Pienet liikeelle! : Alle 3-vuotiaiden lasten liikuntakasvatus osana kokopäiväpedagogiikkaa Seinäjoen varhaiskasvatuksessa
Nissinen, Satu (2021)
Nissinen, Satu
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103153320
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella alle 3-vuotiaiden lasten liikuntakasvatusta, sen mahdollisuuksia ja mahdollisia kehittämiskohteita kokopäiväpedagogiikan näkökulmasta. Tutkimuksen kohteena ovat ryhmien liikuntakasvatusympäristöt, välineet ja toimintatavat. Tutkimus on osa Porukalla liikkeelle! -hanketta ja se on toteutettu yhteistyössä Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa.
Teoria pohjaa aiempiin tutkimuksiin, varhaiskasvatuslakeihin ja -suunnitelmiin, lasten oikeuksiin, motorisiin taitoihin ja lasten motoriseen kehitykseen. Tutkimus on laadullinen havainnointitutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin neljästä päiväkotiryhmästä havainnoimalla jokaista ryhmää neljä tuntia. Havainnointipäivät olivat 22.-23.9.2020, 30.9.-1.10.2021, 19.10.-20.10.2021 ja 22.10.-23.10.2020. Aineisto koostui havainnointilomakkeisiin ja -päiväkirjaan kirjoitetuista tiedoista sekä valokuvista.
Opinnäytetyö antaa tietoa alle kolmevuotiaiden lasten liikuntakasvatuksen merkityksestä, välineistä ja ympäristöstä, sekä ideoita liikuntakasvatuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatus pystyy tutkimustulosten perusteella tarkastelemaan hankkeensa tuloksia sekä liikuntakasvatuksen toteutumista ja mahdollisia kehittämiskohteita omissa yksiköissään.
Tulokset osoittivat, että kaikista havainnointipäiväkodeista löytyi alle 3-vuotiaille lapsille soveltuvia hyväkuntoisia liikuntavälineitä. Sisätiloissa lasten saatavilla olevia liikuntavälineitä olivat patjat ja pallot. Ulkoliikuntavälineiden määrä ja saatavuus oli runsaampaa. Päiväkotien sisätilat olivat ahtaita ja pieniä, mutta huoneisiin oli jätetty tilaa liikkumiseen. Ulkona tilaa ja erilaisia alustoja oli enemmän. Lapset käyttivät ulkona liikuntavälineitä aktiivisemmin kuin sisällä. Suosituimmat välineet olivat vedettävät ja työnnettävät välineet sekä portaat, joille pystyi kiipeämään. Liikunnallisina ohjausmenetelminä käytettiin esimerkiksi itsenäistä liikkumista, potkumopoilla kulkemista siirtymätilanteissa, temppuratoja ja metsäretkiä. Metsässä lapset liikkuivat paljon aktiivisemmin kuin päiväkodin omissa sisä- ja ulkotiloissa.
Teoria pohjaa aiempiin tutkimuksiin, varhaiskasvatuslakeihin ja -suunnitelmiin, lasten oikeuksiin, motorisiin taitoihin ja lasten motoriseen kehitykseen. Tutkimus on laadullinen havainnointitutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin neljästä päiväkotiryhmästä havainnoimalla jokaista ryhmää neljä tuntia. Havainnointipäivät olivat 22.-23.9.2020, 30.9.-1.10.2021, 19.10.-20.10.2021 ja 22.10.-23.10.2020. Aineisto koostui havainnointilomakkeisiin ja -päiväkirjaan kirjoitetuista tiedoista sekä valokuvista.
Opinnäytetyö antaa tietoa alle kolmevuotiaiden lasten liikuntakasvatuksen merkityksestä, välineistä ja ympäristöstä, sekä ideoita liikuntakasvatuksen kehittämiseen ja toteuttamiseen. Seinäjoen kaupungin varhaiskasvatus pystyy tutkimustulosten perusteella tarkastelemaan hankkeensa tuloksia sekä liikuntakasvatuksen toteutumista ja mahdollisia kehittämiskohteita omissa yksiköissään.
Tulokset osoittivat, että kaikista havainnointipäiväkodeista löytyi alle 3-vuotiaille lapsille soveltuvia hyväkuntoisia liikuntavälineitä. Sisätiloissa lasten saatavilla olevia liikuntavälineitä olivat patjat ja pallot. Ulkoliikuntavälineiden määrä ja saatavuus oli runsaampaa. Päiväkotien sisätilat olivat ahtaita ja pieniä, mutta huoneisiin oli jätetty tilaa liikkumiseen. Ulkona tilaa ja erilaisia alustoja oli enemmän. Lapset käyttivät ulkona liikuntavälineitä aktiivisemmin kuin sisällä. Suosituimmat välineet olivat vedettävät ja työnnettävät välineet sekä portaat, joille pystyi kiipeämään. Liikunnallisina ohjausmenetelminä käytettiin esimerkiksi itsenäistä liikkumista, potkumopoilla kulkemista siirtymätilanteissa, temppuratoja ja metsäretkiä. Metsässä lapset liikkuivat paljon aktiivisemmin kuin päiväkodin omissa sisä- ja ulkotiloissa.