Kempeleen ja Limingan matkailun tulevaisuus
Piippo, Maija (2021)
Piippo, Maija
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103163420
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Pohjois-Pohjanmaalla, Oulun eteläpuolella sijaisevien Kempeleen ja Limingan kuntien ja alueella toimivien yritysten matkailupalvelutarjonta matkailun megatrendien valossa. Matkailija ei näe rajaa näiden kahden kunnan välillä ja niitä käsiteltiinkin tässä työssä yhtenä matkailukohteena.
Tehtävänä oli selvittää matkailukohteen nykyhetken matkailupalvelutarjonta ja verrata sitä vallitseviin matkailun megatrendeihin. Milleniaalien ja Z-sukupolven lisääntyvä matkailu tuo mukanaan muutoksia ostokäyttäytymiseen. Ostopäätökset tulevat tulevaisuudessa nojaamaan yhä enemmän verkosta löytyviin sisältöihin, joten tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntien ja yritysten palvelutarjontaa verkosta löytyvistä sisällöistä ja verrattiin olemassa olevaa tarjontaa vallitseviin matkailun megatrendeihin erityisesti palvelun vastuullisuuden ja kysynnän muutoksen kannalta.
Tarkastelussa keskityttiin myös tulevaisuuden matkailijan tarpeisiin ja toiveisiin sekä matkustusmotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Tarkasteluun nostettiin erityisesti matkailukohteen luonteen vuoksi luonto-, kulttuuri-, ja hyvinvointimatkailu, esteetön matkailu sekä ympäristötietoisen matkailijan näkökulma.
Verkosta löytyvästä aineistosta tehtiin SWOT-analyysi, jossa havainnoitiin ja pohdittiin Kempeleen ja Limingan muodostaman matkailukohteen nykyhetken vahvuudet ja heikkoudet sekä tulevaisuuden mahdollisuudet ja uhat matkailun megatrendien valossa. Tässä opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna tulevaisuuden kehittämistoimenpiteissä kuntaorganisaatioissa ja alueen
matkailualan yrityksissä.
Tehtävänä oli selvittää matkailukohteen nykyhetken matkailupalvelutarjonta ja verrata sitä vallitseviin matkailun megatrendeihin. Milleniaalien ja Z-sukupolven lisääntyvä matkailu tuo mukanaan muutoksia ostokäyttäytymiseen. Ostopäätökset tulevat tulevaisuudessa nojaamaan yhä enemmän verkosta löytyviin sisältöihin, joten tässä opinnäytetyössä selvitettiin kuntien ja yritysten palvelutarjontaa verkosta löytyvistä sisällöistä ja verrattiin olemassa olevaa tarjontaa vallitseviin matkailun megatrendeihin erityisesti palvelun vastuullisuuden ja kysynnän muutoksen kannalta.
Tarkastelussa keskityttiin myös tulevaisuuden matkailijan tarpeisiin ja toiveisiin sekä matkustusmotivaatioon vaikuttaviin tekijöihin. Tarkasteluun nostettiin erityisesti matkailukohteen luonteen vuoksi luonto-, kulttuuri-, ja hyvinvointimatkailu, esteetön matkailu sekä ympäristötietoisen matkailijan näkökulma.
Verkosta löytyvästä aineistosta tehtiin SWOT-analyysi, jossa havainnoitiin ja pohdittiin Kempeleen ja Limingan muodostaman matkailukohteen nykyhetken vahvuudet ja heikkoudet sekä tulevaisuuden mahdollisuudet ja uhat matkailun megatrendien valossa. Tässä opinnäytetyössä saatuja tuloksia voidaan käyttää apuna tulevaisuuden kehittämistoimenpiteissä kuntaorganisaatioissa ja alueen
matkailualan yrityksissä.