Kesäravintola Hangon Casinon markkinoinnin ja markkinointiviestinnän kehittäminen
Heinonen, Noora; Benigni, Venla (2012)
Heinonen, Noora
Benigni, Venla
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012092513856
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ravintolapalveluja tarjoavalle kesäravintola Hangon Casinolle markkinointi- ja markkinointiviestintäsuunnitelma kesäksi 2012. Taustatieto työlle on kerätty haastattelujen muodossa. Opinnäytetyön kannalta tärkein tiedonlähde on ollut Hangon Casinon ravintoloitsija Satu Väkiparta. Väkiparran lisäksi toimintaympäristön kartoittamisessa on käytetty apuna Hangon kaupungin matkailutoimistoa sekä omia kokemuksia ja havaintoja. Tutkimus on tehty syksyn 2011 sekä kevään 2012 aikana.
Opinnäytetyön raportissa on käsitelty aiheeseen liittyvää teoriapohjaa sekä kirjallisuutta ja produktissa on esitelty tärkeimmät markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimenpiteet, joiden avulla opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutetaan. Toimeksiantajan osalta toiveena on ollut, että opinnäytetyössä esitellyt toimenpiteet auttaisivat yritystä kasvattamaan asiakasmääriä sekä parantamaan kauden 2012 tulosta edellisiin vuosiin verrattuna huomioiden annetun budjetin asettamat rajoitteet.
Markkinointi- ja markkinointiviestinnän toimenpiteiden käyttö on suunniteltu sekä markkinointibudjetin että yrityksen toimintaympäristön asettamien haasteiden mukaisesti. Työssä on selvitetty, mitkä ovat Hangon Casinon menestyksekkään toiminnan kannalta tärkeimmät markkinointitoimenpiteet. Hangon Casinon markkinoinnin suunnittelussa päädyttiin suunnittelemaan toimenpiteet niin, että niitä voidaan noudattaa useana vuonna sen sijaan, että työssä olisi keskitytty ainoastaan kesään 2012. Suunnitelmassa on keskitytty erityisesti digitaaliseen markkinointiviestintään unohtamatta kuitenkaan perinteisiä markkinointiviestinnän toimenpiteitä.
Hangon Casinon ravintoloitsijat ottavat suunnitelman käyttöön siltä osin kuin se on mahdollista. Ravintoloitsijat voivat päättää, jättävätkö he joitain osia suunnitelmasta kokonaan käyttämättä vai käytetäänkö niitä mahdollisesti tulevina kesinä. Näin suunnitelmasta tehtiin joustava ja ravintoloitsijoiden toiveisiin mukautuva.
Opinnäytetyön raportissa on käsitelty aiheeseen liittyvää teoriapohjaa sekä kirjallisuutta ja produktissa on esitelty tärkeimmät markkinoinnin ja markkinointiviestinnän toimenpiteet, joiden avulla opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutetaan. Toimeksiantajan osalta toiveena on ollut, että opinnäytetyössä esitellyt toimenpiteet auttaisivat yritystä kasvattamaan asiakasmääriä sekä parantamaan kauden 2012 tulosta edellisiin vuosiin verrattuna huomioiden annetun budjetin asettamat rajoitteet.
Markkinointi- ja markkinointiviestinnän toimenpiteiden käyttö on suunniteltu sekä markkinointibudjetin että yrityksen toimintaympäristön asettamien haasteiden mukaisesti. Työssä on selvitetty, mitkä ovat Hangon Casinon menestyksekkään toiminnan kannalta tärkeimmät markkinointitoimenpiteet. Hangon Casinon markkinoinnin suunnittelussa päädyttiin suunnittelemaan toimenpiteet niin, että niitä voidaan noudattaa useana vuonna sen sijaan, että työssä olisi keskitytty ainoastaan kesään 2012. Suunnitelmassa on keskitytty erityisesti digitaaliseen markkinointiviestintään unohtamatta kuitenkaan perinteisiä markkinointiviestinnän toimenpiteitä.
Hangon Casinon ravintoloitsijat ottavat suunnitelman käyttöön siltä osin kuin se on mahdollista. Ravintoloitsijat voivat päättää, jättävätkö he joitain osia suunnitelmasta kokonaan käyttämättä vai käytetäänkö niitä mahdollisesti tulevina kesinä. Näin suunnitelmasta tehtiin joustava ja ravintoloitsijoiden toiveisiin mukautuva.