Henkilöstön kokemuksia organisaatiomuutoksesta : Case: ABC Savonlinna
Suomalainen, Tiia; Jyrkinen, Krista (2012)
Suomalainen, Tiia
Jyrkinen, Krista
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513151
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012081513151
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin henkilöstön kokemuksia organisaatiomuutoksesta. Toimeksiantajana työssä on Osuuskauppa Suur-Savon liikennemyymälä Savonlinnan ABC. Työn lähtökohtana oli tutkia henkilö-kunnan mielipiteitä ja kokemuksia organisaatiomuutoksesta ja sen kokonaisvaltaisesta läpiviennistä kah-den vuoden aikana. Päätavoitteena työssä oli saada esille henkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin organisaatioon ja sen rakenteellisiin osiin sekä yksilöön organisaatiossa. Yksilö organisaatiossa -osiossa käsiteltiin vuorovaikuttamista ja viestintää työyhteisössä. Tutkimusotteemme työssä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusosio suoritettiin aluksi kyselylomakkeen ja avoimien kysymysten avulla. Kyselyn lisäksi suoritimme syventäviä haastatteluja case yrityksen eri osastoilla. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin paljon kattavaa aineistoa aiheesta. Aineiston analysoimisella päästiin hyvin tavoitteeseen eli sisälle henkilökunnan omiin mielipiteisiin muutoksesta ja sen läpiviennistä. Mielipiteiden lisäksi saatiin myös paljon kehitysehdotuksia henkilö-kunnalta.
Tuloksia analysoidessa huomattiin työyhteisössä pientä jakaantumista eri osastojen välillä, koska koettiin että yksi esimies ei riitä. Positiivista palautetta kuitenkin annettiin työvuorojen suunnittelun paranemi-sesta muutoksen jälkeen. Tuloksista ilmeni myös se että viestintää ja vuorovaikuttamista olisi haluttu enemmän muutoksen läpiviennin yhteydessä. Erilaisia kehityskohteita löytyi, kuten palveluvastaavien työnkuvan tarkentaminen ja selventäminen. Tutkimuksen tärkein tavoite oli se, että tuloksilla saadaan työntekijöiden ääni kuulumaan ja heiltä myös kehitysehdotuksia.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä paneuduttiin organisaatioon ja sen rakenteellisiin osiin sekä yksilöön organisaatiossa. Yksilö organisaatiossa -osiossa käsiteltiin vuorovaikuttamista ja viestintää työyhteisössä. Tutkimusotteemme työssä on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusosio suoritettiin aluksi kyselylomakkeen ja avoimien kysymysten avulla. Kyselyn lisäksi suoritimme syventäviä haastatteluja case yrityksen eri osastoilla. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin paljon kattavaa aineistoa aiheesta. Aineiston analysoimisella päästiin hyvin tavoitteeseen eli sisälle henkilökunnan omiin mielipiteisiin muutoksesta ja sen läpiviennistä. Mielipiteiden lisäksi saatiin myös paljon kehitysehdotuksia henkilö-kunnalta.
Tuloksia analysoidessa huomattiin työyhteisössä pientä jakaantumista eri osastojen välillä, koska koettiin että yksi esimies ei riitä. Positiivista palautetta kuitenkin annettiin työvuorojen suunnittelun paranemi-sesta muutoksen jälkeen. Tuloksista ilmeni myös se että viestintää ja vuorovaikuttamista olisi haluttu enemmän muutoksen läpiviennin yhteydessä. Erilaisia kehityskohteita löytyi, kuten palveluvastaavien työnkuvan tarkentaminen ja selventäminen. Tutkimuksen tärkein tavoite oli se, että tuloksilla saadaan työntekijöiden ääni kuulumaan ja heiltä myös kehitysehdotuksia.