Helsingin kaupungin lukitus- ja avaintenhallintajärjestelmät
Aalto, Aki (2012)
Aalto, Aki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613906
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092613906
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinteistöviraston hallinnoimien kiinteistöjen lukituksissa ilmeneviä ongelmia sekä etsiä ja esittää toimivia ratkaisuja avaintenhallinnan sekä lukitusasioiden kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Ongelmien hahmottamisen kannalta tarkasteltiin käyttäjien, huoltohenkilöstön sekä teknisten isännöitsijöiden näkemyksiä ja kokemuksia lukitusasioista ja niissä koetuista ongelmista. Lisäksi pyrittiin arvioimaan edellä mainittujen ryhmien lukitusasioihin käyttämää aikaa.
Näitä näkökulmia ja tietoja varten tehtiin sähköinen kyselytutkimus, johon vastauksia kertyi 334 kappaletta, mikä vastaa 53 % kyselyn saaneista henkilöistä.
Ongelmien hahmottamista varten on myös osallistuttu kiinteistöviraston, opetusviraston sekä sosiaaliviraston tilapalveluiden kokouksiin, joissa on käsitelty nimenomaan lukitukseen liittyviä ongelmia. Näiden kokousten perusteella määriteltiin lukitusjärjestelmälle asetettavia vaatimuksia.
Vaatimusten perusteella päädyttiin vertailemaan kahden eri valmistajan lukitusratkaisuja niin tek-nisiltä ominaisuuksiltaan kuin myös 10 vuoden elinkaaren kautta tarkasteltuna. Kustannusvaikutukset arvioitiin esimerkkikohteen perusteella, johon sovellettiin kyselytutkimuksessa saatuja tietoja.
Opinnäytetyö ottaa kantaa, kumpaan lukitusratkaisuun kaupungin tulisi jatkossa keskittyä ja millaisia säästöjä sillä saavutettaisiin esimerkkikohteen kautta. Jatkotoimenpiteinä esitetään lukitustyöryhmän perustamista, lukitusohjeiden laatimista ja tehokasta jakelua, pilottikohteiden seurantaa sekä pääkäyttäjien nimeämistä. Jatkotoimenpiteiden osalta toimeksiantaja on jo aloittanut toimenpiteet ja niistä saadut tiedot ovat lupaavia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kiinteistöviraston hallinnoimien kiinteistöjen lukituksissa ilmeneviä ongelmia sekä etsiä ja esittää toimivia ratkaisuja avaintenhallinnan sekä lukitusasioiden kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Ongelmien hahmottamisen kannalta tarkasteltiin käyttäjien, huoltohenkilöstön sekä teknisten isännöitsijöiden näkemyksiä ja kokemuksia lukitusasioista ja niissä koetuista ongelmista. Lisäksi pyrittiin arvioimaan edellä mainittujen ryhmien lukitusasioihin käyttämää aikaa.
Näitä näkökulmia ja tietoja varten tehtiin sähköinen kyselytutkimus, johon vastauksia kertyi 334 kappaletta, mikä vastaa 53 % kyselyn saaneista henkilöistä.
Ongelmien hahmottamista varten on myös osallistuttu kiinteistöviraston, opetusviraston sekä sosiaaliviraston tilapalveluiden kokouksiin, joissa on käsitelty nimenomaan lukitukseen liittyviä ongelmia. Näiden kokousten perusteella määriteltiin lukitusjärjestelmälle asetettavia vaatimuksia.
Vaatimusten perusteella päädyttiin vertailemaan kahden eri valmistajan lukitusratkaisuja niin tek-nisiltä ominaisuuksiltaan kuin myös 10 vuoden elinkaaren kautta tarkasteltuna. Kustannusvaikutukset arvioitiin esimerkkikohteen perusteella, johon sovellettiin kyselytutkimuksessa saatuja tietoja.
Opinnäytetyö ottaa kantaa, kumpaan lukitusratkaisuun kaupungin tulisi jatkossa keskittyä ja millaisia säästöjä sillä saavutettaisiin esimerkkikohteen kautta. Jatkotoimenpiteinä esitetään lukitustyöryhmän perustamista, lukitusohjeiden laatimista ja tehokasta jakelua, pilottikohteiden seurantaa sekä pääkäyttäjien nimeämistä. Jatkotoimenpiteiden osalta toimeksiantaja on jo aloittanut toimenpiteet ja niistä saadut tiedot ovat lupaavia.