Kristillinen etiikka ja ihmiskäsitys kuolevan potilaan hoitotyössä: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Vuolteenaho, Leena (2021)
Vuolteenaho, Leena
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102282759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202102282759
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella hoitajien kohtaamia eettisiä haasteita kuolevan potilaan hoitotyössä kristillisen etiikan näkökulmasta. Tavoitteena oli tuottaa kuolevan potilaan hoitotyön etiikasta tietoa, jonka avulla voidaan kehittää hoitotyön etiikan opetusta antamaan hoitajille työkaluja oman toimintansa arvopohjan hahmottamiseen. Opinnäytetyö valmistui palliatiivisen hoidon kehittämisen kärkihanke EduPalin käyttöön.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin eri tutkimustietokannoista ennalta määriteltyjä hakukriteereitä käyttäen. Aineistoksi valikoitui neljä erilaista kuolevan potilaan hoitotyötä käsittelevää artikkelia. Artikkelit oli julkaistu vertaisarvioiduissa hoitoalan julkaisuissa, ja ne kuvasivat hoitotyötä Suomessa ja Ruotsissa. Aineisto analysoitiin kristillistä etiikkaa ja ihmiskäsitystä käsittelevään teoreettiseen viitekehykseen nojautuen siitä näkökulmasta, kuinka artikkeleissa kuvatut eettiset haasteet suhteutuvat kristillisen etiikan näkemyksiin.
Tutkimuksen tuloksena aineistosta nousi esille erityisesti kolme hoitajien kuvaamaa eettistä haastetta: tarpeettomat lääketieteelliset hoidot, resurssien rajallisuus ja toivon ylläpitämiseen liittyvät kysymykset. Tulokset osoittivat, että hoitajat kohtaavat kuolevan potilaan hoitotyössä monenlaisia eettisiä haasteita, joihin ei ole yksinkertaisia ratkaisuja. Hoitajien oikeaksi kokema tapa toimia on kristillisen etiikan näkökulmasta yleensä yhteneväinen lähimmäisenrakkauden periaatteen kanssa, ja sairaanhoitajien eettiset ohjeet korostavatkin lähimmäisyyttä ja myötätuntoa. Kuolevan potilaan hoitotyössä näyttäytyvät kristilliset arvot viittaavat liberaaliin raamatuntulkintaan, jossa painottuu uskonnon rooli inhimillisen hyvän edistäjänä.
Etiikan ja arvojen monipuolinen käsittely hoitoalan opinnoissa on tarpeen, jotta hoitotyöhön osallistuvat tunnistavat millaista potilaan hyvää he pyrkivät edistämään. Yleisten oikean ja väärän kysymysten lisäksi etiikan opetuksessa tulisi käsitellä myös uskonnollisen etiikan vaikutusta, sillä yhteiskunnan ja kulttuurin arvoilla on vähintään tiedostamaton vaikutus myös yksilön arvomaailmaan. Tämä vaikutus omiin arvoihin ja toimintaan on syytä tiedostaa, jotta voidaan tehdä tietoisia ratkaisuja sekä myös käydä vuoropuhelua erilaisista arvoympäristöistä tulevien työtoverien ja potilaiden kanssa. The purpose of this thesis was to examine the ethical challenges faced by nurses working in end-of-life care from the viewpoint of Christian ethics. The aim was to provide an insight into nursing ethics in end-of-life care, in order to develop the education of nursing ethics. This may help to equip nurses with tools to have a better sense of the values underlying their professional actions. The thesis was produced to be used by EduPal, a project funded by the Ministry of Education and Culture aiming to develop palliative care.
The study was conducted using the method of integrative descriptive literature review. The data were gathered from various research databases using pre-determined search criteria. The data used in the study consisted of four articles addressing the topic of end-of-life care from different perspectives, all published in peer-reviewed nursing journals, dealing with nursing in Finland and in Sweden. The data were analysed using a theoretical framework concerning Christian ethics and view of humanity, the focus being on how the ethical challenges described in the articles relate to the views reflected in Christian ethics.
In the results of the study, three ethical challenges described by nurses were particularly salient: medically unnecessary treatments, limited resources, and questions related to maintaining hope. The results showed that nurses working in end-of-life care face various kinds of ethical challenges with no simple answers. From the viewpoint of Christian ethics, the solutions considered ethically right by nurses are usually compatible with the principles of charity and loving one’s neighbour, and the Finnish ethical guidelines for nurses emphasise charity and compassion as well. The Christian values prominent in nursing point towards a liberal interpretation of the Bible, in which the role of religion in promoting human good is emphasised.
