Lapsen deliriumin tunnistaminen tehohoidossa – CAPD-mittarin käyttöönotto lasten teho-osastolla
Lahtela, Tiina (2021)
Lahtela, Tiina
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103143279
Tiivistelmä
Lapsen tehohoitodeliriumin yleisyys on noin 25 %. Delirium on neurokognitiivinen häiriö, joka johtuu somaattisesta sairaudesta tai sen hoidosta, ja joka ei ole selitettävissä aiemmilla neurokognitiivisilla häiriöillä. Lapsen tehohoitodelirium on Suomessa melko huonosti tunnettu. Oulun yliopistollisen sairaalan (OYS) lasten teho-osasto on tiettävästi Suomessa vasta kolmas osasto, jossa on aloitettu seulomaan deliriumia lapsilla.
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa CAPD (Cornell Assesment of Pediatric Delirium) -mittarin käyttöönotto OYS:n lasten teho-osastolla. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata koulutusintervention vaikutusta tietotestin avulla OYS:n lasten teho-osaston sairaanhoitajien tiedon tasoon lapsen deliriumista tehohoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa deliriumin varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä, mikä parantaa hoidon laatua.
Lapsen tehohoitodeliriumista suunniteltiin puolen tunnin nauhoitettu luento pohjautuen tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen. Hoitohenkilökunnalla oli kuukausi aikaa käydä luento läpi ennen kuin he osallistuivat 1,5 tunnin CAPD- mittarin käyttöönottokoulutuksiin, joita pidettiin yhteensä kuusi. Näihin koulutuksiin osallistui 67 % koko lasten teho-osaston hoitohenkilökunnasta. Kuukausi CAPD-mittarin käyttöönoton jälkeen opinnäytetyön aineisto kerättiin kokonaistutkimuksena syksyllä 2020 paperisella kyselylomakkeella OYS:n lasten teho-osaston hoitohenkilökunnalta. Kyselylomake sisälsi vastaajien taustatiedot, tietotestin lasten deliriumista sekä palauteosion deliriumkoulutuksesta ja CAPD-mittarin käyttöönotosta. Aineisto analysoitiin tilastollisesti sekä kvantifioimisen avulla.
Tutkimuksen vastausprosentti oli 73 % (n=36). Vastaajien ikä oli 22-61 vuotta ja työkokemus lasten teho-osastolla vaihteli 1-36 vuoden välillä. Tulosten mukaan sairaanhoitajien tiedon taso oli vaihtelevaa. Yhteispisteet tietotestissä lasten deliriumista olivat 6-21 pistettä (max. 21) ja keskiarvo oli 17,6 pistettä. Koulutus lasten deliriumista oli yhteydessä sairaanhoitajien parempaan tiedon tasoon (p=0,001). Sairaanhoitajien tiedon taso lapsen deliriumista oli melko hyvä. Sairaanhoitajat kokivat deliriumkoulutuksen asiasisällön ja koulutusmuodon onnistuneen. He myös kokivat, että CAPD-mittarilla oli paljon myönteisiä vaikutuksia potilaan hoitamiseen. Palautteessa ilmeni, että sairaanhoitajat kokivat lapsen tehohoitodeliriumin olevan aiheena tärkeä ja perusteellinen koulutus koettiin hyväksi ennen CAPD-mittarin käyttöönottoa.
Lasten teho-osaston sairaanhoitajilla on olennainen rooli lapsen tehohoitodeliriumin tunnistamisessa, ennaltaehkäisyssä sekä hoidossa, minkä vuoksi sairaanhoitajien tiedon tasoa tulisi lisätä tulevaisuudessa. Monipuolisella koulutuksella vaikutetaan tehokkaasti lasten teho-osaston potilaiden deliriumin seulontaan ja lasten deliriumin ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyössä tuotettua koulutusmateriaalia voi hyödyntää muissakin Suomen lasten teho-osastoilla ja myös vuodeosastoilla. The prevalence of pediatric delirium is approximately 25%. Delirium is a neurocognitive disorder due to somatic disease or its treatment that cannot be explained by previous neurocognitive disorders. Pediatric delirium is quite poorly known in Finland. It is known that pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital is only the third ward in Finland to start delirium screening in children.
The purpose of this thesis was to plan and implement the introduction of CAPD (Cornell Assessment of Pediatric Delirium) tool in the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. In addition, the purpose was also to describe the effect of the educational intervention on the level of nurses` knowledge about pediatric delirium in the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. The aim of the thesis was to improve the quality of care by investing in the early identification and prevention of delirium in pediatric intensive care.
A recorded lecture of pediatric delirium was based on the literature and nursing staff has a month time to go through it before CAPD tool introduction. In addition, a total of six 1.5-hour CAPD tool implementation trainings were held, attended by 67% of the nursing staff in the pediatric intensive care unit. The material of the thesis was collected in the autumn of 2020 with a paper questionnaire from the nursing staff of the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. The questionnaire included respondents' background information, a knowledge test component (Flaigle et al. 2016), and a feedback section on delirium education and the introduction of the CAPD tool. The data were analyzed statistically and by quantification.
The response rate was 73% (n=36). The respondents` age was 22-61 years and work experience in the PICU ranged from 1 to 36 years. The results showed that the nurses` level of pediatric delirium was quite good. The overall score for pediatric delirium knowledge test was 6-21 points (max.21) and the mean score was 17,6. Delirium education improved the level of knowledge (p=0,001). Nurses found the content and form of delirium education successful. They also felt that the CAPD tool had many positive effects on patient care. The feedback revealed that nurses felt the pediatric delirium was an important topic and thorough education was experienced well before the introduction of the CAPD tool.
