Palvelumuotoilu operatiivisen markkinointisuunnitelman työprosessissa : Case Kotoklubi Kaneli
Korhonen, Susanna (2021)
Korhonen, Susanna
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163426
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään aihetta operatiivisen markkinointisuunnitelman strategista työprosessia palvelumuotoilun avulla. Opinnäytetyönä on tehty konkreettinen markkinointisuunnitelma Helsingin kaupungin Kasvatuksen ja koulutuksen organisaation leikkipuistotoiminnan Kotoklubi Kanelin koordinaatiotyöryhmälle.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä ja tuottaa lisää tietoa siitä millä tavalla ja missä markkinointikanavissa Kotoklubi Kanelia tulisi markkinoida, jotta Kotoklubi Kaneli saisi lisää näkyvyyttä ja tavoittaisi sen asiakkaat eli maahanmuuttaja äidit, jotka ovat pienen lapsen kanssa kotona ja jotka tarvitsevat tukea suomen kielen oppimiseen ja puhumiseen. Tutkimuskysymyksenä on: Mitkä ovat markkinoinnin keskeiset menetelmät ja niihin liittyvät haasteet Kotoklubi Kanelissa, miten digitaalinen markkinointi otetaan huomioon markkinoinnin suunnittelussa, miten asiakkaat tavoitetaan ja mikä on Kotoklubi Kanelin asiakasprofiili?
Voidaan todeta, että markkinointi ei ole koskaan täydellistä, yrityksen/palvelun pitää pyrkiä kehittymään jatkuvasti vastaanottamalla uusia ideoita ja näkökulmia ja tämän vuoksi markkinointiin liittyvä tutkimus on aina ajankohtainen.
Aineisto koottiin kyselytutkimuksella (n=9) ja teemahaastattelulla (n=4). Kyselytutkimus lähetettiin sähköisesti Kotoklubi Kanelin parissa työskenteleville työntekijöille ja teemahaastattelut tehtiin Kotoklubi Kanelin asiakkaille.
Opinnäytetyön tärkein tulos on Kotoklubi Kanelin omien verkkosivujen luominen markkinoinnin tavoitettavuuden kannalta. Sekä kyselytutkimuksessa että haastatteluissa tämä tulos nousi esiin. Asiakkaat googlettavat ja etsivät tällä tavoin nykypäivänä palveluja ja on tärkeää, että tieto löytyy helposti yhdestä paikasta. Myös englannin kielistä palvelun markkinointia asiakkaat toivoivat enemmän. Tutkimustulos vahvisti myös aiemmin Kotoklubi Kanelista tehdyn pro gradu tutkimuksen 2020 tulosta, jossa asiakkaat kertoivat myös toivovansa tiedon löytyvän helposti yhdestä paikasta.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä ja tuottaa lisää tietoa siitä millä tavalla ja missä markkinointikanavissa Kotoklubi Kanelia tulisi markkinoida, jotta Kotoklubi Kaneli saisi lisää näkyvyyttä ja tavoittaisi sen asiakkaat eli maahanmuuttaja äidit, jotka ovat pienen lapsen kanssa kotona ja jotka tarvitsevat tukea suomen kielen oppimiseen ja puhumiseen. Tutkimuskysymyksenä on: Mitkä ovat markkinoinnin keskeiset menetelmät ja niihin liittyvät haasteet Kotoklubi Kanelissa, miten digitaalinen markkinointi otetaan huomioon markkinoinnin suunnittelussa, miten asiakkaat tavoitetaan ja mikä on Kotoklubi Kanelin asiakasprofiili?
Voidaan todeta, että markkinointi ei ole koskaan täydellistä, yrityksen/palvelun pitää pyrkiä kehittymään jatkuvasti vastaanottamalla uusia ideoita ja näkökulmia ja tämän vuoksi markkinointiin liittyvä tutkimus on aina ajankohtainen.
Aineisto koottiin kyselytutkimuksella (n=9) ja teemahaastattelulla (n=4). Kyselytutkimus lähetettiin sähköisesti Kotoklubi Kanelin parissa työskenteleville työntekijöille ja teemahaastattelut tehtiin Kotoklubi Kanelin asiakkaille.
Opinnäytetyön tärkein tulos on Kotoklubi Kanelin omien verkkosivujen luominen markkinoinnin tavoitettavuuden kannalta. Sekä kyselytutkimuksessa että haastatteluissa tämä tulos nousi esiin. Asiakkaat googlettavat ja etsivät tällä tavoin nykypäivänä palveluja ja on tärkeää, että tieto löytyy helposti yhdestä paikasta. Myös englannin kielistä palvelun markkinointia asiakkaat toivoivat enemmän. Tutkimustulos vahvisti myös aiemmin Kotoklubi Kanelista tehdyn pro gradu tutkimuksen 2020 tulosta, jossa asiakkaat kertoivat myös toivovansa tiedon löytyvän helposti yhdestä paikasta.