”En ole monikulttuurinen, olen suomalainen” : päiväkodin henkilöstön kokemuksia monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta
Moilanen, Heikki; Toiviainen, Leevi (2012)
Moilanen, Heikki
Toiviainen, Leevi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614948
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110614948
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme keskittyy monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen, ja sen haasteisiin. Työssämme pyrimme tuomaan esiin niitä moninaisia kysymyksiä, joita varhaiskasvatuksen ammattilaiset joutuvat päivittäin kohtaamaan monikulttuurisessa varhaiskasvatustyössä. Opinnäytetyömme keskeiset tutkimuskysymykset olivat: Mitä ongelmia päiväkodin henkilöstö on kohdannut arkisessa päiväkotityössä maahanmuuttajataustaisten lasten sekä heidän vanhempiensa kohtaamisissa? Minkälaisia välineitä tai kompetenssia tarvitaan monikulttuurisessa päiväkotiarjessa ja varhaiskasvatuksessa? Mitä mahdollisia muutos- ja
kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmään tarvitaan maahanmuuttajaperheiden kohtaamisissa? Opinnäytetyömme tehtiin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston toimeksiannosta aktiivisen yhteiskunnallisen maahanmuuttokeskustelun ilmapiirissä, ja siitä kummunneesta tarpeesta saada tietoa monikulttuurisuudesta, interkulttuurisesta kompetenssista ja niiden haasteista varhaiskasvatuksen ja arkisen päiväkotityön konteksteissa. Opinnäytetyössämme tarkastelimme suuren helsinkiläisen päiväkodin henkilöstön kokemuksia monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta. Tuloksiemme mukaan, tarkastelemamme päiväkodin henkilöstön jäsenet ovat monikulttuurisen varhaiskasvatuksen kokeneita ammattilaisia, ja näin ollen heillä on ammatillisesti paljon jaettavaa tietotaitoa ja kokemusta jota voisi, ja tulisi hyödyntää kehitettäessä monikulttuurista varhaiskasvatusta Suomessa. Teoriaviitekehyksenämme käytimme Milton Bennettin mallia kulttuurisen osaamisen kehittymisestä.
kehittämistarpeita varhaiskasvatuksen palvelujärjestelmään tarvitaan maahanmuuttajaperheiden kohtaamisissa? Opinnäytetyömme tehtiin Helsingin kaupungin sosiaaliviraston toimeksiannosta aktiivisen yhteiskunnallisen maahanmuuttokeskustelun ilmapiirissä, ja siitä kummunneesta tarpeesta saada tietoa monikulttuurisuudesta, interkulttuurisesta kompetenssista ja niiden haasteista varhaiskasvatuksen ja arkisen päiväkotityön konteksteissa. Opinnäytetyössämme tarkastelimme suuren helsinkiläisen päiväkodin henkilöstön kokemuksia monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta. Tuloksiemme mukaan, tarkastelemamme päiväkodin henkilöstön jäsenet ovat monikulttuurisen varhaiskasvatuksen kokeneita ammattilaisia, ja näin ollen heillä on ammatillisesti paljon jaettavaa tietotaitoa ja kokemusta jota voisi, ja tulisi hyödyntää kehitettäessä monikulttuurista varhaiskasvatusta Suomessa. Teoriaviitekehyksenämme käytimme Milton Bennettin mallia kulttuurisen osaamisen kehittymisestä.