Käyttäjävuorovaikutuksen suunnittelu CrossFit-mobiilisovellukseen
Ala-Tainio, Tero (2012)
Ala-Tainio, Tero
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2012
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012090413389
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli käyttäjävuorovaikutuksen suunnittelu CrossFit-mobiilisovellukseen. Työn tavoitteena oli tuoda käytettävyys ja käyttäjäkokemus osaksi suunnitteluprosessia. Suunnittelussa pyrittiin miettimään käyttäjän näkökulmasta, kuinka eri asioiden ja tapahtumien tulisi toimia ja ilmentyä, jotta käytettävyydelle ja käyttäjäkokemukselle asetetut tavoitteet toteutuisivat.
Suunnitteluprosessissa oli neljä perustoimintoa: vaatimusmäärittely, suunnittelu, prototyyppien luonti sekä prototyyppien arviointi. Aluksi tilaajan kanssa kirjattiin vaatimukset ylös ja sovittiin, että käytettävä sanasto tulisi tarkentumaan myöhemmin. Oikeaa suunnitteluratkaisua mietittäessä vaihtoehtoina olivat tietokoneella tehtävät prototyypit tai paperiprototyypit. Paperiprototyyppejä päädyttiin tekemään niiden helpon ja nopean muokattavuuden vuoksi. Prototyyppejä arvioitiin koko tuotekehitysprosessin ajan, kunnes ongelmia ei enää esiintynyt. Arvioinnissa käytettiin suunnittelijan lisäksi ulkopuolisia arvioijia.
Työn tuloksena saatiin prototyyppejä, joissa on kuvattu sovelluksen eri näkymiä, jotka ovat seurausta käyttäjän tekemille valinnoille. Prototyyppeihin kuvattiin myös sanallisesti paljon vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen vaikuttavia asioita.
Suunnitteluprosessissa oli neljä perustoimintoa: vaatimusmäärittely, suunnittelu, prototyyppien luonti sekä prototyyppien arviointi. Aluksi tilaajan kanssa kirjattiin vaatimukset ylös ja sovittiin, että käytettävä sanasto tulisi tarkentumaan myöhemmin. Oikeaa suunnitteluratkaisua mietittäessä vaihtoehtoina olivat tietokoneella tehtävät prototyypit tai paperiprototyypit. Paperiprototyyppejä päädyttiin tekemään niiden helpon ja nopean muokattavuuden vuoksi. Prototyyppejä arvioitiin koko tuotekehitysprosessin ajan, kunnes ongelmia ei enää esiintynyt. Arvioinnissa käytettiin suunnittelijan lisäksi ulkopuolisia arvioijia.
Työn tuloksena saatiin prototyyppejä, joissa on kuvattu sovelluksen eri näkymiä, jotka ovat seurausta käyttäjän tekemille valinnoille. Prototyyppeihin kuvattiin myös sanallisesti paljon vaihtoehtoisia ratkaisuja sekä käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen vaikuttavia asioita.