Versatile training effectively contributes to the screening of delirium in patients in the pediatric intensive care unit and the prevention of pediatric delirium. The educational material produced in the thesis can also be utilized in other Finnish pediatric intensive care units and in other wards.
Opinnäytetyön tarkoitus oli suunnitella ja toteuttaa CAPD (Cornell Assesment of Pediatric Delirium) -mittarin käyttöönotto OYS:n lasten teho-osastolla. Lisäksi tarkoituksena oli kuvata koulutusintervention vaikutusta tietotestin avulla OYS:n lasten teho-osaston sairaanhoitajien tiedon tasoon lapsen deliriumista tehohoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehostaa deliriumin varhaista tunnistamista ja ennaltaehkäisyä, mikä parantaa hoidon laatua.
Lapsen tehohoitodeliriumista suunniteltiin puolen tunnin nauhoitettu luento pohjautuen tehtyyn kirjallisuuskatsaukseen. Hoitohenkilökunnalla oli kuukausi aikaa käydä luento läpi ennen kuin he osallistuivat 1,5 tunnin CAPD- mittarin käyttöönottokoulutuksiin, joita pidettiin yhteensä kuusi. Näihin koulutuksiin osallistui 67 % koko lasten teho-osaston hoitohenkilökunnasta. Kuukausi CAPD-mittarin käyttöönoton jälkeen opinnäytetyön aineisto kerättiin kokonaistutkimuksena syksyllä 2020 paperisella kyselylomakkeella OYS:n lasten teho-osaston hoitohenkilökunnalta. Kyselylomake sisälsi vastaajien taustatiedot, tietotestin lasten deliriumista sekä palauteosion deliriumkoulutuksesta ja CAPD-mittarin käyttöönotosta. Aineisto analysoitiin tilastollisesti sekä kvantifioimisen avulla.
Tutkimuksen vastausprosentti oli 73 % (n=36). Vastaajien ikä oli 22-61 vuotta ja työkokemus lasten teho-osastolla vaihteli 1-36 vuoden välillä. Tulosten mukaan sairaanhoitajien tiedon taso oli vaihtelevaa. Yhteispisteet tietotestissä lasten deliriumista olivat 6-21 pistettä (max. 21) ja keskiarvo oli 17,6 pistettä. Koulutus lasten deliriumista oli yhteydessä sairaanhoitajien parempaan tiedon tasoon (p=0,001). Sairaanhoitajien tiedon taso lapsen deliriumista oli melko hyvä. Sairaanhoitajat kokivat deliriumkoulutuksen asiasisällön ja koulutusmuodon onnistuneen. He myös kokivat, että CAPD-mittarilla oli paljon myönteisiä vaikutuksia potilaan hoitamiseen. Palautteessa ilmeni, että sairaanhoitajat kokivat lapsen tehohoitodeliriumin olevan aiheena tärkeä ja perusteellinen koulutus koettiin hyväksi ennen CAPD-mittarin käyttöönottoa.
Lasten teho-osaston sairaanhoitajilla on olennainen rooli lapsen tehohoitodeliriumin tunnistamisessa, ennaltaehkäisyssä sekä hoidossa, minkä vuoksi sairaanhoitajien tiedon tasoa tulisi lisätä tulevaisuudessa. Monipuolisella koulutuksella vaikutetaan tehokkaasti lasten teho-osaston potilaiden deliriumin seulontaan ja lasten deliriumin ennaltaehkäisyyn. Opinnäytetyössä tuotettua koulutusmateriaalia voi hyödyntää muissakin Suomen lasten teho-osastoilla ja myös vuodeosastoilla.
The purpose of this thesis was to plan and implement the introduction of CAPD (Cornell Assessment of Pediatric Delirium) tool in the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. In addition, the purpose was also to describe the effect of the educational intervention on the level of nurses` knowledge about pediatric delirium in the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. The aim of the thesis was to improve the quality of care by investing in the early identification and prevention of delirium in pediatric intensive care.
A recorded lecture of pediatric delirium was based on the literature and nursing staff has a month time to go through it before CAPD tool introduction. In addition, a total of six 1.5-hour CAPD tool implementation trainings were held, attended by 67% of the nursing staff in the pediatric intensive care unit. The material of the thesis was collected in the autumn of 2020 with a paper questionnaire from the nursing staff of the pediatric intensive care unit of Oulu University Hospital. The questionnaire included respondents' background information, a knowledge test component (Flaigle et al. 2016), and a feedback section on delirium education and the introduction of the CAPD tool. The data were analyzed statistically and by quantification.
The response rate was 73% (n=36). The respondents` age was 22-61 years and work experience in the PICU ranged from 1 to 36 years. The results showed that the nurses` level of pediatric delirium was quite good. The overall score for pediatric delirium knowledge test was 6-21 points (max.21) and the mean score was 17,6. Delirium education improved the level of knowledge (p=0,001). Nurses found the content and form of delirium education successful. They also felt that the CAPD tool had many positive effects on patient care. The feedback revealed that nurses felt the pediatric delirium was an important topic and thorough education was experienced well before the introduction of the CAPD tool.
Versatile training effectively contributes to the screening of delirium in patients in the pediatric intensive care unit and the prevention of pediatric delirium. The educational material produced in the thesis can also be utilized in other Finnish pediatric intensive care units and in other wards.