Kehityskeskustelut osaamisen kehittymisen ja johtamisen välineenä
Lehtonen, Krista (2009)
Lehtonen, Krista
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911205783
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia kehityskeskusteluja osaamisen kehittymisen ja johtamisen välineenä. Tutkimuksessa selvitettiin case-yrityksen avulla, mitä osaamisella ja sen kehittämisellä tarkoitetaan, mikä on kehityskeskustelujen rooli niin kehityksessä kuin johtamisessa sekä miten prosessia voitaisiin parantaa. Tutkimus suoritettiin sekä kvalitatiivisesti että kvantitatiivisesti, ja siihen osallistui case-yrityksestä valitut tiimit ja kaksi esimiestä. Teemahaastattelua, joka edustaa kvalitatiivista tutkimusosuutta, käytettiin esimiesten näkökulman kartoittamisen apuna. Kvantitatiivisen osuuden muodosti kyselylomake, johon tutkimukseen valittujen tiimien työntekijät vastasivat.
Opinnäyte jakaantuu teoriaosuuteen ja tutkimukseen. Työn teoriaosuus koostuu neljästä eri luvusta nojautuen puhtaasti kirjallisuuteen ja muihin tietolähteisiin. Teoriaosuuden ensimmäinen ja toinen luku käsittelevät hyvin yleisesti, mutta laajasti, kehityskeskustelujen tarkoitusta, periaatteita, hyötyjä ja toteutusprosessia. Samalla pohditaan tavoitteen asettamista ja onnistuneen keskustelun edellytyksiä. Teoriaosuuden kolmas luku käsittelee osaamista ja sen kehittämistä niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Neljäs luku puolestaan käsittelee kehityskeskusteluja ja johtajuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kehityskeskustelut ovat tärkeä osa yrityksen ja sen henkilöstön osaamisen kehitysprosessia. Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi ja niiden toteutus on ollut erinomaista. Kehityskeskustelujen jatkotoimenpiteet vaativat parannusta, sillä muun muassa tavoitteiden seuranta ja niiden toteuttaminen sekä konkreettinen suunnitelmanteko voisivat olla paremmin organisoitu ja kontrolloitu.
Opinnäyte jakaantuu teoriaosuuteen ja tutkimukseen. Työn teoriaosuus koostuu neljästä eri luvusta nojautuen puhtaasti kirjallisuuteen ja muihin tietolähteisiin. Teoriaosuuden ensimmäinen ja toinen luku käsittelevät hyvin yleisesti, mutta laajasti, kehityskeskustelujen tarkoitusta, periaatteita, hyötyjä ja toteutusprosessia. Samalla pohditaan tavoitteen asettamista ja onnistuneen keskustelun edellytyksiä. Teoriaosuuden kolmas luku käsittelee osaamista ja sen kehittämistä niin yksilö- kuin ryhmätasolla. Neljäs luku puolestaan käsittelee kehityskeskusteluja ja johtajuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kehityskeskustelut ovat tärkeä osa yrityksen ja sen henkilöstön osaamisen kehitysprosessia. Kehityskeskustelut koetaan hyödyllisiksi ja niiden toteutus on ollut erinomaista. Kehityskeskustelujen jatkotoimenpiteet vaativat parannusta, sillä muun muassa tavoitteiden seuranta ja niiden toteuttaminen sekä konkreettinen suunnitelmanteko voisivat olla paremmin organisoitu ja kontrolloitu.