jotka kuvattiin sanallisesti. Valitut osaamisen tasot olivat ”osaa”, ”osaa ohjattuna” ja ”ei osaa”.
Jatkotutkimusaiheena voitaisiin kyselytutkimuksen avulla selvittää, onko check-lista toiminut suunnitellussa tarkoituksessaan ja ollut apuna uusien työntekijöiden osaamisen tason ja mahdollisten lisäperehdytyskohteitten arvioinnissa. On myös mahdollista selvittää, kohtaavatko kirjallisuudessa mainitut ja käytännön työtä tekevien röntgenhoitajien näkemykset toisensa röntgenhoitajan tärkeimmistä osaamisalueista sädehoitotyössä.