Terapiamotivaation vahvistaminen kuntoutuksessa
Ahlqvist, Hanna-Emilia (2012)
Ahlqvist, Hanna-Emilia
Turun ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090313353
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090313353
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on potilaan terapiamotivaation pohtiminen kuntoutuksessa. Opinnäytetyö perustuu Satakunnan sairaanhoitopiirissä toteutettuun projektiin, jonka tarkoituksena on ollut lisätä asiakaslähtöisyyttä terapiatyöhön huomioimalla potilaan motivaation vaikutus terapiaan sitoutumisessa.
Projektiin osallistui pilottiryhmänä yhteensä kolme fysioterapeuttia ja yksi toimintaterapeutti Satakunnan keskussairaalasta sekä Satalinnan sairaalasta. Alkukyselyssä kartoitettiin heidän kokemuksiaan potilaan motivoinnista, tavoistaan arvioida potilaan motivaatiotasoa, motivointitavoista terapiassa sekä lisätiedon tarvetta aiheesta. Samoihin aikoihin heillä oli omassa terapiatyössään kokeilussa lomakkeet potilaan motivaatiotasoista sekä ohjeita potilaan motivointiin eri tasoissa. Projektiin osallistui myös kaksikymmentä potilasta, joilta kartoitettiin haastattelulla heidän kokemuksiaan motivaatiosta kuntoutuksessa, motivaatiota lisääviä ja heikentäviä tekijöitä sekä omia toiveita motivoinnista terapeutin suhteen.
Pilottiryhmän kyselyn tulosten mukaan terapeutit pitivät motivaatiota keskeisenä tekijänä potilaan terapiaan sitoutumisessa. Terapeutit arvioivat potilaan motivaatiotasoa vuorovaikutuksellisin keinoin, havainnoimalla potilaan toimintaa ja tekemällä omaan intuitioon pohjautuvia päätelmiä. Motivointimenetelminä he käyttivät tietoisuuden lisäämistä, psyykkisten voimavarojen vahvistamista, päämäärien selkiyttämistä, toiminnan käynnistämistä sekä toiminnan ylläpitoa. Terapeutit kokivat tarvetta lisätiedolle motivaatiosta sekä tarvetta keskustella myös toisten, samaa potilasta hoitavien kollegojen kanssa aiheesta.
Potilashaastattelujen tuloksina potilaiden motivaatiota lisäävät tekijät jakautuivat psyykkisiin ja sosiaalisiin tekijöihin sekä omiin päämääriin ja konkreettiseen harjoitteluun liittyviin tekijöihin. Motivaatiota kuntoutuksessa heikensivät erilaiset fysiologiset, psyykkiset, sosiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Potilaat kokivat motivoivan terapeutin ominaisuuksiksi terapeutin ammattitaidon, kyvyn olla potilaan kanssa vuorovaikutussuhteessa sekä taidon luoda ja ohjata yksilöllisiä harjoitusohjelmia.
Projektin tuotoksena syntyi terapiakäyttöön suunnatut motivaatiolomakkeet. Näistä ensimmäinen kuvaa potilaan eri motivaatiotasoja, toinen antaa ohjeita ohjaukseen eri motivaatiotasoissa, ja kolmas on potilaille suunnattu kyselylomake terapiamotivaatiosta, tarkoituksena asiakaslähtöisesti osallistaa myös potilasta itseään pohtimaan motivaatiotaan kuntoutuksessa.
Projektiin osallistui pilottiryhmänä yhteensä kolme fysioterapeuttia ja yksi toimintaterapeutti Satakunnan keskussairaalasta sekä Satalinnan sairaalasta. Alkukyselyssä kartoitettiin heidän kokemuksiaan potilaan motivoinnista, tavoistaan arvioida potilaan motivaatiotasoa, motivointitavoista terapiassa sekä lisätiedon tarvetta aiheesta. Samoihin aikoihin heillä oli omassa terapiatyössään kokeilussa lomakkeet potilaan motivaatiotasoista sekä ohjeita potilaan motivointiin eri tasoissa. Projektiin osallistui myös kaksikymmentä potilasta, joilta kartoitettiin haastattelulla heidän kokemuksiaan motivaatiosta kuntoutuksessa, motivaatiota lisääviä ja heikentäviä tekijöitä sekä omia toiveita motivoinnista terapeutin suhteen.
Pilottiryhmän kyselyn tulosten mukaan terapeutit pitivät motivaatiota keskeisenä tekijänä potilaan terapiaan sitoutumisessa. Terapeutit arvioivat potilaan motivaatiotasoa vuorovaikutuksellisin keinoin, havainnoimalla potilaan toimintaa ja tekemällä omaan intuitioon pohjautuvia päätelmiä. Motivointimenetelminä he käyttivät tietoisuuden lisäämistä, psyykkisten voimavarojen vahvistamista, päämäärien selkiyttämistä, toiminnan käynnistämistä sekä toiminnan ylläpitoa. Terapeutit kokivat tarvetta lisätiedolle motivaatiosta sekä tarvetta keskustella myös toisten, samaa potilasta hoitavien kollegojen kanssa aiheesta.
Potilashaastattelujen tuloksina potilaiden motivaatiota lisäävät tekijät jakautuivat psyykkisiin ja sosiaalisiin tekijöihin sekä omiin päämääriin ja konkreettiseen harjoitteluun liittyviin tekijöihin. Motivaatiota kuntoutuksessa heikensivät erilaiset fysiologiset, psyykkiset, sosiaaliset ja ympäristölliset tekijät. Potilaat kokivat motivoivan terapeutin ominaisuuksiksi terapeutin ammattitaidon, kyvyn olla potilaan kanssa vuorovaikutussuhteessa sekä taidon luoda ja ohjata yksilöllisiä harjoitusohjelmia.
Projektin tuotoksena syntyi terapiakäyttöön suunnatut motivaatiolomakkeet. Näistä ensimmäinen kuvaa potilaan eri motivaatiotasoja, toinen antaa ohjeita ohjaukseen eri motivaatiotasoissa, ja kolmas on potilaille suunnattu kyselylomake terapiamotivaatiosta, tarkoituksena asiakaslähtöisesti osallistaa myös potilasta itseään pohtimaan motivaatiotaan kuntoutuksessa.