Selvitys radanpitoon liittyvistä rekistereistä
Reiman, Liisa-Maija (2012)
Reiman, Liisa-Maija
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101114364
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin osana Liikenneviraston CC Infra Oy:ltä tilaamaa Puuttuvat rekisteritiedot -selvitystä. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Liikenneviraston radanpitoon liittyvien rekisterien sisältöä ja antaa niihin kehitysehdotuksia. Lisäksi työssä selvitettiin epävirallisten rekistereiden sisältöä ja niiden saamista virallisiin rekistereihin. Tunnistetuista puutteista täytettiin Liikenneviraston kehittämiä tietotarvekortteja. Korttien avulla Liikennevirasto tarkastelee useita puutteita yhtä aikaa ja päättää, mitkä tiedoista tulee kerätä ensin. Kaikkia tietoja ei voida kerätä kerralla taloudellisista ja käytännöllisistä syistä.
Selvitys toteutettiin tutustumalla Liikenneviraston ja VR Track Oy:n välisen Rekisteri- ja palvelusopimuksen kattamiin rekistereihin. Lisäksi selvityksen lähtötietona käytettiin lähinnä Ratahallintokeskuksen julkaisemaa Rekisterien päivitysohjetta sekä CC Infra Oy:n tekemiä Kuntoanalyysien uudet mallit- ja Tiedonhallinnan prosessien kehitys
-selvityksiä.
Tässä työssä rekisterit jaettiin tilaajan toiveesta kolmeen eri luokkaan. Luokituksena toimivat lakiin ja määräyksiin perustuvat rekisterit, turvallisuuskriittiset rekisterit sekä kokonaistaloudellisen toiminnan turvaavat rekisterit. Yhtenä ongelmana rekisteri- ja omaisuustietojen kartoittamisessa oli tietojen hajanaisuus Liikenneviraston sisällä. Ongelma on tunnistettu jo Liikennevirastossa ja osittain vastaukseksi tähän on perustettu Ratapurkki.
Tällä hetkellä investointipäätöksiä ja kunnossapitotoimia tehdään puutteellisin tiedoin. Kattava omaisuus- ja rekisteritietojen hallinta edesauttaa tekemään ennaltaehkäiseviä toimia kunnossapidon saralla sekä kohdistamaan investointipäätökset tarkoituksen mukaisella tavalla. Niiden avulla voidaan kohdistaa huoltotoimenpiteet oikein sekä ennustaa radan osien elinkaarta pidemmälle ja varmemmin kuin tähän asti. Tietojen hajanaisuus aiheuttaa paljon turhaa ja moninkertaista työtä.
Selvitys toteutettiin tutustumalla Liikenneviraston ja VR Track Oy:n välisen Rekisteri- ja palvelusopimuksen kattamiin rekistereihin. Lisäksi selvityksen lähtötietona käytettiin lähinnä Ratahallintokeskuksen julkaisemaa Rekisterien päivitysohjetta sekä CC Infra Oy:n tekemiä Kuntoanalyysien uudet mallit- ja Tiedonhallinnan prosessien kehitys
-selvityksiä.
Tässä työssä rekisterit jaettiin tilaajan toiveesta kolmeen eri luokkaan. Luokituksena toimivat lakiin ja määräyksiin perustuvat rekisterit, turvallisuuskriittiset rekisterit sekä kokonaistaloudellisen toiminnan turvaavat rekisterit. Yhtenä ongelmana rekisteri- ja omaisuustietojen kartoittamisessa oli tietojen hajanaisuus Liikenneviraston sisällä. Ongelma on tunnistettu jo Liikennevirastossa ja osittain vastaukseksi tähän on perustettu Ratapurkki.
Tällä hetkellä investointipäätöksiä ja kunnossapitotoimia tehdään puutteellisin tiedoin. Kattava omaisuus- ja rekisteritietojen hallinta edesauttaa tekemään ennaltaehkäiseviä toimia kunnossapidon saralla sekä kohdistamaan investointipäätökset tarkoituksen mukaisella tavalla. Niiden avulla voidaan kohdistaa huoltotoimenpiteet oikein sekä ennustaa radan osien elinkaarta pidemmälle ja varmemmin kuin tähän asti. Tietojen hajanaisuus aiheuttaa paljon turhaa ja moninkertaista työtä.