Sosiaalinen media hunajakennona – toimivan vuorovaikutuksen edellytykset
Riitamaa, Timo (2012)
Riitamaa, Timo
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091713675
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012091713675
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee toimivan vuorovaikutuksen edellytyksiä sosiaalisessa mediassa.
Journalististen sisältöjen siirtyessä verkkoon journalismi on kiihtyvällä tahdilla muuttumassa yksisuuntaisesta tietoa ja näkemyksiä välittävästä putkesta vuorovaikutteiseksi prosessiksi, joka rikastaa journalismia ja sen keinovalikoimaa. Tämän työn tavoitteena on selvittää, mitkä ovat hedelmällisen lukijan ja tekijän välisen vuorovaikutuksen edellytykset sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena on auttaa toimittajia ja toimituksellisia yhteisöjä toimivien työtapojen löytämisessä sosiaalisen median vuorovaikutukselle.
Työn tutkimusaineisto koostuu otoksista kahdesta sosiaalista mediaa hyödyntävästä journalistisesta verkkosivustosta, Olivia-lehden julkaisemasta Oma Oliviasta ja musiikkiverkkomedia NRGM.fi:stä. Aineisto on vuodelta 2011.
Aineistoa tarkastellaan työssä laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Kietzmannin, Hermkensin, McCarthyn ja Silvestren sosiaalisen median rakennetta ja toimintaa tarkasteleva hunajakennoteoria (2011).
Tutkimuksessa selvisi, että Kietzmannin ym. hunajakennoteoria soveltuu hyvin sosiaalisen median sovellusten analysointiin ja antaa johdonmukaisia vastauksia onnistuneen sosiaalisen median vuorovaikutuksen edellytyksistä.
Teorian avulla voidaan vastata kysymykseen siitä, minkälaisia vaatimuksia esimerkiksi yhteisöllisen journalismin, joukkoistamisen tai lukijayhteisön tiivistämisen tavoittelu sosiaalisen median sovellukselle asettaa. Rinnalleen se tarvitsisi kuitenkin toimittajien verkkoidentiteettien ja toiminnan tavoitteellisuuden tarkastelua.
Journalististen sisältöjen siirtyessä verkkoon journalismi on kiihtyvällä tahdilla muuttumassa yksisuuntaisesta tietoa ja näkemyksiä välittävästä putkesta vuorovaikutteiseksi prosessiksi, joka rikastaa journalismia ja sen keinovalikoimaa. Tämän työn tavoitteena on selvittää, mitkä ovat hedelmällisen lukijan ja tekijän välisen vuorovaikutuksen edellytykset sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena on auttaa toimittajia ja toimituksellisia yhteisöjä toimivien työtapojen löytämisessä sosiaalisen median vuorovaikutukselle.
Työn tutkimusaineisto koostuu otoksista kahdesta sosiaalista mediaa hyödyntävästä journalistisesta verkkosivustosta, Olivia-lehden julkaisemasta Oma Oliviasta ja musiikkiverkkomedia NRGM.fi:stä. Aineisto on vuodelta 2011.
Aineistoa tarkastellaan työssä laadullisen tapaustutkimuksen keinoin. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii Kietzmannin, Hermkensin, McCarthyn ja Silvestren sosiaalisen median rakennetta ja toimintaa tarkasteleva hunajakennoteoria (2011).
Tutkimuksessa selvisi, että Kietzmannin ym. hunajakennoteoria soveltuu hyvin sosiaalisen median sovellusten analysointiin ja antaa johdonmukaisia vastauksia onnistuneen sosiaalisen median vuorovaikutuksen edellytyksistä.
Teorian avulla voidaan vastata kysymykseen siitä, minkälaisia vaatimuksia esimerkiksi yhteisöllisen journalismin, joukkoistamisen tai lukijayhteisön tiivistämisen tavoittelu sosiaalisen median sovellukselle asettaa. Rinnalleen se tarvitsisi kuitenkin toimittajien verkkoidentiteettien ja toiminnan tavoitteellisuuden tarkastelua.