Team Koskikellujat : Raportti elämyspalveluyrityksen liiketoimintasuunnitelman synnystä ja ensimmäisen vuoden tuloksesta
Ajoksenmäki, Jenny (2009)
Ajoksenmäki, Jenny
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911135431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä jo toimintansa aloittaneelle elämyspalve luyritys Team Koskikellujille liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelmassa oli tarkoitus kartoittaa olemassa olevia ohjelmapalveluyrityksiä Pirkanmaalla ja sitä, kuinka Team Koskikellujat pystyy erottautumaan kilpailijoista. Myös elämyspalveluiden taloudelliset vaikutukset olivat tutkimuksen kohteena.
Liiketoimintasuunnitelmaa lähdettiin rakentamaan hakemalla oikeat kohderyhmät palvelulle. Kohderyhmille haettiin eri markkinointikanavia ja markkinointia mietittiin muutenkin laajasti. Palvelukokonaisuudet mietittiin tarkkaan ja niitä kehitetään jatkuvasti. Muiden yrityksien tarjoamien palvelujen kuten ruokailun ja majoituksen liittämistä omiin aktiviteetteihin mietittiin ja niistä rakennettiin valmiita paketteja asiakkaille.
Analyysi liiketoiminnan tilasta tehtiin syksyllä 2009. Markkinointi oli onnistunut erittäin hyvin odotuksiin nähden taloustaantuman aikana. Team Koskikellujien tunnettavuus oli lisääntynyt vuoden aikana ja asiakasmäärät edelliseen vuoteen verrattuna kolminkertaistuneet. Oma palvelutarjonta oli lisääntynyt laavun myötä, ja valmiita paketteja asiakkaille myytiin yhä enemmän.
Liiketoimintasuunnitelmaa lähdettiin rakentamaan hakemalla oikeat kohderyhmät palvelulle. Kohderyhmille haettiin eri markkinointikanavia ja markkinointia mietittiin muutenkin laajasti. Palvelukokonaisuudet mietittiin tarkkaan ja niitä kehitetään jatkuvasti. Muiden yrityksien tarjoamien palvelujen kuten ruokailun ja majoituksen liittämistä omiin aktiviteetteihin mietittiin ja niistä rakennettiin valmiita paketteja asiakkaille.
Analyysi liiketoiminnan tilasta tehtiin syksyllä 2009. Markkinointi oli onnistunut erittäin hyvin odotuksiin nähden taloustaantuman aikana. Team Koskikellujien tunnettavuus oli lisääntynyt vuoden aikana ja asiakasmäärät edelliseen vuoteen verrattuna kolminkertaistuneet. Oma palvelutarjonta oli lisääntynyt laavun myötä, ja valmiita paketteja asiakkaille myytiin yhä enemmän.