AMMATILLISEN AIKUISKOULUTUKSEN KOULUTUSPALVELUJEN TUOTTEISTAMISMALLIN KEHITTÄMINEN
Raudaskoski, Ari-Pekka
Raudaskoski, Ari-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614939
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli ammatillisen aikuiskoulutuksen koulutuspalvelujen tuotteistaminen. Tavoitteena oli kuvata Savon koulutuskuntayhtymän koulutuspalvelujen tuotteistamismalli ja rakentaa koulutuspalvelujen tuotteistusprosessikuvaus, jossa yksittäisen koulutuspalvelujen tuotteistamisen eri vaiheet kuvataan prosessimaisesti. Tavoitteena oli, että malli tulisi helpottamaan ja yhtenäistämään eri koulutuspalvelujen suunnittelu- ja tuotteistustyötä. Kehittämistyön yhteydessä yhtenä osatavoitteena oli myös levittää ja jakaa kokemuksia ja käytäntöjä erilaisista tavoista toimia eri koulutuspalvelujen suunnittelutyössä. Tarkoituksena oli poimia parhaat käytännöt ja tuoda ne esille kaikille koulutuspalvelujen suunnittelutyötä tekeville. Tavoitteena oli myös korostaa ja tuoda esille koulutuspalvelujen tuotteistamisen tärkeyttä koulutuksien suunnittelu- ja myyntityössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä johon valittiin lähestymistavaksi konstruktiivinen tutkimusote, jonka yhteydessä tehtiin kyselytutkimus. Työn tutkimuksellinen osuus perustui tuotteistamista käsittelevän viitekehyksen rakentamiseen ja erilaisten tuotteistamismallien vertailemiseen. Konstruktiivisella tutkimusotteella perehdyttiin ammatillisen aikuiskoulutuksen
toimintaympäristöön ja toteutettiin kysely ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoille. Kyselytutkimuksella pyrittiin selvittämään mm. koulutuspalvelujen tuotteistamisen nykytila. Kyselyllä pyrittiin saamaan esille myös erilaisia tapoja tuotteistaa koulutuspalveluja.
Työn tuloksena syntyi koulutuspalvelujen tuotteistamismalli ja tuotteistusprosessikuvaus, joita voidaan käyttää jatkossa uusien koulutuspalvelujen tuottamisen tai kehittämisen pohjamallina ainakin sovelletuin osin. Kyselytutkimuksen avulla saatiin nostettua esille myös koulutuspalvelujen tuottamiseen liittyviä ongelmia. Opinnäytetyö toi myös useita jatkokehitysaiheita.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena opinnäytetyönä johon valittiin lähestymistavaksi konstruktiivinen tutkimusote, jonka yhteydessä tehtiin kyselytutkimus. Työn tutkimuksellinen osuus perustui tuotteistamista käsittelevän viitekehyksen rakentamiseen ja erilaisten tuotteistamismallien vertailemiseen. Konstruktiivisella tutkimusotteella perehdyttiin ammatillisen aikuiskoulutuksen
toimintaympäristöön ja toteutettiin kysely ammatillisen aikuiskoulutuksen toimijoille. Kyselytutkimuksella pyrittiin selvittämään mm. koulutuspalvelujen tuotteistamisen nykytila. Kyselyllä pyrittiin saamaan esille myös erilaisia tapoja tuotteistaa koulutuspalveluja.
Työn tuloksena syntyi koulutuspalvelujen tuotteistamismalli ja tuotteistusprosessikuvaus, joita voidaan käyttää jatkossa uusien koulutuspalvelujen tuottamisen tai kehittämisen pohjamallina ainakin sovelletuin osin. Kyselytutkimuksen avulla saatiin nostettua esille myös koulutuspalvelujen tuottamiseen liittyviä ongelmia. Opinnäytetyö toi myös useita jatkokehitysaiheita.