3 - 4-vuotiaiden lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen tenavajumpassa
Heino, Elina (2012)
Heino, Elina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514901
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110514901
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kehittyvätkö 3 – 4-vuotiaiden lasten sosioemotionaaliset taidot tenavajumpassa. Lisäksi haluttiin selvittää osaako 3 – 4-vuotias lapsi itse arvioida sosioemotionaalisia taitojaan. Tutkimuksen tuottamalla tiedolla halutaan korostaa liikunnan yhteyttä lapsen sosioemotionaaliseen kehitykseen. Opinnäytetyön aihe nousi omasta kiinnostuksesta lasten sosioemotionaaliseen kehitykseen.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa eli teoreettinen viitekehys käsittelee 3 – 4-vuotiaan lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja liikunnan yhteyttä siihen. Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa yhdistellään sekä laadullista että määrällistä tutkimusta toiminnallisen osuuden, eli intervention lisäksi. Interventio oli 3 – 4-vuotiaille lapsille suunniteltu yhdeksänkertainen liikuntaohjelma. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia. Tutkimushenkilöinä oli kuusi 3 – 4-vuotiasta tenavajumpparyhmään osallistunutta lasta. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysia soveltaen.
Tutkimus osoitti, että tämän intervention aikana lasten sosioemotionaalisten taitojen ei voida sanoa kehittyneen. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että tähän tulokseen johti intervention lyhytkestoisuus. Lapset eivät mahdollisesti olleet tarpeeksi yhtäjaksoisesti paikalla, jotta liikunta olisi päässyt kehittämään heidän sosioemotionaalisia taitojaan. Opinnäytetyö antoi tärkeää tietoa siitä, että 3 – 4-vuotias lapsi ei ollut kykenevä arvioimaan sosioemotionaalisia taitojaan suhteessa aikuisen näkemyksiin lapsen taidoista.
Opinnäytetyön ensimmäinen osa eli teoreettinen viitekehys käsittelee 3 – 4-vuotiaan lapsen sosioemotionaalista kehitystä ja liikunnan yhteyttä siihen. Opinnäytetyö on toimintatutkimus, jossa yhdistellään sekä laadullista että määrällistä tutkimusta toiminnallisen osuuden, eli intervention lisäksi. Interventio oli 3 – 4-vuotiaille lapsille suunniteltu yhdeksänkertainen liikuntaohjelma. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin strukturoitua havainnointia. Tutkimushenkilöinä oli kuusi 3 – 4-vuotiasta tenavajumpparyhmään osallistunutta lasta. Tutkimusaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysia soveltaen.
Tutkimus osoitti, että tämän intervention aikana lasten sosioemotionaalisten taitojen ei voida sanoa kehittyneen. Tutkimuksesta voidaan päätellä, että tähän tulokseen johti intervention lyhytkestoisuus. Lapset eivät mahdollisesti olleet tarpeeksi yhtäjaksoisesti paikalla, jotta liikunta olisi päässyt kehittämään heidän sosioemotionaalisia taitojaan. Opinnäytetyö antoi tärkeää tietoa siitä, että 3 – 4-vuotias lapsi ei ollut kykenevä arvioimaan sosioemotionaalisia taitojaan suhteessa aikuisen näkemyksiin lapsen taidoista.