Kasvatuskumppanuus ja terveyden edistäminen päiväkodissa
Virtanen, Tarja (2012)
Virtanen, Tarja
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012093014004
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Virtanen,Tarja. Kasvatuskumppanuus ja terveyden edistäminen päiväkodissa
Diak Länsi, Pori, syksy 2012, 105s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Ylempi ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, sosionomi (ylempi AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla päivähoidon työnteki-jät toteuttavat terveyden edistämistyötä kasvatuskumppaneidensa kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi selvittää kasvatuskumppanuuden mahdollisuudet terveyden edistämiseen ja kehittämiseen varhaiskasvatustyössä.
Tämän tutkimuksen perustana oli kontekstuaalisen kehityksen malli, joka rakentuu Bronfenbrennerin ekologisen teorian pohjalle. Kontekstuaalisuus tulee nähdä lapsen näkökulmasta. Lapsi oppii arjessa lasten ja aikuisten sekä keskinäisen yhteistoimin-nan tuloksena. Perhe on lapsen kehitykselle tärkein kasvuympäristö, mutta myös perheen ulkopuolinen ympäristö vaikuttaa lapsen kasvuun, terveyteen ja elämään.
Tutkimusaineisto kerättiin syys- lokakuussa 2011 Porin kaupungin päiväkodeista, joista arvottiin 15 päiväkotia mukaan. Lomakekyselyyn pyydettiin osallistumaan varhaiskasvatuksen työntekijöitä, jotka käyvät varhaiskasvatuskeskusteluita vanhem-pien kanssa. Vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Kyselylomakkeen teemat liittyivät lasten yksilöllisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin, joita toteutetaan vanhempien kanssa kasvatuskumppaneina. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tässä tutkimuksessa analyysi oli tyypiltään induktiivista, sillä usean eri varhaiskasvattajan ajatuksista koostuvasta aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja yleisiä periaatteita terveyden edistämiselle kasvatuskumppanuudessa.
Tämän tutkimuksen perusteella sekä kasvatuskumppanuus että terveyden edistäminen toteutuvat parhaiten varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa, joissa huomioidaan lapsen kokonaiskehitys. Kasvatuskumppanuus toteutuu hyvällä ja luottamuksellisella yhteistyöllä. Tavoitteena on lapsen, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveyttä edistävä elämä, joten on huomioitava lapsen/perheen terveyden edistämisen valistustyö ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä.
Asiasanat: hyvinvointi, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, terveyden edistäminen, ekologinen kasvatusteoria
Virtanen,Tarja. Kasvatuskumppanuus ja terveyden edistäminen päiväkodissa
Diak Länsi, Pori, syksy 2012, 105s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Ylempi ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, sosionomi (ylempi AMK)
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla päivähoidon työnteki-jät toteuttavat terveyden edistämistyötä kasvatuskumppaneidensa kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi selvittää kasvatuskumppanuuden mahdollisuudet terveyden edistämiseen ja kehittämiseen varhaiskasvatustyössä.
Tämän tutkimuksen perustana oli kontekstuaalisen kehityksen malli, joka rakentuu Bronfenbrennerin ekologisen teorian pohjalle. Kontekstuaalisuus tulee nähdä lapsen näkökulmasta. Lapsi oppii arjessa lasten ja aikuisten sekä keskinäisen yhteistoimin-nan tuloksena. Perhe on lapsen kehitykselle tärkein kasvuympäristö, mutta myös perheen ulkopuolinen ympäristö vaikuttaa lapsen kasvuun, terveyteen ja elämään.
Tutkimusaineisto kerättiin syys- lokakuussa 2011 Porin kaupungin päiväkodeista, joista arvottiin 15 päiväkotia mukaan. Lomakekyselyyn pyydettiin osallistumaan varhaiskasvatuksen työntekijöitä, jotka käyvät varhaiskasvatuskeskusteluita vanhem-pien kanssa. Vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Kyselylomakkeen teemat liittyivät lasten yksilöllisiin varhaiskasvatussuunnitelmiin, joita toteutetaan vanhempien kanssa kasvatuskumppaneina. Haastattelumateriaali analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä. Tässä tutkimuksessa analyysi oli tyypiltään induktiivista, sillä usean eri varhaiskasvattajan ajatuksista koostuvasta aineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja yleisiä periaatteita terveyden edistämiselle kasvatuskumppanuudessa.
Tämän tutkimuksen perusteella sekä kasvatuskumppanuus että terveyden edistäminen toteutuvat parhaiten varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluissa, joissa huomioidaan lapsen kokonaiskehitys. Kasvatuskumppanuus toteutuu hyvällä ja luottamuksellisella yhteistyöllä. Tavoitteena on lapsen, kokonaisvaltainen hyvinvointi ja terveyttä edistävä elämä, joten on huomioitava lapsen/perheen terveyden edistämisen valistustyö ennalta ehkäisevänä toimenpiteenä.
Asiasanat: hyvinvointi, varhaiskasvatus, kasvatuskumppanuus, terveyden edistäminen, ekologinen kasvatusteoria