Covering ethics and values in a comprehensive manner is necessary during nursing studies, as it enables nurses to recognise the kind of “good of the patient” they are promoting. In addition to general questions of right and wrong, ethics education should also address the influence of religious ethics, because societal and cultural values affect the values of individuals at least subconsciously. This effect on one’s own values and actions should be recognised in order to make conscious decision-making possible, as well as to enable dialogue with colleagues and patients coming from backgrounds with different values.
Tutkimuksen menetelmänä käytettiin integroivaa kuvailevaa kirjallisuuskatsausta. Aineisto kerättiin eri tutkimustietokannoista ennalta määriteltyjä hakukriteereitä käyttäen. Aineistoksi valikoitui neljä erilaista kuolevan potilaan hoitotyötä käsittelevää artikkelia. Artikkelit oli julkaistu vertaisarvioiduissa hoitoalan julkaisuissa, ja ne kuvasivat hoitotyötä Suomessa ja Ruotsissa. Aineisto analysoitiin kristillistä etiikkaa ja ihmiskäsitystä käsittelevään teoreettiseen viitekehykseen nojautuen siitä näkökulmasta, kuinka artikkeleissa kuvatut eettiset haasteet suhteutuvat kristillisen etiikan näkemyksiin.
Tutkimuksen tuloksena aineistosta nousi esille erityisesti kolme hoitajien kuvaamaa eettistä haastetta: tarpeettomat lääketieteelliset hoidot, resurssien rajallisuus ja toivon ylläpitämiseen liittyvät kysymykset. Tulokset osoittivat, että hoitajat kohtaavat kuolevan potilaan hoitotyössä monenlaisia eettisiä haasteita, joihin ei ole yksinkertaisia ratkaisuja. Hoitajien oikeaksi kokema tapa toimia on kristillisen etiikan näkökulmasta yleensä yhteneväinen lähimmäisenrakkauden periaatteen kanssa, ja sairaanhoitajien eettiset ohjeet korostavatkin lähimmäisyyttä ja myötätuntoa. Kuolevan potilaan hoitotyössä näyttäytyvät kristilliset arvot viittaavat liberaaliin raamatuntulkintaan, jossa painottuu uskonnon rooli inhimillisen hyvän edistäjänä.
Etiikan ja arvojen monipuolinen käsittely hoitoalan opinnoissa on tarpeen, jotta hoitotyöhön osallistuvat tunnistavat millaista potilaan hyvää he pyrkivät edistämään. Yleisten oikean ja väärän kysymysten lisäksi etiikan opetuksessa tulisi käsitellä myös uskonnollisen etiikan vaikutusta, sillä yhteiskunnan ja kulttuurin arvoilla on vähintään tiedostamaton vaikutus myös yksilön arvomaailmaan. Tämä vaikutus omiin arvoihin ja toimintaan on syytä tiedostaa, jotta voidaan tehdä tietoisia ratkaisuja sekä myös käydä vuoropuhelua erilaisista arvoympäristöistä tulevien työtoverien ja potilaiden kanssa.
The study was conducted using the method of integrative descriptive literature review. The data were gathered from various research databases using pre-determined search criteria. The data used in the study consisted of four articles addressing the topic of end-of-life care from different perspectives, all published in peer-reviewed nursing journals, dealing with nursing in Finland and in Sweden. The data were analysed using a theoretical framework concerning Christian ethics and view of humanity, the focus being on how the ethical challenges described in the articles relate to the views reflected in Christian ethics.
In the results of the study, three ethical challenges described by nurses were particularly salient: medically unnecessary treatments, limited resources, and questions related to maintaining hope. The results showed that nurses working in end-of-life care face various kinds of ethical challenges with no simple answers. From the viewpoint of Christian ethics, the solutions considered ethically right by nurses are usually compatible with the principles of charity and loving one’s neighbour, and the Finnish ethical guidelines for nurses emphasise charity and compassion as well. The Christian values prominent in nursing point towards a liberal interpretation of the Bible, in which the role of religion in promoting human good is emphasised.
Covering ethics and values in a comprehensive manner is necessary during nursing studies, as it enables nurses to recognise the kind of “good of the patient” they are promoting. In addition to general questions of right and wrong, ethics education should also address the influence of religious ethics, because societal and cultural values affect the values of individuals at least subconsciously. This effect on one’s own values and actions should be recognised in order to make conscious decision-making possible, as well as to enable dialogue with colleagues and patients coming from backgrounds with different values.