Opiskelijan perehdyttäminen työssäoppimispaikoilla : Käytäntöjen yhdenmukaistaminen Huittisten ammatti- ja yrittäjäopiston Kokemäen yksikössä
Holma, Paula; Sumanen, Eija (2012)
Holma, Paula
Sumanen, Eija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
työssäoppiminenAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714986
Tiivistelmä
Työssäoppiminen on olennainen osa ammatillista peruskoulutusta. Työpaikka ja oppilaitos vastaavat yhdessä opiskelijoiden perehdyttämisestä alan työtehtävien suorittamiseen. Perehdyttämisen merkitys ja vastuunjako eivät kuitenkaan aina ole selviä kaikille osapuolille.
Tavoitteenamme oli laatia kattavampi perehdytysmateriaali kahdelle luonnonvara-alan koulutusohjelmalle oppilaitoksessamme. Halusimme materiaalin, jota voisi käyttää erilaisissa yrityksissä kukka- ja puutarhakaupan sekä eläintenhoitoalan opiskelijoiden perehdyttämisessä. Samalla oppilaitoksen käytännöt saataisiin yhdenmukaisemmiksi.
Päädyimme kuitenkin laatimaan kaksi erillistä materiaalipakettia alojen erilaisuudesta johtuen. Esimerkiksi alojen työturvallisuusnäkökohdat ovat melko erilaisia. Lisäksi alakohtainen perehdytysmateriaali on helpommin muokattavissa kunkin työpaikan ja opiskelijan tarpeita vastaavaksi. Molempiin materiaaleihin sisällytettiin lisäksi opas erilaisten oppijoiden työssäoppisen ohjaamisesta. Tällaista sisältöä ei ole aikaisemmissa materiaaleissa ollut lainkaan, vaikka erityisopiskelijoiden määrä on jatkuvasti kasvussa ammatillisessa peruskoulutuksessa.
Uuden perehdytyslomakkeen koekäyttö suoritettiin kevään 2012 aikana kahden ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmän kanssa. Palautetta kerättiin niin opiskelijoilta kuin työnantajilta valmiilla lomakkeella sekä haastatteluilla.
Palaute oli pääosin positiivista ja rohkaisevaa. Uusi materiaali koettiin vanhaa kattavammaksi ja monipuolisemmaksi. Muistilistamaisuus nähtiin asioiden sujuvuutta edistävänä tekijänä. Kaikki opiskelijat ja työnantajat olivat valmiita ottamaan uuden materiaalin välittömästi käyttöön.
Tavoitteenamme oli laatia kattavampi perehdytysmateriaali kahdelle luonnonvara-alan koulutusohjelmalle oppilaitoksessamme. Halusimme materiaalin, jota voisi käyttää erilaisissa yrityksissä kukka- ja puutarhakaupan sekä eläintenhoitoalan opiskelijoiden perehdyttämisessä. Samalla oppilaitoksen käytännöt saataisiin yhdenmukaisemmiksi.
Päädyimme kuitenkin laatimaan kaksi erillistä materiaalipakettia alojen erilaisuudesta johtuen. Esimerkiksi alojen työturvallisuusnäkökohdat ovat melko erilaisia. Lisäksi alakohtainen perehdytysmateriaali on helpommin muokattavissa kunkin työpaikan ja opiskelijan tarpeita vastaavaksi. Molempiin materiaaleihin sisällytettiin lisäksi opas erilaisten oppijoiden työssäoppisen ohjaamisesta. Tällaista sisältöä ei ole aikaisemmissa materiaaleissa ollut lainkaan, vaikka erityisopiskelijoiden määrä on jatkuvasti kasvussa ammatillisessa peruskoulutuksessa.
Uuden perehdytyslomakkeen koekäyttö suoritettiin kevään 2012 aikana kahden ensimmäisen vuoden opiskelijaryhmän kanssa. Palautetta kerättiin niin opiskelijoilta kuin työnantajilta valmiilla lomakkeella sekä haastatteluilla.
Palaute oli pääosin positiivista ja rohkaisevaa. Uusi materiaali koettiin vanhaa kattavammaksi ja monipuolisemmaksi. Muistilistamaisuus nähtiin asioiden sujuvuutta edistävänä tekijänä. Kaikki opiskelijat ja työnantajat olivat valmiita ottamaan uuden materiaalin välittömästi käyttöön.