Papaksen miesten edustusjoukkueen kotiottelun asiakastyytyväisyystutkimus
Partanen, Lauri (2012)
Partanen, Lauri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012052910464
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää Papaksen miesten edustusjoukkueen kotiotteluiden asiakastyytyväisyys, sekä saada kehittämisideoita tapahtuman eri osa-alueihin. Tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, mihin kotiottelun osa-alueisiin yleisö oli tyytyväinen, mitkä osa-alueet koetaan tärkeäksi tapahtuman onnistumisen kannalta sekä saada kehittämisideoita yleisöltä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Papas Ry:n puheenjohtaja Markus Heikkinen.
Papas on kajaanilainen salibandyn erikoisseura, jossa voi harrastaa kilpa- tai harrastesalibandya. Papas on perustettu vuonna 1996. Papaksen miesten edustusjoukkue tippui kauden 2011 – 2012 päätteeksi 2.divisioonaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta: Tapahtumat ja tapahtumien järjestäminen ja Asiakastyytyväisyys. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään, tapahtumien erikoispiirteitä, tapahtuman järjestämistä, sekä asiakastyytyväisyyttä. Teoreettisen osuuden pohjalta suoritettiin asiakastyytyväisyystutkimus, joka suoritettiin Papaksen kotiottelussa 22.1.2012
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa yleisöstä oli tyytyväisiä kotiottelun eri osa-alueisiin. Kuitenkin kahvion tuotteiden monipuolisuuteen, musiikin monipuolisuuteen ja erätauko-ohjelmiin oltiin selkeästi tyytymättömiä. Lisäksi nämä osa-alueet koettiin tärkeäksi tapahtuman onnistumisen kannalta. Myös katsomon tilat ja ottelun tunnelma koettiin tärkeäksi tapahtuman onnistumisen kannalta.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että facebookin kautta saa moni tiedon ottelusta, etenkin nuoremmat. Vanhempi väki tavoitettiin paremmin lehti-ilmoituksella. Lisäksi avoimista kysymyksistä saaduista vastauksista saatiin toteutuskelpoisia kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksia, etenkin kehitysideoita, voi soveltaa Papas naisten edustusjoukkueen kotiotteluissa.
Papas on kajaanilainen salibandyn erikoisseura, jossa voi harrastaa kilpa- tai harrastesalibandya. Papas on perustettu vuonna 1996. Papaksen miesten edustusjoukkue tippui kauden 2011 – 2012 päätteeksi 2.divisioonaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta pääluvusta: Tapahtumat ja tapahtumien järjestäminen ja Asiakastyytyväisyys. Teoriaosuus auttaa ymmärtämään, tapahtumien erikoispiirteitä, tapahtuman järjestämistä, sekä asiakastyytyväisyyttä. Teoreettisen osuuden pohjalta suoritettiin asiakastyytyväisyystutkimus, joka suoritettiin Papaksen kotiottelussa 22.1.2012
Tutkimuksessa kävi ilmi, että suurin osa yleisöstä oli tyytyväisiä kotiottelun eri osa-alueisiin. Kuitenkin kahvion tuotteiden monipuolisuuteen, musiikin monipuolisuuteen ja erätauko-ohjelmiin oltiin selkeästi tyytymättömiä. Lisäksi nämä osa-alueet koettiin tärkeäksi tapahtuman onnistumisen kannalta. Myös katsomon tilat ja ottelun tunnelma koettiin tärkeäksi tapahtuman onnistumisen kannalta.
Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että facebookin kautta saa moni tiedon ottelusta, etenkin nuoremmat. Vanhempi väki tavoitettiin paremmin lehti-ilmoituksella. Lisäksi avoimista kysymyksistä saaduista vastauksista saatiin toteutuskelpoisia kehitysideoita. Tutkimuksen tuloksia, etenkin kehitysideoita, voi soveltaa Papas naisten edustusjoukkueen kotiotteluissa.