Dröm i film : En innehållsanalys av drömsekvenser från tre olika filmer utgående från Thorsten Botz-Bornsteins drömteorier
Knorring, Markus von (2012)
Knorring, Markus von
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110114793
Tiivistelmä
Mitt examensarbete är en kvalitativ innehållsanalys av drömsekvenser från filmerna Smultronstället (1957) av Ingmar Bergman, Shutter Island (2010) av Martin Scorsese samt min egen film Red (2010). Grunden för analysen är Thorsten Botz-Bornsteins bok Films and dreams, där han presenterar tio nyckelord som beskriver särdrag för dröm i film. Tre av dessa nyckelord utgör basen och den teoretiska ramen för mitt arbete. Nyckelorden är surrealism, drömfärger och det obehagliga. Syftet med arbetet är att redovisa hur man på olika sätt kan visualisera drömmar i film. Mitt mål är att klargöra huruvida Thorsten Botz-Bornsteins drömteser överensstämmer med de filmer jag valt att analysera. Dessutom vill jag undersöka om det förekommer gemensamma drag i filmernas drömsekvenser som visuellt binder filmerna samman. I min analys har jag kommit fram till att materialet i stora drag överensstämmer med Botz-Bornsteins definition av surrealism och det obehagliga. Jag är dock oenig beträffande hans tes om drömfärger. Analysen visar att det förekommer klara och tydliga särdrag som förenar filmerna både visuellt och innehållsmässigt med varandra, oberoende när, hur och på vilket sätt filmerna är gjorda. My degree thesis is a qualitative content analysis of dream sequences from three different movies; Wild Strawberries (1957) by Ingmar Bergman, Shutter Island (2010) by Martin Scorsese and my own film Red (2010). The basis for the analysis is Thorsten Botz-Bornsteins book Films and dreams, where he presents ten keywords that describe different features of portraying dreams in films. I am going to look closer on three of these keywords, and use them as my basis in the theoretical framework of my thesis. The three keywords are surrealism, dream colours and the uncanny. The purpose of this work is to find out the different ways in which it is possible to visualize dreams in film. My goal is to clarify whether Thorsten Botz-Bornstein's dream theories are consistent with the films I have chosen to analyze. I also want to examine whether there are common traits in the dream sequences of the films that could tie the films together visually. In my analysis I have come to the conclusion that the material broadly corresponds with Botz-Bornstein's definition of surrealism and the uncanny. However, I disagree on his thesis on dream colours. The analysis shows that there are clear and distinct characteristics that unite the films, both visually and content with each other, regardless when, how and in what way films are made.