Asiakastiedon hyödyntäminen museokaupan tuotekehityksessä : Case Kuopion museon museokauppa
Holopainen, Suvi-Piritta (2012)
Holopainen, Suvi-Piritta
Savonia-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092713930
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite on edistää museokaupan tuotekehitystä asiakastiedon pohjalta, miten museokauppa voi tuotevalikoimallaan palvella asiakkaitaan paremmin sekä luoda pohjan Kuopion museon museokaupan tuotekehittämistarpeille.
Suoritin Kuopion museon museokaupassa keväällä 2011 käyneille asiakkaille kyselyn, jolla selvitin, kuka on Kuopion museokaupan asiakas, miten hän kokee museokaupan tämän hetkisen tarjonnan ja miten hän kehittäisi sitä. Lisäksi haastattelin museokauppaa pitävien kahden museon johtajaa
selventääkseni Kuopion museon museokaupan profiilia, tarkoitusta ja kehittämismahdollisuuksia heidän näkökulmastaan. Tämän ohella haastattelin Suomen museokauppojen vastaavia henkilöitä heidän kauppojensa ominaisuuksista, suosituimmista tuotteista ja toimintaperiaatteista merkityksineen.
Selvensin lähdeaineiston tukemana museokaupan perusmerkityksen ja toimintaympäristön. Näistä kolmesta osiosta muodostui asiakastieto ja kokonaisuus, jonka avulla selvitin museokaupan tuotekehittämistä ja kartoitin tuotemahdollisuuksia Kuopion museon museokauppaan.
Suoritin Kuopion museon museokaupassa keväällä 2011 käyneille asiakkaille kyselyn, jolla selvitin, kuka on Kuopion museokaupan asiakas, miten hän kokee museokaupan tämän hetkisen tarjonnan ja miten hän kehittäisi sitä. Lisäksi haastattelin museokauppaa pitävien kahden museon johtajaa
selventääkseni Kuopion museon museokaupan profiilia, tarkoitusta ja kehittämismahdollisuuksia heidän näkökulmastaan. Tämän ohella haastattelin Suomen museokauppojen vastaavia henkilöitä heidän kauppojensa ominaisuuksista, suosituimmista tuotteista ja toimintaperiaatteista merkityksineen.
Selvensin lähdeaineiston tukemana museokaupan perusmerkityksen ja toimintaympäristön. Näistä kolmesta osiosta muodostui asiakastieto ja kokonaisuus, jonka avulla selvitin museokaupan tuotekehittämistä ja kartoitin tuotemahdollisuuksia Kuopion museon museokauppaan.