Befrämjande av delaktighet hos barn - finns det en genusskillnad?
Aalto-Setälä, Kira (2012)
Aalto-Setälä, Kira
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090613453
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää kuinka, sukupuolinäkökulma huomioiden, lapset kohdataan heidän harrastuksissaan ja tapoja joilla lapsille tarjotaan mahdollisuus osallistua liikuntaan. Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty: sukupuolitietoisuus työssä lasten kanssa, sukupuoli ja sukupuoliroolit, sosiaalipedagoginen perusnäkemys ja toimintatapa, kohtaaminen ja kommunikaatio sekä ohjaajan rooli ja vuorovaikutus. Tutkimuskysymykset ovat: 1) Millä tavoin ohjaajat edistävät lasten osallistumista liikuntaan? ja 2) Onko sukupuolten välillä eroja; miten miesohjaajat ja naisohjaajat kohtaavat tyttöjä ja poikia? Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin ei-osallistuvaa havainnointia ja vastaajien ryhmä koostuu neljästä liikuntahetken ohjaajasta.
Tulokset osoittavat, että kaikki neljä ohjaajaa pyrkivät kohtaamaan lapset siten, että lapsen mieliala otettiin huomioon. Ohjaajat kunnioittivat niitä ehtoja jotka lapsilla oli, liittyen kohtaamiseen, ohjaajat eivät myöskään tuputtaneet omaa mielialaansa lapsille. Ohjaajat olivat hyviä lukemaan lasten kehonkieltä ja osasivat toimia sen pohjalta. Kaikki ohjaajat osasivat opastaa, neuvoa ja kannustaa lapsia tekemään parhaansa. Ohjaajilla oli hyvin tiedossa mitä heidän oli tarkoitus tehdä ja kenen kanssa. He osasivat olla luovia ja ottaa käyttöön eri suunnitelman sitä tarvittaessa. Tulokset naisten osalta osoittavat että naiset tervehtivät lapsia, eivätkä tee siinä eroja poikienkin tai tyttöjen välillä. Molemmat naiset asettavat rajoja ja korjaavat virheitä, niin tyttöjen kuin poikien suhteen. Tulokset miesten osalta osoittavat että miehet tervehtivät lapsia, eivätkä tee siinä eroja poikien tai tyttöjen välillä. Molemmat miehet asettavat rajoja ja korjaavat virheitä, niin tyttöjen kuin poikienkin suhteen.
Omat tulokseni poikkesivat jonkin verran teorioista joita käytin. tulokset ososittivat esimerkiksi, että negatiiviset vahvistukset eivät näkyneet havainoinneissani merkittävällä tavalla, vaikka teoria niin väitti. Omat havainnot osoittivat myös, että ryhmän pojat testasivat rajoja enemmän kuin tytöt, kaikkia kuitenkin kehoitettiin testaukseen; tässäkin teoria väittää päinvastaista. Ryhmän pojat ottivat oikeuksia ilman lupaa, mutta saivat myös seuraamuksia, toisin kuin teoria väitti. Ryhmän tytöt pyysivät lupaa, jos he halusivat tehdä jotain ja he saivat useammin positiivisen kuin negatiivisen vastauksen; myös tämä havainto on ristiriidassa teorian kanssa.
Tulokset osoittavat, että kaikki neljä ohjaajaa pyrkivät kohtaamaan lapset siten, että lapsen mieliala otettiin huomioon. Ohjaajat kunnioittivat niitä ehtoja jotka lapsilla oli, liittyen kohtaamiseen, ohjaajat eivät myöskään tuputtaneet omaa mielialaansa lapsille. Ohjaajat olivat hyviä lukemaan lasten kehonkieltä ja osasivat toimia sen pohjalta. Kaikki ohjaajat osasivat opastaa, neuvoa ja kannustaa lapsia tekemään parhaansa. Ohjaajilla oli hyvin tiedossa mitä heidän oli tarkoitus tehdä ja kenen kanssa. He osasivat olla luovia ja ottaa käyttöön eri suunnitelman sitä tarvittaessa. Tulokset naisten osalta osoittavat että naiset tervehtivät lapsia, eivätkä tee siinä eroja poikienkin tai tyttöjen välillä. Molemmat naiset asettavat rajoja ja korjaavat virheitä, niin tyttöjen kuin poikien suhteen. Tulokset miesten osalta osoittavat että miehet tervehtivät lapsia, eivätkä tee siinä eroja poikien tai tyttöjen välillä. Molemmat miehet asettavat rajoja ja korjaavat virheitä, niin tyttöjen kuin poikienkin suhteen.
Omat tulokseni poikkesivat jonkin verran teorioista joita käytin. tulokset ososittivat esimerkiksi, että negatiiviset vahvistukset eivät näkyneet havainoinneissani merkittävällä tavalla, vaikka teoria niin väitti. Omat havainnot osoittivat myös, että ryhmän pojat testasivat rajoja enemmän kuin tytöt, kaikkia kuitenkin kehoitettiin testaukseen; tässäkin teoria väittää päinvastaista. Ryhmän pojat ottivat oikeuksia ilman lupaa, mutta saivat myös seuraamuksia, toisin kuin teoria väitti. Ryhmän tytöt pyysivät lupaa, jos he halusivat tehdä jotain ja he saivat useammin positiivisen kuin negatiivisen vastauksen; myös tämä havainto on ristiriidassa teorian kanssa.