Tapa toimia talliyhteisössä lasten ja nuorten sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena. : Esite ja artikkeli sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta.
Seppälä, Elisa (2009)
Seppälä, Elisa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195624
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911195624
Tiivistelmä
Elisa Seppälä. Tapa toimia talliyhteisössä lasten ja nuorten sosiaalisen kasvun ja hyvinvoinnin tukena. Esite ja artikkeli sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Pieksämäki, syksy 2009, 41 s., 5 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa cd-rom -muodossa oleva yleisluontoinen esite sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä artikkeli perhekeskeiseen, laajalevikkiseen ja sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia palvelevaan lehteen esitteen pohjalta. Esitteen tarkoitus oli hyödyttää työelämän yhteistyökumppania Metsäkylän Ratsastuskeskusta sekä tukea urasuunnittelua ja luontevaa siirtymää ammatillisen täydennyskoulutuksen jatko-opintoihin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan viitoittamalla tiellä. Artikkelin tarkoitus oli lisätä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteiskunnallista tunnettavuutta lapsiperheiden keskuudessa ja auttamistyön kentällä. Tavoitteena oli myös pohtia sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuuksia perhetyön kentällä lastentarhaopettajan kelpoisuuden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajautui kuvaamaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sosiaalityön muutoksia. Esite ja artikkeli kuvaavat sosiaalipedagogista hevostoimintaa, sen teoriapohjaa, toiminnan lähtökohtia Suomessa, kohderyhmiä, hevostoiminnan mahdollisuuksia perhetyössä, toiminnan rahoittajia, toimijoiden koulutusta, sosiaalipedagogisesti toimivan tallin tunnusmerkkejä, toimintaan soveltuvaa hevosta sekä muutamia tutkimustuloksia toiminnan merkittävyydestä. Artikkeli pohjautui esitteessä kerrottuun tietoon sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Esite ja artikkeli luotiin teorian pohjalta. Teoria muodostui erilaisten lähdemateriaalien ja tutkimusten perusteella.
Arviointini mukaan esite ja artikkeli kuvaavat asiasisällöltään ja ulkoasultaan selkeästi sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Valokuvat tukevat tekstitietoa. Esite on laadittu palvelemaan työelämän yhteistyökumppania monipuolisesti. Esite tukee urasuunnittelua. Kiinnostus jatkaa aiheen parissa vahvistaa opinnäytetyön tarkoituksen onnistumista. Hevostoiminnan yhteiskunnallisen tunnettavuuden lisääminen ei toteutunut tarkoituksen mukaisesti, koska valitut lehdet eivät ottaneet artikkelia vastaan. Artikkeli julkaistiin Sosiaalipedagogisen Hevostoimintayhdistyksen nettisivuilla. Pohdinnan tuloksena hevostoiminnan mahdollisuudet ennaltaehkäisevässä ja kuntouttavassa perhetyössä ovat kannustavat ja toteutuskelpoiset.
Asiasanat: sosiaalipedagoginen hevostoiminta, sosiaalipedagogiikka, perhetyö, produktiot
Diakonia ammattikorkeakoulu, Diak Itä Pieksämäki. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa cd-rom -muodossa oleva yleisluontoinen esite sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta sekä artikkeli perhekeskeiseen, laajalevikkiseen ja sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilaisia palvelevaan lehteen esitteen pohjalta. Esitteen tarkoitus oli hyödyttää työelämän yhteistyökumppania Metsäkylän Ratsastuskeskusta sekä tukea urasuunnittelua ja luontevaa siirtymää ammatillisen täydennyskoulutuksen jatko-opintoihin sosiaalipedagogisen hevostoiminnan viitoittamalla tiellä. Artikkelin tarkoitus oli lisätä sosiaalipedagogisen hevostoiminnan yhteiskunnallista tunnettavuutta lapsiperheiden keskuudessa ja auttamistyön kentällä. Tavoitteena oli myös pohtia sosiaalipedagogisen hevostoiminnan mahdollisuuksia perhetyön kentällä lastentarhaopettajan kelpoisuuden saavuttamiseksi.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rajautui kuvaamaan sosiaalipedagogista hevostoimintaa ja sosiaalityön muutoksia. Esite ja artikkeli kuvaavat sosiaalipedagogista hevostoimintaa, sen teoriapohjaa, toiminnan lähtökohtia Suomessa, kohderyhmiä, hevostoiminnan mahdollisuuksia perhetyössä, toiminnan rahoittajia, toimijoiden koulutusta, sosiaalipedagogisesti toimivan tallin tunnusmerkkejä, toimintaan soveltuvaa hevosta sekä muutamia tutkimustuloksia toiminnan merkittävyydestä. Artikkeli pohjautui esitteessä kerrottuun tietoon sosiaalipedagogisesta hevostoiminnasta. Esite ja artikkeli luotiin teorian pohjalta. Teoria muodostui erilaisten lähdemateriaalien ja tutkimusten perusteella.
Arviointini mukaan esite ja artikkeli kuvaavat asiasisällöltään ja ulkoasultaan selkeästi sosiaalipedagogista hevostoimintaa. Valokuvat tukevat tekstitietoa. Esite on laadittu palvelemaan työelämän yhteistyökumppania monipuolisesti. Esite tukee urasuunnittelua. Kiinnostus jatkaa aiheen parissa vahvistaa opinnäytetyön tarkoituksen onnistumista. Hevostoiminnan yhteiskunnallisen tunnettavuuden lisääminen ei toteutunut tarkoituksen mukaisesti, koska valitut lehdet eivät ottaneet artikkelia vastaan. Artikkeli julkaistiin Sosiaalipedagogisen Hevostoimintayhdistyksen nettisivuilla. Pohdinnan tuloksena hevostoiminnan mahdollisuudet ennaltaehkäisevässä ja kuntouttavassa perhetyössä ovat kannustavat ja toteutuskelpoiset.
Asiasanat: sosiaalipedagoginen hevostoiminta, sosiaalipedagogiikka, perhetyö, produktiot